Jump to content
whiskyforum

Port Ellen Golden Cask 1980 bottled 2008? Söker info...


WhiskyPete
 Share

Recommended Posts

Hej på er,

 

Vänder mig till er med följande fråga då jag inte hittat något på nätet.

 

Jag har fått tag på en 28-årig Port Ellen 1980 bottled 2008 The Golden Cask. Är det någon som har någon info om den här buteljeringen? Hittar verkligen ingenting på nätet. Brukar Golden Cask hålla bra kvalité?

Köpte en liten samling där denna flaska ingick så jag vet ju inte vad just den kostade men jag är ju lite nyfiken...

 

Tack på förhand!

Peter Grönlund

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Lägg gärna upp en bild på flaskan.

 

Vad är det för % på den?

 

Står det något fatnr på den?

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, jag har inte provat så många Golden Cask buteljeringar men de jag provar har varit bra.

 

Jag har inte bra koll på denna buteljering men jag skulle inte släppa den för under 2000... den kanske är värd mer än så. Det kan säkert någon annan svara på :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Hehe,

 

Den känns ju skum! Samma fat destillerad tre år senare? Låter ju ganska fishy... Frågade Golden Cask på Facebook om det fanns några mer flaskor av den jag har men dom hänvisade mig till auktionssidor då den var helt slut.

 

Men nu när jag googlade fatnummret så dök det bara upp 1983-flaskor...Därför jag inte hittat någon info!

Kanske har jag fått en fejk-flaska? Eller är den unik med en felskrivning av årtal, hehehe.

 

Några tips på vad man kan göra? Det enda kanske är att öppna och se vad det är men tänkte ju spara den till nåt speciellt.

Peter Grönlund

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Jag tror någon har skrivit 1980 i stället för 1983 av bara farten, ett skrivfel helt enkelt, kostar normalt kring 200 €, den finns på WA, ligger just nu på 190€

 

 

En tidigare WA 2011-04, 148€

http://whiskyauctionhistory.com/cgi-bin/auction/history.pl?&path=i/im1104/&pic=11042190&item=IM252&auction=2011-04&bid=148&mini=0zzzzz

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar! Känns faktiskt lite väl dumt om någon skulle göra en sån tabbe om man nu ville fejka en sån flaska! Har dock messat till John för att höra efter.

Återkommer med info i detta spännande ärende :)

Peter Grönlund

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Fick ett snabbt svar:

 

Hon skrev att det var ett mysterium hur det hade blivit så. Det skulle kontrolleras för att se vad som hänt. Flaskan var inte fejk utan det var ett skrivfel. Hon som svarade mig var den kvinnan som skriver etiketterna på Golden Cask. Vi får se vad som händer och sker.

 

Sen ville hon även veta vart jag köpt den för att försöka lista ut vem/vad som har orsakat detta fel.

 

Ha det gott

 

Edit: ändrade hennes meddelande så det inte blir sökbart...

Edited by WhiskyPete

Peter Grönlund

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Fått det slutgiltiga svaret nu från Golden Cask. Hon skriver att det aldrig hänt tidigare och hon är nu säker på att det är ett skrivfel. Vidare säger hon att hon måste varit lite frånvarande och lyckats skriva 1980 istället för 1983. Ber så hemskt mycket om ursäkt och dom brukar kontrollera flaskorna väldigt noga innan dom skeppas iväg.

Det är i alla fall en riktig flaska som tur är, ingick tydligen i en batch dom sålde till WhiskyExchange.

 

Problem solved!

  • Like 2

Peter Grönlund

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...