Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Sveprod

Hur garanterar man ålderbetäckningen?

Recommended Posts

En fråga som dök upp med några vänner för lite sedan.

Hur vet man egentligen att åldern stämmer med det som står på flaskorna? Vore det inte lätt att fuska och ta genvägar för att få en snyggare siffra på det man säljer..? Vet att destilerierna registrerar innehav av skattemässiga skäl men handlar vi i stor grad i god tro eller är det något kontrollsystem som garanterar att vi kunder får det vi betalar för?

Karl-Johan Arto

En fråga som dök upp med några vänner för lite sedan.

Hur vet man egentligen att åldern stämmer med det som står på flaskorna? Vore det inte lätt att fuska och ta genvägar för att få en snyggare siffra på det man säljer..? Vet att destilerierna registrerar innehav av skattemässiga skäl men handlar vi i stor grad i god tro eller är det något kontrollsystem som garanterar att vi kunder får det vi betalar för?

Jag väljer att lita på det som står på flaskorna.

Om man blir påkommen med att fiffla, kostar det så mycket i badwill att jag inte tror på fusk. Döp istället om och ge whiskybuteljeringen fantasinamn (Corryveckan, CV, Den första utgåvan, Darkest, etc) istället för att visa ålder om whiskyn har låg ålder.

Jag har däremot hört något rykte om att buteljera med ålder med följande exempel ( dec. 2001- jan. 2011 = 10 år). Dvs. man "glömmer" vilken månad whiskyn lades på fat. MEN det är bara ett rykte!

Edited by Hakan G

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Hmm, jag trodde jag skulle få en rad med svar som gav mig svar på tal om hur branschen sköter detta. Är det ingen som vet om/hur kontrollen sköts så att innehållet i flaskorna är vad som sägs på etiketten?

Visst skulle man få negativ publicitet om man blev tagen på bar gärning, men som alltid när det gäller vinster och stora pengar brukar det finnas folk som är villiga att töja på gränserna.

Jag har absolut inga misstankar eller hört några rykten, men frågan är relevant eftersom andra branscher som utlovar saker blir kontrollerade. Tex kötthalten i vissa charkprodukter eller om det är häst eller oxe i lasagnen;)

Karl-Johan Arto

Jag tror att frågan absolut är relevant, speciellt idag då de flesta lider av för unga lager.

Jag tror säkert att det kan finnas en viss del fusk men inte att den skulle vara speciellt stor, men jag kan ha fel. Det skulle inte förvåna mig om det genas lite i kurvorna, att en Laphroaig 10 (bara för att ta ett namn ur luften) skulle buteljeras som 9 eller 9,5 år om blendern tycker att den är tillräckligt mogen.

MEN, och med betoning på men, så tror jag att det skulle få förödande konsekvenser för destilleriet i synnerhet och hela whiskybranchen i allmänhet om något sådant skulle uppdagas. En branch mer mytomspunnen och fylld av olika religioner hittar du inte, om du inte vänder dig till HiFi-branchen då förståss. :)

Då 99% av whiskyköparna köper blends eller lyxiga blends med åldersbeteckning utan att bry sig vad det egentligen smakar så är det där dom riktigt stora pengarna finns för destillerierna. Och den marknaden kan svänga på en femöring om det vill sig riktigt väl.

Jonas Carlsson

Kan berätta att när jag gick en destilleriutbildning på ett destilleri i Speyside så berättade destillerichefen att han på sitt förra jobb, för ett av de större bolagen, märkt om faten. Han sa att det fuskades mycket med ung whisky, en tvååring blev en treåring osv...däremot kände han inte till motsvarande på äldre whisky.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap