Jump to content
whiskyforum

Nätsprit är lagligt


Recommended Posts

Fredrik Wallström i sitt inlägg från den 30 november har helt rätt. Vilket Systemet (svenska staten) av någon anledning har lyckats få EG-domstolen (eller dess generaladvokat) att inte komma på ännu.

 

Jag jobbar på det. Monopolet är helt uppenbart ett handelshinder, när man sysslar med det som vi gör och inte håller på med köp av bulkvaror som finns exakt likadana i alla EU-länder.

 

Weinquelles "nya" lösning håller säkert inte bättre än den de övergav. Om det nu blir någon rättslig prövning. Undviker man skick av pallvis med flaskor så är risken nog relativt låg.

 

/ Pär

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så här svarar rmw på frågan om hur de ställer sig till den nya eu-lagen

 

there have been rumblings but in the UK this was reported that the EU were discussing whether to make it legal to ship alcohol within the EU, and then rejected the law-change. So there was actually no change in the law and it is the same situation.

 

We have had no problems sending to Sweden since that date and we will refund parcels that are stopped. Obviously they do start being held we will review it seriously!

 

But, to be honest because of crazy Christmas business we have not had time to full investigate this law change and will do in the New Year.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Hasse,

 

Det är inte någon lag som ändrats, utan EG-domstolen som lagt fast praxis om hur vissa av redan tidigare gällande lagar skall tolkas. Äve om reglerna nu alltså är klarare, i någon mån, så är det alltså samma regelverk.

 

Det som det hela rör är frågan om var punktskatt skall erläggas (konsumtionslandet, vid distansköp) respektive hur det svenska förbudet mot alkoholimport skall behandlas, relativt den fria rörligheten för varor inom EG. Förstnämnda fråga har stått klar länge. Sistnämnda fråga är ännu inte avgjord definitivt. Av domstolens generaladvokats förslag kan man utläsa att domstolen i vart fall ännu inte har erbjudits en fullständig uppsättning fakta om hur Systembolaget och dess omhuldade privatimport fungerar (eller snarare: inte fungerar). Jag tror nog att detta till sist, inför domstolens egna prövning i vår, kommer att komma fram till domstolen. För att det är ett absolut handelshinder råder det inga tvivel om, liksom att dess effekt är att diskriminera bort i vart fall vissa tillverkare och försäljare från den svenska marknaden. Min bedömning är att det så beramade ansvaret för folkhälsan inte duger som ursäkt för monopolets existens, för detta avsteg från den fundamentala principen om varors fria rörlighet och förbudet mot potentiellt diskriminerande handelshinder.

 

Jag vet att RMW är preliminärt uppdaterade. Och att de troligen väljer den praktiskt sett kloka vägen. Särskilt i att de väntar och ser.

 

/ Pär

Link to comment
Share on other sites

Jaha. bara att hoppas att det inte sprider sig till fler.. :(

 

Endnu en forhandler er stoppet med at sende sprit til andre EU-lande

 

www.spirituosen-superbillig.de

 

De lyder meget gale over dommen fra EU - De skriver på deres engelske site:

 

About a new EU law since 23.11.06 we can not send any longer orders in other countries and its not longer allowed to pick up the bottles by yourself. We can only send to a german boarder.

 

Welcome in the alleged free Europa.

 

 

 

Personligt frygter jeg for mange af butikkernes overlevelse, da jeg ved at mailorder-salget er stort hos mange af disse...men det tænker pamperne i Brüssel ikke på. :angry:

 

...og så frygter jeg at min whiskysamling ikke fortsat skal vokse... :(

Claus Rasmussen,

Aalborg, Denmark

-

Ardbeg Committee Member, Friend of Laphroaig, Springbank Society Member, Balvenie Club Member, Scapa Crew, Aberlour Companion & Aalborg Whisky Laug

Link to comment
Share on other sites

Endnu en forhandler er stoppet med at sende sprit til andre EU-lande

 

www.spirituosen-superbillig.de

 

De lyder meget gale over dommen fra EU - De skriver på deres engelske site:

 

About a new EU law since 23.11.06 we can not send any longer orders in other countries and its not longer allowed to pick up the bottles by yourself. We can only send to a german boarder.

 

Welcome in the alleged free Europa.

Personligt frygter jeg for mange af butikkernes overlevelse, da jeg ved at mailorder-salget er stort hos mange af disse...men det tænker pamperne i Brüssel ikke på. :angry:

 

...og så frygter jeg at min whiskysamling ikke fortsat skal vokse... :(

DISASTER!

Borde vi inte ta och göra verklighet av vårt, så lovvärda initiativ WHISKYUPPRORET?

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

DISASTER!

Borde vi inte ta och göra verklighet av vårt, så lovvärda initiativ WHISKYUPPRORET?

 

Tyvärr alldeles för få klubbar som ville ställa sig bakom. Endast ca 20 klubbar av ca 250 utskick. Förvånansvärt många som såg det som ett hot mot SB, och som helst av allt vill ha kvar monopolet.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Well,dom kaxiga utmanarna har dragit med benen först,kan

bero på dom ohemula fängelse tider dom får när staten väcker

åtal,förutsatt att de klubbas olagligt så svea stat vinner.

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr alldeles för få klubbar som ville ställa sig bakom. Endast ca 20 klubbar av ca 250 utskick. Förvånansvärt många som såg det som ett hot mot SB, och som helst av allt vill ha kvar monopolet.

Var själv en av dom som var emot den skrift som fanns. Men det var inte i första hand för att värna om monopolet, utan upproret innehöll "krav" som jag uppfattade som helt chanslösa att kunna få stöd för och som var lätta att angripa. Och därigenom misstänkliggöra hela skrivelsen.

Hade bl.a. fått klart för mig att den fria rörligheten gäller inte för bl.a. alkoholhaltiga drycker. Vilket inte var/är något specifikt svenskt utan gäller hela EU. Det är väl just det som nu fastslogs 23/11.

Som jag nu har förstått det så gäller det för punktbeskattade varor. Och där ingå alkoholhaltiga drycker, cigaretter m.m.

En av de saker som jag själv upplever mycket frustrerande är (bristen på) tillgång till mer exklusiva buteljeringar. Visserligen släpps många i liten upplaga. Och är dom eftersökta så försvinner dom direkt. Och i huvudsak till Stockholm, Göteborg och Malmö. Samtidigt kan tillgången utomlands fortfarande vara god. Några exempel jag noterat under december är Port Ellen 6th release, Port Charlotte och Lagavulin 30Y.

Bernt Sjödin

Link to comment
Share on other sites

Fri rörlighet gäller väl även för punktskattade varor, men kruxet är att punktskatten inte ska tas ut i det land där varan köps utan i det land köparen befinner sig, vilket gör näthandlande besvärligt samtidigt som Systemet, som kan klara sådan hantering, är både trögt och dyrt i sin hantering av privatimport.

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt, Åke. Kan tilläggas att det svenska förbudet mot privatimport dock gör det omöjligt att betala punktskatten, eftersom det givetvis inte är en erkänd möjlighet för privatpersoner. Lite av moment 22.

 

Det är ett problem att det förekommer en hel del missuppfattningar - hos entusiaster likväl som hos Systembolaget med fler - och det gör att rörelserna blir en fråga om "följa John", även när den som ropar först och starkast kanske inte har rätt i det som yttras.

 

Omsorg om Systemet som fenomen kan jag inte sympatisera med. Dess ställning är en styggelse i ett modernt samhälle och är inte motiverad av det påstådda syftet att värna om folkhälsan.

 

/ Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Egentligen blir det i teorin knappast särskilt mycket dyrare (i vissa fall t.o.m. billigare) om punktskatten betalas i köparens hemland. Den redan betalda punktskatten (i inköpslandet) avräknas nämligen (vilket i praktiken inte sker, men juridisk-tekniskt är det lösningen). Beskattningen slipper man vidare helt om man anlitar ett transportföretag i ett annat land än Sverige.

 

Historiskt sett inom EG-rätten är generaladvokaternas uttalanden/beslutsförslag knappast pålitliga som indikationer på innebörden av EG-domstolens kommande dom.

Edited by Falcone

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Fredrik Wallström i sitt inlägg från den 30 november har helt rätt. Vilket Systemet (svenska staten) av någon anledning har lyckats få EG-domstolen (eller dess generaladvokat) att inte komma på ännu.

 

Jag jobbar på det. Monopolet är helt uppenbart ett handelshinder, när man sysslar med det som vi gör och inte håller på med köp av bulkvaror som finns exakt likadana i alla EU-länder.

/Pär

 

Jag skulle också vilja lyfta upp Systembolagets regler för försäljning av de tillfälliga nyheterna och deras regler kring internbeställningar och leverans mellan butiker som helt klart gör det omöjligt för majoriteten(? de som inte bor i Sthlm, Malmö, GBG) att handla de få nyheter som ändå kommer till Sverige..

 

Vore man duktig på att argumentera, debattera och formulera sig tror jag man skulle kunna hitta många argument för att en förändring kring hanteringen av försäljning samt "privathandel" bör ske..

Fredrik "smygarn" Wallström

Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

 

 

Tycker det är märkligt att DN-journalisten inte känner till EUs grundläggande struktur och än mindre gemenskapens interna rättsordning, man frågar sig då om detta är ett prov på den allmänna kompetensen hos deras journalistkår. EU har ingen rättspersonlighet således finns inget som heter EUs domstol (än mindre någon som är högre än någon annan) eller EUs lagar. Generaladvokatens yttrande följs anmärkningsvärt nog i mindre än hälften av de fall som kategoriserats som komplicerade/oklara så än är inte allt förlorat, även om utgången i just detta fall sannolikt följer av det faktum att Sverige medgivits tillstånd att driva alkoholmonopol. Att Rosengrens advokat inte heller är erforderligt stringent i sin argumentation är naturligtvis olyckligt.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Men vi får väl se vart det slutar....

Björn Öström

 

Friend Of Laphroaig, plot nr: 299951

Member of The Ardbeg Committee

Founding member of Whiskyklubben

Founding member of ölklubben Humlan

Link to comment
Share on other sites

Oj, det var oväntat. Domstolen går emot generaladvokaten om jag fattat det rätt. Det är inte vanligt.

 

Den här domen står i märklig kontrast med fallet om vinimport från Frankrike till Holland som kom ifjol (tror jag det var?).

 

Någon som läst hela domen och kan komma med kommentarer?

Martin Karlsson

Strömstad

Link to comment
Share on other sites

Undras om vi kan få hjälp av locadis konkurs förvaltare att få hem de som

står i Hamburg?De lilla som är kvar vill säga,flera butiker har ju varit där

och hämtat tillbaka varor.Således kan dom sälja samma dryckjom 2 gånger.

<_<

Edited by Martin Åström

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Hoppas, hoppas, hoppas... :P

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Låter för bra för att vara sant. HD ska väl också säga sitt, men ett villkor från EU verkar vara att SB ska kunna tillgodose alla kunders önskemål. Det är väl tveksamt om de klarar

Jan Lindgren

Mackmyra Cask Owner Reserve 2003

Link to comment
Share on other sites

Det väcker onekligen mina tankar kring tänkbara scenarion. En möjlighet skulle vara att butikerna i Tyskland, England, Skottland o.s.v. skickar flaskorna utan att vi som köpare behöver betala spritskatten (dock tillkommer ju fraktkostnaden). Svenska tullen tar därefter hand om försändelsen, vi får betala svensk spritskatt och med stor sannolikhet en avsevärd hanteringsavgift. Summa sumarum kanske det inte blir billigare än på systembolaget dag men vi kommer åtminstone att kunna köpa sällsynta och udda flaskor lagligt i framtiden. Att köpa Absolut vodka eller Prips Blå på pall tror jag inte kommer att löna sig och personligen så känns det som det kvittar.

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...