Jump to content
whiskyforum

Tips på Bra Cognac och Calvados!


rc200
 Share

Recommended Posts

Som titeln säger söker jag bra och prisvärd Cognac och Calvados för att ha i mitt barskåp för att kunna erbjuda gäster altenarnativ till mina single malts!

 

Är novis på dessa drycker så söker bra prisvärda standard flaskor!

 

Tack på förhand

 

-Johan

 

Har redan Rom och Tequila samt Bourbon i skåpet och skulle vara trevilgt att kunna erbjuda även Cognac samt Calvados även spännande att prova dem för egen del. Har bara ett vagt minne att Cognac inte är gott...

Johan Andersson

Glenfarclas Global Family

Springbank Society

Link to comment
Share on other sites

Bra och prisvärd går tyvärr sällan ihop.

I min mening så är producenten Cour de Leon bäst på Calva och cider.

 

 

 

Daniel Boujou testade jag i går. Fantastisk cognac som alla borde testa. Go for it

Var fick du tag på Boujou?

Tycker om den producenten men får inga träffar på systembolagets webb.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Var fick du tag på Boujou?

Tycker om den producenten men får inga träffar på systembolagets webb.

 

Daniel Bouju importerar vi (Terroir) till Norge. Har en som heter Cafe Noir VSOP som kostar ca. 350 + mva:ish som i mitt tycke lätt kan konkurrera med många whisky. De äldre och dyrare Bouju blir gärna extremt tunga, men nästan alla Bouju är väldigt mörka. De använder inte heller färgjustering, så det kommer massa färg från faten.

 

Daniel Bouju finns inte att köpa från Vinmonopolets listor, utan den måste specialbeställas, men det kan ju ordnas...

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

jag cognac jag är också nybörjare, kommer ihåg att jag testade hennessy vs får några år sedan och den var inte så himal dåligt då måste väll xo vara bra?

 

ps. vi skulle kunna behöva mera sampler på cognac, så säg gärna till mig om du samplar senare

 

ps. 2 kommer ihåg att viking line säljer Hine Antique XO för 871 kr i systemet kostar det just nu 1400kr, så nästan halva priset

 

"Kommentar: En klassisk och flott cognac som är typisk för Hine. Kryddig doft med inslag av vanilj, honung, torkad frukt, läder och tobak. Utvecklad, djupt kryddig och pepprig smak. Ekens bidrag är tydlig utan att bli vulgär. Lång, underbar avslutning. Cigarr vinner oftare på cognac än det omvända. Denna cognac är ett undantag."

 

http://www.svd.se/naringsliv/livsstil/vin-och-ol/10-basta-konjakerna-just-nu_7046051.svd

 

hine-antique-xo-cognac.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Tänk på att Calvados har kort livslängd på doft och smak. den skilljer sig markant mot andra spritdrycker. Bästa tiden för att dricka en calvados är mellan 6-10 år

 

Det är din åsikt, märkligt att du framställer din åsikt som fakta, minns när alla framställde det som att whiskyn toppade vid 8-12 år för att sedan bli sämre, det var allmänt utbrett av " kvasiexperter " idag har vi lärt oss att whiskyn inte all försämras för att den råkat bli ex 30-40 år, tvärtom, i de allra flesta fallen upplever vi den som bättre.

 

Calvadosen tappar i äpplighet med längre lagring men därmed inte sagt att den upplevs sämre, tvärtom så upplevs många gamla Calvor som jättegoda trots att de tappat i äpplighet.

 

Du använder " sensoriskt " i vartannat inlägg och det är just hur våra sinnen upplever drycken som är det avgörande, inte vad någon säger åt oss.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...