Jump to content
whiskyforum

Strathisla hjälp!


Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag smakade en Strathisla 1964 på Whisky mässan i Göteborg i våras och belv kär! Nu är det ju ganska svårt att få tag på denna(och priset ligger lite över min student budget).

 

Nu har jag dock hittat två 21åringar från Strathisla som jag sitter och funderar över och skulle vilja fråga om någon här har nån erfarenhet av dessa? Även tips för något som påminner om -64an mottages tacksamt!

 

Old Malt Cask:

http://www.masterofmalt.com/whiskies/strathisla/strathisla-21-year-old-1991-cask-9519-old-malt-cask-douglas-laing-whisky/?srh=1

 

och

 

Driectors' Cut:

http://www.masterofmalt.com/whiskies/strathisla-21-year-old-1992-cask-9541-directors-cut-douglas-laing-whisky/?srh=1

 

MVH

Johan

Link to comment
Share on other sites

Hej Sam!

 

Det var en G&M men jag kommer tyvärr inte ihåg vilket år. Det kan ha varit -06 men jag vet ärligt talat inte.

 

Om du har några tips eller förslag på nått som påminner, eller för den delen vart man kan hitta bra online shop's, så vore det kanon. Jag har tyvärr en student budget så jag letar efter en whisky att unna mig nu när jag jobbar under sommaren och har en budget på runt 1500. Jag är relativt ny när det kommer till whisky och har bara runt 2 år under bältet. Så all hjälp och tips är uppskattat!

Link to comment
Share on other sites

G & M's lite äldre Strathislor är härligt sherry influerade. Tror tyvärr inte dina förslag har något gemensamt med den du drack i Göteborg.

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

G & M's lite äldre Strathislor är härligt sherry influerade. Tror tyvärr inte dina förslag har något gemensamt med den du drack i Göteborg.

 

basbear

 

Tack för tipset, då skippar jag nog dem!

 

Då får jag leta runt och se vad jag kan hitta och nöja mig med en Taketsuru 21yo och en HP Loki tills jag hittar nån bra äldre G&M Strathisla smile.png

Edited by JohanReidel
Link to comment
Share on other sites

För ett tag sen så fanns det en Strathisla 25yo G&M på bolaget för ca 1000kr som är mycket god

och som jag tror skulle varit ett bra val för dig.

Av nån anledning så verkar den inte finnas längre sad.png

är det nån som vet varför dom slutat med den? eller är bara tillfälligt kanske?!

Edited by HarryB

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Jag drack en Strata 1964 43% G&M på Bishops i Kiruna i torsdags. Glömde bort att notera buteljeringsår på den, kan vara 2006 el 2008 enligt whiskybase.

 

Den var i alla fall mycket bra, klart över 90p, men inga närmare poäng eftersom jag vara rättså rund under fötterna efter en blöt kväll på Royal (tror jag att restaurangen hette).

 

Om någon är in på Bishops i Kiruna får ni gärna kolla buteljeringsår på den.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara provat 2st Strathisla än så länge men båda var bra enligt mig men rätt olika.

Ena var en G&M 15yo 'Finest Highland Malt Whisky' 40%, okänt buteljeringsår som jag hade en hel flaska av. Betalade ett par hundra för mycket för den för att kunna tycka den var prisvärd.

Den andra var ett sample på G&M 48yo 1963-2011 51,8% cask 576.

 

I mitt tycke var 15 åringen väldigt god men saknade djup, skulle nog närmast jämföra den med Higland Park 15yo fast bättre. Det är den enda i min korta whiskykarriär som jag hunnit smaka som är närmast i smak.

48-åringen var hur trevlig som helst men jag hade tyvärr alltför lite av den för att lära mig den och uppskatta den riktigt.

 

Om det nu är något sånär konsekvent mellan årgångarna och kvallisorten på produkten (bottennapp borträknade) så kan jag tycka att alla G&M's buteljeringar av Strathisla är mer eller mindre bra, upp till och med underbara, men skulle nog inte betala mer än kanske max 1000 för en flaska upp till ~20yo.

Är du ute efter en lite mer komplex dricka så skulle jag absolut spara och försöka få tag på någon äldre än så. Jag är absolut ingen expert på ämnet utan drar bara slutsatser utifrån mina begränsade prover som säger mig att en "ung" (tänk när är en kvinna ung?) Strathisla är rätt 'platt' i smaken.

Edited by Kimball
  • Like 1

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag drack en Strata 1964 43% G&M på Bishops i Kiruna i torsdags. Glömde bort att notera buteljeringsår på den, kan vara 2006 el 2008 enligt whiskybase.

 

Den var i alla fall mycket bra, klart över 90p, men inga närmare poäng eftersom jag vara rättså rund under fötterna efter en blöt kväll på Royal (tror jag att restaurangen hette).

 

Om någon är in på Bishops i Kiruna får ni gärna kolla buteljeringsår på den.

Har oxå druckit den där. Vill minnas att det är 2008 men minnet kan svika. Kommer inte åt mina noteringar då jag är på semester.

Hur som, mycket trevlig whisky.....

Erik Nygren

Ardbeg Committee

Springbank Society Member

Friends of Classic Malt

Link to comment
Share on other sites

För ett tag sen så fanns det en Strathisla 25yo G&M på bolaget för ca 1000kr som är mycket god

och som jag tror skulle varit ett bra val för dig.

Av nån anledning så verkar den inte finnas längre sad.png

är det nån som vet varför dom slutat med den? eller är bara tillfälligt kanske?!

En bra whisky Anders, tror den gick på 875kr ett bra tag.

G & M's finfina 25 o 40-åringar saknas, kommer kanske tillbaks, men vi kommer inte att gilla priset misstänker jag.....

 

basbear

  • Like 1

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

En bra whisky Anders, tror den gick på 875kr ett bra tag.

G & M's finfina 25 o 40-åringar saknas, kommer kanske tillbaks, men vi kommer inte att gilla priset misstänker jag.....

 

basbear

Risken är väl ganska överhängande att den kommer vara dyrare om den dyker upp igen sad.png

Den är riktigt bra virre för det priset!

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...