Jump to content
whiskyforum

Lagring på nytt fat!


Recommended Posts

Hallå där!

 

Har en längre tid haft en liten fundering på att göra "egen" whisky...
wacko.png
Tanken är att använda ett nytt svenskt fat, först "bränna ur" dom värsta ektonerna med vanlig sprit i 4-5 månader för att sedan fylla upp med sherry under lika lång tid.
När fatet sen väl är fyllt med råsprit kommer det att förvaras i en sval jordkällare för att sakta ner mognadsprocessen.

Min fråga är dock vilken fatstorlek man måste upp(ner) i för att kunna få/-ha en lagringstid på +/- 7-10 år? Skulle det gå med så små fat som 10-20L eller krävs det ännu större?

 

Tack på förhand!

//Herman

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

Hm... Ja ett 100l fat i källaren hade ju inte varit fel! :D

Lite tråkigt att det ska krävas så stora fat för lite längre lagringstid.

Vad tror ni är den maximala lagringstiden på ett 20-30l fat då om jag gör som jag beskrivit ovan?

 

//Herman

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

Vi har ett par ankare, fat på 39,25 liter, på Box. Dom når troligen sin topp lite efter 4 års ålder, och kan tappa i kvalitet ganska snabbt därefter.

 

Ju mindre fat desto kortare tid är whiskyn på topp. Ett stort fat kan ligga på topp i många år, men ett litet fat som utvecklas fort peakar bara några månader.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Smakade av mitt Mackmyra 30l fat för några veckor sedan strax över 3år

som referens hade jag samma recept o fat 4år, den hade gått för långt, fatig, träig och helt tappat stinget.

Så jag bokade buteljering på mitt fat, helt ok jag vågade inte vänta längre

Så svaret på din fråga blir 30l fat runt 3år, ett gott råd smaka av ofta det kan gå fort utför.

Christer Lagestig

Lagan

 

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Link to comment
Share on other sites

Hm... Då är ju frågan om man ska hålla sig till ett 20-30l fat första gången man ger sig på detta och nöja sig med kort lagring eller om man ska försöka sig på ett 50l fat det första man gör... :-/ Det förstnämnda låter nog mer klokt(och billigare) :)

 

Ni som hållt på med lagring/slutlagring tidigare. Är det nån som har koll på om det är stor skillnad på ektonerna mellan svensk/europeisk ek och amerikansk?

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

Hm... Då är ju frågan om man ska hålla sig till ett 20-30l fat första gången man ger sig på detta och nöja sig med kort lagring eller om man ska försöka sig på ett 50l fat det första man gör... :-/ Det förstnämnda låter nog mer klokt(och billigare) smile.png

 

Ni som hållt på med lagring/slutlagring tidigare. Är det nån som har koll på om det är stor skillnad på ektonerna mellan svensk/europeisk ek och amerikansk?

 

Saxat lite info från Smögen Whisky angående "ekskillnaderna":

Basfatet som du kan reservera är av fransk ek, från skogarna kring Allier eller Limousin. De är hårt rostade på insidan, för att ge mognad åt spriten. Den rena, franska eken brukar ge toner av örter, mjuka julkryddor som nejlika och kardemumma, rostat bröd med smör samt en fruktig baston. Läggs förlagring med Sherry (eller annat starkvin) till så tillkommer fler och djupare fruktiga toner, främst av apelsin och körsbär, men också ett visst extra djup i de smaker som i övrigt finns i whiskyn.

Alternativt erbjuds också andel i en f.d. Bourbon barrel av amerikansk vitek. Detta är det idag vanligast förekommande fatet i den skotska whiskyindustrin. Viteken ger lite andra toner än den franska, med mycket vanilj, sötmandel, lövskog och ofta en kryddighet av ingefära.

Vi förväntar oss att de små faten om 28 liters volym nått en bra mognad efter tre till fyra års lagring. Du behöver därför inte vänta så länge på att få hem whiskyn från ditt fat.

Kenny Hoornaert, Uddevalla

Link to comment
Share on other sites

Hallå där!

 

Har en längre tid haft en liten fundering på att göra "egen" whisky...

wacko.png

Tanken är att använda ett nytt svenskt fat, först "bränna ur" dom värsta ektonerna med vanlig sprit i 4-5 månader för att sedan fylla upp med sherry under lika lång tid.

När fatet sen väl är fyllt med råsprit kommer det att förvaras i en sval jordkällare för att sakta ner mognadsprocessen.

 

Min fråga är dock vilken fatstorlek man måste upp(ner) i för att kunna få/-ha en lagringstid på +/- 7-10 år? Skulle det gå med så små fat som 10-20L eller krävs det ännu större?

 

Tack på förhand!

//Herman

 

 

Tror att jag förstår dina intentioner, kör ur hjärtat här, sikta på 10-20 l fat, försök att få tag på ett rostat fat, fyll på med skogsblomman som kan användas till annat ett par veckor så du drar ur lite strävhet ur fatet, grogga upp det som finns kvar i fatet, fyll i med sherry om du vill åt den karaktären i 1-4 veckor ( behövs bara några liter, rulla och stapla fatet så det blir hyffsat jämn kontakyta med sherryn ) pimpla upp sherryn och fyll fatet med hemkört, smaka av fatet hyffsat ofta och tappa upp lite flaskor allteftersom du tycker att det smakar bra, det är svårt att hitta ( piken ) men till ett 10-20 l fat har du nog bra sprit från 2 till 3 år, vill du lagra längre så är det bara att smaka av och tappa när det känns ok, kan tänka mig att maxet på det fatet bör ligga på ca 3 år, nästa tappning på det fatet lär du kunna lagra något år till. Lycka till förresten..................

  • Like 2

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ikväll fylls tunnan med 10L sprit...

Men jag mottager gärna tips på vilken typ av Sherry jag ska fylla fatet med efter det! Torrt eller sött?

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

Ikväll fylls tunnan med 10L sprit...

Men jag mottager gärna tips på vilken typ av Sherry jag ska fylla fatet med efter det! Torrt eller sött?

Efter du tömt ur spriten?

 

Vad är det för fat?

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Ja, spriten kommer ligga i ca 4 månader för att dra ur de värsta ektonerna, efter det ska fatet fyllas med sherryn.

Är ett 10L fat gjort på amerikansk vit ek, medium rostat.

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Spriten tömdes ur i går. Fatet har nu stått "öppet" i ett dygn och ikväll fylldes det med Sherry, Harveys Bristol Cream och Vintrys Royal Cream. Nu är det "bara" att vänta ett par månader till innan nästa steg...

Måste säga att spriten som tömdes ur fått en väldigt fin färg, och det kändes att den hade gjort sitt jobb och sugit åt sig ek/träsmak(med en liten touch av vanilj och kola). Ja, det är klart jag var tvungen att smaka...

  • Like 1

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

Får ju lov att flika in här lite och önska all lycka till, det är ju grymt spännande detta!!!

Det här är ju lite av en gammal "pojkdröm", alltså detta att lagra själv, nån gång i framtiden ska man ju helt klart se till att få det gjort...

 

grymt kul som sagt!

Link to comment
Share on other sites

Sen när du väl lagrat spriten en gång så är det ju bara att fylla fatet igen... den andra lagringen kommer du kunna lagra längre då fatet inte kommer ge ifrån sig lika mycket :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Får ju lov att flika in här lite och önska all lycka till, det är ju grymt spännande detta!!!

Det här är ju lite av en gammal "pojkdröm", alltså detta att lagra själv, nån gång i framtiden ska man ju helt klart se till att få det gjort...

 

grymt kul som sagt!

Tack pppetr!

Kommer att uppdatera här under resans gång och dela med mig av mina erfarenheter.

 

Sen när du väl lagrat spriten en gång så är det ju bara att fylla fatet igen... den andra lagringen kommer du kunna lagra längre då fatet inte kommer ge ifrån sig lika mycket :)

Finns en tanke på att ev fylla ett nytt10L fat varje år(totalt 3 fat) och då, precis som du nämner, givetvis återfylla fatet/n när det är klart.

Men som sagt, det är bara en tanke än så länge...

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...