Jump to content
whiskyforum

Korksmulor i whiskyn, påverkar det smaken?


Recommended Posts

Har 2 flaskor Glenfarclas där korken verkar ha varit av lite sämre kvalitet och lämnat efter sig små korksmulor i flaskhalsen som sedan hamnat i whiskyn. Korken har visuellt sett bra ut och har inte smulat sönder totalt som jag läst om att andra drabbats av. Har i vilket fall bytt den ena till en icke smulande kork.

Nu till min fråga: Påverkar dessa korksmulor smaken på whiskyn? Det är inte jättemycket som flyter omkring direkt men om det påverkar smaken blir man väl tvungen att försöka sila bort det blink.png

Robin Törnqvist

Link to comment
Share on other sites

Även om det inte påverkar smaken så är det sjukt irriterande att få smulor på tungan när man dricker en dram... så jag skulle sila bort det i vilket fall som helst.

  • Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Även om det inte påverkar smaken så är det sjukt irriterande att få smulor på tungan när man dricker en dram... så jag skulle sila bort det i vilket fall som helst.

Har du något bra tips på hur man går tillväga? Har inte så mycket vettiga redskap hemma :)

Robin Törnqvist

Link to comment
Share on other sites

Har du något bra tips på hur man går tillväga? Har inte så mycket vettiga redskap hemma :)

Kaffefilter och en tratt? :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Vinsil funkar klockrent. Jag har en som jag har med på varje provning jag har, man vet aldrig vad som händer när man öppnar gamla flaskor.

Finns bland annat här:

http://www.dryckesglas.se/Vinsil

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...