Jump to content
whiskyforum

Temperatur


Puttriken
 Share

Recommended Posts

Jag alltid druckit min öl kylskåpskall ända fram tills för några år sedan då jag började dricka min stout/porter

och liknande rumstempurerad. Ända gången som jag drack kall öl var vid dom tillfällen som jag drack en

lager till maten.

Den här sommaren har jag knappt druckit någon stout, har mest hållt mig till "vanlig" öl. I början ville jag

ha den kall, men dom senaste veckorna har jag börjat uppskatta den som mest vid rumstemperatur

eller möjligtvis ngt sval eftersom jag tycker att smakerna kommer till sin rätt då.

 

Vid vilken temperatur vill du ha din öl?

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Jag har liksom du de sista 15 åren alltid mina öl ett rum i källaren som håller ca15-16 grader.

Där tycker jag att ölens smaker kommer till sin rätt bäst. Inte i källaren alltså utan vid de graderna.

Visst är det gott att ta en iskall till maten, men annars vill jag ha dem så.

Bosse Palm

Link to comment
Share on other sites

Jag har liksom du de sista 15 åren alltid mina öl ett rum i källaren som håller ca15-16 grader.

Där tycker jag att ölens smaker kommer till sin rätt bäst. Inte i källaren alltså utan vid de graderna.

Visst är det gott att ta en iskall till maten, men annars vill jag ha dem så.

 

Håller med om tempen men jag har ljusa lageröl i kylen, en del andra också, de får rätt temp efter en stund vid bordet.

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker alla mina öl kalla... smakerna må komma fram mer vid varmare tempratur men passar inte mig, tycker inte det är gott. Framförallt inte läskande när man dricker dem varmare.

  • Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Jag föredrar också mina öl kalla.

Om inte smakerna kommer fram likabra spelar mindre roll.

Jag avskyr "varm" öl.

 

Men som Kjelle skriver så blir ölen varmare och mera smakrik när den står framme ett tag.

  • Like 1

Seppo Hellström

Link to comment
Share on other sites

Helt beroende på öltyp. Ljus lager vill jag ha kylskåpskall, Många ales, typ, IPA, ljusa belgare, pale ale, men även brown ale, porter och liknande förvaras i kylskåpet, men de brukar bli mer smakrika när de fått stå framme ett litet tag. Sen har jag en vinkyl som håller 12-13 grader där jag förvarar stouts, mörka belgare, barley wine och sånt. Då har de enligt mig bra dricktemperatur från början, och att de blir ännu varmare innan jag druckit upp ser jag bara som en fördel.

  • Like 1

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Helt beroende på öltyp. Ljus lager vill jag ha kylskåpskall, Många ales, typ, IPA, ljusa belgare, pale ale, men även brown ale, porter och liknande förvaras i kylskåpet, men de brukar bli mer smakrika när de fått stå framme ett litet tag. Sen har jag en vinkyl som håller 12-13 grader där jag förvarar stouts, mörka belgare, barley wine och sånt. Då har de enligt mig bra dricktemperatur från början, och att de blir ännu varmare innan jag druckit upp ser jag bara som en fördel.

Håller med om allt förutom en sak, skulle ställa portern i vinkylen om jag hade en.

Jonas Gustafsson

Link to comment
Share on other sites

Håller med om allt förutom en sak, skulle ställa portern i vinkylen om jag hade en.

Egentligen jag med, men där finns bara plats för de mest behövande whistling.gif

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

I princip alla hamnar till en början i mitt ölförråd som håller ca 10-12 grader.

Sen finns det alltid några lager, d/ipa i kylen.

Stout/porter tar jag gärna fram i rumstemp. ett tag innan den ska konsummeras. En flådig impstout vill jag absolut inte ha kylskåpskall, blir som bäst när den närmar sig rumstemp.

Erik Nygren

Ardbeg Committee

Springbank Society Member

Friends of Classic Malt

Link to comment
Share on other sites

Mörka öl en gnutta svala, ales först i kylskåp och får sedan värmas upp ett tag i i rumstemperatur. Lager direkt från kyl till gom.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...