Jump to content
whiskyforum
whiskey4me

ardbeg 1972

Recommended Posts

hej

Är det någon som vet hur mycket en Ardeg 1972 single cask från cask 868, Kan vara värd idag. Släpptes ju bara 236 st av denna 2004.

Funderar att skicka min till någon dryckes auktion.

Är det någon som druckit denna whiskey. och i så fall hur är den. Ska man spara den istället.

Jag har väl lagt detta inlägg under fel ställe me det får va så

Edited by whiskey4me

Hej,

Kollar man på whiskyauction.com så har den sålts ett par gånger där. Kikar man under 2013 så har den sålts vid tre tillfällen för €806, €747 och €856. Sen får du dra bort kostnaden för frakt till Tyskland samt deras avgift på mellan 15-20% (minre avgift desto dyrare den går för).

Är du inte i penganöd så njut av en fin whisky, den har fått högt snitt på Whiskybase. Hade den varit i min ägo hade jag samplat upp 50 cl här på forumet. Ett bra alternativ då du får en bra slant tillbaka samt att du får njuta av innehållet själv.

Fredrik Jokela

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Skottland, Islay [Active]

Whisky Name Ardbeg

Bottler OB

Range Single Cask

Label Vintage 1972

Age 32yo

Alcohol By Volume 48,5%

Distilled 1972-03-24

Bottled 2004-10-13

Cask Number 868

Cask Details Bourbon

Bottles 236

Issued 2004

WSMS Score 93

Individual

Jörgen Andersson 93

Niklas Carlsson 92

Stuart Thomson 93

Nose: En underbar och homogen doft med en fin balanserad rökighet och torvighet. Nyanser av ek, vanilj och ett drag av kåda. Sötman avger toner av torkade frukter och bränt socker tillsammans med en viss sälta. Under doft "resan" spelar även nyanser in, som för tankarna till enris rök.

Taste: Inleder mjukt och snällt med toner av choklad och nougat. Övergår i en kryddighet med sälta, en tydlig fatighet av ek och kåda spelar in utan att bli bitter. Även här hittar man enris röken.

Finish: Underbart kryddig och pepprig. En välbalanserad upplevelse av torr choklad och med en ek bitterhet. Torv och hav med en rök sötma som åter igen för tankarna till enris rök rör sig genom eftersmaken.

Body: Oj, den är tung och stor, fyllig.

Color: Old gold.

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

hej

Tackar

Hej,

Kollar man på whiskyauction.com så har den sålts ett par gånger där. Kikar man under 2013 så har den sålts vid tre tillfällen för €806, €747 och €856. Sen får du dra bort kostnaden för frakt till Tyskland samt deras avgift på mellan 15-20% (minre avgift desto dyrare den går för).

Är du inte i penganöd så njut av en fin whisky, den har fått högt snitt på Whiskybase. Hade den varit i min ägo hade jag samplat upp 50 cl här på forumet. Ett bra alternativ då du får en bra slant tillbaka samt att du får njuta av innehållet själv.

hej

jag kommer att spara whiskeyn och njuta av den själv. tack för svaret