Jump to content
whiskyforum

Japansk whiskey


Swerobb
 Share

Recommended Posts

Hej, jag är ny när det gäller whiskey, var i Japan nyligen och är väldigt Japan nörd, är det några som kan ge lite bra tips för god japansk whisky, dom jag har hemma i barskåpet är Nikka Yoichi 15 år, Nikka miyagikyo 15 år, båda är väldigt goda, har hört att Suntory Yamazaki 25 år Sherry Cask är bra whisky, men går den ens att få tag på i Sverige ? Finns det någon bar/restaurang som man kan testa den? Hur som helst är tacksam för bra tips! Mvh whisky nybörjaren.

Link to comment
Share on other sites

Ja du, japansk whisky är inte så dum, oavsett vad du snubblar över. 25-åriga Yamazaki är nog svårare att snubbla över. Och skulle du få chansen är det rätt stora pengar det handlar om tyvärr. Att kliva in i en välsorterad bar är ett utmärkt sätt att prova dig igenom flera olika whiskys, även japanska. Ett annat är att genom forumet plocka upp lite erbjudanden om prover som dyker upp för jämnan.

Vet inte var du kommer ifrån, men bor du i Stockholmsområdet har du exempelvis Akkurat, Ardbeg embassy och Bishops Arms att besöka.

 

Förslag på japanskt lättillgängligt är ju

 

Nikka Yoichi 10

Nikka Taketsuru 12

Isawa 10

 

Alla på bolaget(gör en sökning på "Malt - Japan")

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Väldigt tacksam för svaren, @Lovikavante jag bor i Stockholm, kollade in Ardbeg embassy hemsida dom har lite att välja på där, blir att besöka.

Yamazaki 18 blir jag nyfiken på, även Nikka from the barrel med tanke på priset. // Arrigato Gozaimasu!

Link to comment
Share on other sites

nikka from the barrel såg intressant ut... en sån kanske man skulle beställa sig inom en snar framtid...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

blev "tvungen" att beställa efter en Nikka From The Barrel... kunde inte hålla mig...(+att på det viset så kommer jag ju få något nytt kul inom kort oavsett om jag nu fick mig en devil's casks eller inte... biggrin.png )

 

konstigt, det trodde jag nog aldrig att det skulle hända att jag liksom skulle lägga ner "energi" eller liksom ens fundera över att beställa efter en blended... inte för att det är nåt grundläggande fel i en blend såklart, men, mer bara att den tanken aldrig nånsin funnits tidigare... men, Nikkan känns så pass intressant att jag inte kunde hålla mig...

 

nån som har koll på vad den större delen (grain-delen ifrån Miyagikyo) i denna whisky är destillerad av? majs? nåt annat?

 

EDIT: så vitt jag kan förstå efter mina modesta efterforskningar så använder dom sig av Majs till sin grainwhiskey, nån som vet nåt annat?

Edited by pppetr
Link to comment
Share on other sites

Nikka From The Barrel tyckte jag var riktigt bra!!!

 

dock så kanske man ska betänka att jag är lite av ett tu-delat retard när det kommer till min smak vad gäller De Ädla Dryckerna och att å ena sidan så verkligen verkligen ÄLSKAR jag ju allt som är fyllt av rök och tjära, MEN å andra sidan så älskar jag också en hel del sorts bourbon och rom... och, ptja, kanske föga förvånande så tycker jag nästan From The Barrel mest av allt påminde om en riktigt kvalitativ bourbon?

 

god och helt klart kändes den prisvärd, det är väl mina initiella reaktioner efter några ytterst få droppar jag hunnit dricka och en massa nosande i glaset...mycket trevlig att lukta på måste jag säga!

Link to comment
Share on other sites

Grattis o kul at du gillade den.

Passa oxå på att beställa japansamples här på Forumet när så erbjuds.

Har själv utnyttjat denna möjlighet vid flera tillfällen och har hitintills

aldrig blivit besviken.

  • Like 1

Lars Andersson

Link to comment
Share on other sites

Nikka From The Barrel tyckte jag var riktigt bra!!!

 

dock så kanske man ska betänka att jag är lite av ett tu-delat retard när det kommer till min smak vad gäller De Ädla Dryckerna och att å ena sidan så verkligen verkligen ÄLSKAR jag ju allt som är fyllt av rök och tjära, MEN å andra sidan så älskar jag också en hel del sorts bourbon och rom... och, ptja, kanske föga förvånande så tycker jag nästan From The Barrel mest av allt påminde om en riktigt kvalitativ bourbon?

 

god och helt klart kändes den prisvärd, det är väl mina initiella reaktioner efter några ytterst få droppar jag hunnit dricka och en massa nosande i glaset...mycket trevlig att lukta på måste jag säga!

 

Smakade av min igår... det som slår mig är att den blir bättre med tiden och att den har en tydlig fatkaraktär likt en bourbon... så jag förstår lite vad du menar.

  • Like 1

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Tu-delad retard....tycker snarare att det låter som en bra sinnesbild.

Varför välja när båda lägren är bra.

Sedan är det ju upp å ner i vad man gillar och det fortsätter nog hela livet å det är ju fantastiskt då det finns så mycket bra att upptäcka:)

  • Like 1

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

 

Smakade av min igår... det som slår mig är att den blir bättre med tiden och att den har en tydlig fatkaraktär likt en bourbon... så jag förstår lite vad du menar.

Absolut!!! och, den där söta lite "tunga" känslan som återfinns i en del trevliga bourbons återfinns också i den!

kommer definitivt köpa en till flaska av denna i framtiden...

känns som jag kommer få mig en nikka idag i alla fall, varit på jobb nu i 4dar (på filminspelning) som var såpass hektisk å hård att det inte fanns varken tid eller ork att njuta av en whisky tyvärr så, nu idag ska jag få mig några goda smakdroppar!

 

 

Tu-delad retard....tycker snarare att det låter som en bra sinnesbild.

Varför välja när båda lägren är bra.

Sedan är det ju upp å ner i vad man gillar och det fortsätter nog hela livet å det är ju fantastiskt då det finns så mycket bra att upptäcka:)

sant sant, helt sant på alla punkter, varför välja, läger som du säger, bra är bra, oavsett var det kommer ifrån och vad eller var det är gjort!

mycket sant, håller man sina valmöjligheter öppna så har man nog en möjlighet till ett trevligare och rikare liv helt klart!

 

och på den punkten så känner jag att jag måste köpa lite mera japansk whisky också... jag har ju bara smakat några få sorter och aldrig ägt nån egen flaska (förrän denna Nikka From The Barrel), bara smakat antingen av vänner eller på olika sushiställen/barer...

 

finns mycket att utforska, vilket gör mig till en glad och lycklig man! :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...