Jump to content
whiskyforum

Köpa tunna för att lagra


ifredrik
 Share

Recommended Posts

Det finns tyska buteljerare som importerar på 5 liters plastdunkar och sedan buteljerar och säljer med destilleriets namn.

Dock står det inte Scotch Single Malt Whisky på etiketten wink.png

Edited by Lazze

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Det som gäller är att man får inte sätta "Scotch Single Malt" på etiketten, eftersom whiskyn inte är lagrad i Skottland. Endast whisky som är lagrad och buteljerad i Skottland får kallas Scotch Single Malt.

 

Det går däremot utmärkt att skicka råsprit utifrån Skottland i plastdunk, bara man kallar slutprodukten för något annat än skotsk whisky. Enda kruxet är om Systembolaget tillåter (eller inte) att man gör en privatimport som hämtas ut i en plastdunk, måste kolla upp det med SB...

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Det som gäller är att man får inte sätta "Scotch Single Malt" på etiketten, eftersom whiskyn inte är lagrad i Skottland. Endast whisky som är lagrad och buteljerad i Skottland får kallas Scotch Single Malt.

 

Det går däremot utmärkt att skicka råsprit utifrån Skottland i plastdunk, bara man kallar slutprodukten för något annat än skotsk whisky. Enda kruxet är om Systembolaget tillåter (eller inte) att man gör en privatimport som hämtas ut i en plastdunk, måste kolla upp det med SB...

Vart kan man köpa råsprit? Vilka destillerier är tillgängliga?

Då kan man ju ta bilen över och hoppa över Systembolaget helt och hållet :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Vart kan man köpa råsprit? Vilka destillerier är tillgängliga?

Då kan man ju ta bilen över och hoppa över Systembolaget helt och hållet smile.png

 

Om man lyckas få någon i Skottland att sälja råsprit kan man nog glömma att köpa det garagevägen. Det är export och alkoholskatt som gäller :)

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

 

Om man lyckas få någon i Skottland att sälja råsprit kan man nog glömma att köpa det garagevägen. Det är export och alkoholskatt som gäller smile.png

Export är det nog inte eftersom du i egenskap av privat person köper på plats, men däremot vill nog det landets skattemyndighet att alkolholskatt ska påföras försäljningen. Men det är väl bara betala och köra hem faten och ställa det i källaren inbillar jag mig, eller?

Edited by sam gutenwik

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Export är det nog inte eftersom du i egenskap av privat person köper på plats, men däremot vill nog det landets skattemyndighet att alkolholskatt ska påföras försäljningen. Men det är väl bara betala och köra hem faten och ställa det i källaren inbillar jag mig, eller?

Oavsett kommer du inte kunna köpa ett fyllt ekfat.

Jag är sugen på 30l råsprit till mitt Mackmyrafat om ett par år :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Export är det nog inte eftersom du i egenskap av privat person köper på plats, men däremot vill nog det landets skattemyndighet att alkolholskatt ska påföras försäljningen. Men det är väl bara betala och köra hem faten och ställa det i källaren inbillar jag mig, eller?

 

Rent teoretiskt borde det fungera... Det handlas ju med fat hela tiden.

Sen hur man praktiskt fraktar hem fatet är en annan fråga. Hur mycket sprit får man frakta själv då det borde klassas som brandfarligt gods?!

Kan vara lite otympligt att slänga in en 200-250l tunna i bagaget! :)

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Export är det nog inte eftersom du i egenskap av privat person köper på plats, men däremot vill nog det landets skattemyndighet att alkolholskatt ska påföras försäljningen. Men det är väl bara betala och köra hem faten och ställa det i källaren inbillar jag mig, eller?

 

Jag svarade i egenskap av att vara registrerad varumottagare av alkoholvaror, de enda som får sälja spriten vidare genom SB :)

 

Du får inte föra ut whisky i ett ekfat från Skottland...

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

 

Sen hur man praktiskt fraktar hem fatet är en annan fråga. Hur mycket sprit får man frakta själv då det borde klassas som brandfarligt gods?!

 

Ett whiskyfat är nog tyvärr lite för stor mängd farligt gods för att gå under undantaget "begränsad mängd":

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Farligt-gods/Regler-vid-transport/Undantag--lattnader/Begransad-mangd-2011/

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Så även om man skulle kunna köpa spriten och tunnan var för sig så finns det en och annan komplikation om man vill frakta det hem till Sverige.

 

Men om jag har förstått EU-reglerna rätt så vore det skattemässigt inga problem att ta hem 200l alkohol om det är för personligt bruk. 200 liter dricker man lätt på några år! ;)

Man får dock räkna bort lagringstiden samt det som går förlorat till änglarna!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Så även om man skulle kunna köpa spriten och tunnan var för sig så finns det en och annan komplikation om man vill frakta det hem till Sverige.

 

Men om jag har förstått EU-reglerna rätt så vore det skattemässigt inga problem att ta hem 200l alkohol om det är för personligt bruk. 200 liter dricker man lätt på några år! wink.png

Man får dock räkna bort lagringstiden samt det som går förlorat till änglarna!

 

Inget generellt hinder, men det kan ju bli problem i Tullen om de inte anser att det är för personligt bruk när de upptäcker de 8 dunkarna som innehåller 25 liter råsprit :)

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

 

Inget generellt hinder, men det kan ju bli problem i Tullen om de inte anser att det är för personligt bruk när de upptäcker de 8 dunkarna som innehåller 25 liter råsprit smile.png

 

Jag tror faktiskt inte det... har man bara kvitto på att det är skattat och klart i ursprungslandet och man säger vad man ska göra med det så är det nog inge problem, så länge det är för personligt bruk.

 

Hade det varit öl t.ex. så kan dom påvisa att du kan få svårt att dricka upp den intagna mängden innan den hinner bli dålig om du nu skulle ta in flera hundra liter. (Bortsett från ölsorter som går att lagra.)

Men är man t.ex. 49 så finns det skäl att tro att du kommer ha en stor fest och då har dom svårare att ta drickat i beslag.

Jag vet inte hur deras bevisning måste se ut för att göra ett beslag, men kan dom inte på något sätt bevisa att du inte kommer kunna använda allt för personligt bruk så måste dom släppa igenom dig... om vi bortser från andra faktorer som frakt av brandfarligt gods t.ex. Då kan dom kanske också göra beslag?!

 

Nu baserar jag mina teorier på internetsanningar och en tv-intervju som gjordes med en tulltjänsteman/chef angående just införsel av alkohol.

 

Men med tanke på alla "sanningar" FRA har spytt ur sig fram till nu så vet jag inte vem man litar mest på. Svenska staten känns lite som vilda västern när det kommer till lagar och regler gällande skattepengar, alkohol, och signalspaning. :)

  • Like 1

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

 

Jag tror faktiskt inte det... har man bara kvitto på att det är skattat och klart i ursprungslandet och man säger vad man ska göra med det så är det nog inge problem, så länge det är för personligt bruk.

 

Hade det varit öl t.ex. så kan dom påvisa att du kan få svårt att dricka upp den intagna mängden innan den hinner bli dålig om du nu skulle ta in flera hundra liter. (Bortsett från ölsorter som går att lagra.)

Men är man t.ex. 49 så finns det skäl att tro att du kommer ha en stor fest och då har dom svårare att ta drickat i beslag.

Jag vet inte hur deras bevisning måste se ut för att göra ett beslag, men kan dom inte på något sätt bevisa att du inte kommer kunna använda allt för personligt bruk så måste dom släppa igenom dig... om vi bortser från andra faktorer som frakt av brandfarligt gods t.ex. Då kan dom kanske också göra beslag?!

 

Nu baserar jag mina teorier på internetsanningar och en tv-intervju som gjordes med en tulltjänsteman/chef angående just införsel av alkohol.

 

Men med tanke på alla "sanningar" FRA har spytt ur sig fram till nu så vet jag inte vem man litar mest på. Svenska staten känns lite som vilda västern när det kommer till lagar och regler gällande skattepengar, alkohol, och signalspaning. smile.png

 

 

"..så länge det är för personligt bruk" säger du, men det är nog en och annan tulltjänsteman som skulle dra den historien i fikarummet i år framöver. Killen som skulle ha 200 liter 70%-ig sprit "för eget bruk" :P Det beror nog ganska mycket på vem man får att göra med, med andra ord är det nog rätt godtyckligt, och mycket tur/otur som avgör!

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

 

 

"..så länge det är för personligt bruk" säger du, men det är nog en och annan tulltjänsteman som skulle dra den historien i fikarummet i år framöver. Killen som skulle ha 200 liter 70%-ig sprit "för eget bruk" :P Det beror nog ganska mycket på vem man får att göra med, med andra ord är det nog rätt godtyckligt, och mycket tur/otur som avgör!

Jag tror att det är lugnt så länge du har en sann, och trovärdig, historia. De som åker dit är väl de som ofta för in i landet eller har en uppenbart falsk historia om vad de ska ha spriten till.

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Detta kommer bli nästa I lands problem om några år alla tomma små fat som ingår i köpet men är för "dyra" att fylla igen även om man köper bag in box vodka i Tyskland,att fylla upp tex 40 liters fat.smile.png

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är lugnt så länge du har en sann, och trovärdig, historia...

Ja nu tror ju jag att "sann historia" är en lite väl långtgående tolkning, om Jonas här ovan skulle påstå att alla 200 literna ska drickas av honom själv. ;)

I min mening vore det nästan grund för avsked för tjänstefel om tullaren åtminstone inte tvivlade LITE på det påståendet. :D

 

... och särskilt godtyckligt skulle jag inte kunna påstå att det vore då heller ^_^

Edited by Lovikavante

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Ja nu tror ju jag att "sann historia" är en lite väl långtgående tolkning, om Jonas här ovan skulle påstå att alla 200 literna ska drickas av honom själv. ;)

I min mening vore det nästan grund för avsked för tjänstefel om tullaren åtminstone inte tvivlade LITE på det påståendet. :D

Ja jo "sann" skulle jag kanske inte kalla just den historien ;)

Men helt otroligt vore det inte om Jonas köper in för att lagra och dela med släkten :)

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Detta kommer bli nästa I lands problem om några år alla tomma små fat som ingår i köpet men är för "dyra" att fylla igen även om man köper bag in box vodka i Tyskland,att fylla upp tex 40 liters fat.smile.png

Borde väl iofs inte vara något problem att lämna in sitt fat till någon av landets alla destilleringpatroner för återfyllnad.

Sen vad dom säger om att dom inte har kvalitetskoll över fatet vet jag inte riktigt...

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Hembränt passar alldeles ypperligt till detta ändamål, passar på att bifoga lite norrländsk humor här.

 

http://www.youtube.com/watch?v=pNwwkHbooxw

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4277&artikel=4964209

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Hembränt passar alldeles ypperligt till detta ändamål, passar på att bifoga lite norrländsk humor här.

 

http://www.youtube.com/watch?v=pNwwkHbooxw

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4277&artikel=4964209

kan intyga att det blir bra men när det är dags för mig ser jag helst att jag fyller med maltsprit :)
  • Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

På tal om HB, har ni en tunna som ligger och skräpar, fyll den med HB, rena inte spriten innan ni fyller tunnan, är det för jävla dåligt så släng bort skiten, normal orenad HB blir förvånansvärt bra efter 10-15 år i refilltunna, småtunnor 3-5 år, går ej att särskilja från " äkta " skotte.

 

Fram för fri företagsamhet och kreativt tänkande....:-)

  • Like 2

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

På tal om HB, har ni en tunna som ligger och skräpar, fyll den med HB, rena inte spriten innan ni fyller tunnan, är det för jävla dåligt så släng bort skiten, normal orenad HB blir förvånansvärt bra efter 10-15 år i refilltunna, småtunnor 3-5 år, går ej att särskilja från " äkta " skotte.

 

Fram för fri företagsamhet och kreativt tänkande....:-)

Föroreningarna försvinner med lagringen?

  • Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Det trolleritricket funkar ju i Skottland så varför inte här...

Nja... Där tar du ju bort Heads och tails... Det gör man väll inte när man gör HB?

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...