Jump to content
whiskyforum

Skottland, bucket list!


Recommended Posts

Jag betar av min bucket list och har en resa till Skottland som jag nu planerar!

 

Då tiden är begränsad för mig gissar jag mig till att jag måste göra resan inom två månader, kanske tre i bästa fall.

 

Spelar det någon roll vädermässigt och hur öppettider är på destillerierna om jag reser i februari eller mars?

 

Har någon varit där på dessa månader samt senare på året, kanske man skall chansa på april om det gör saken så mycket bättre?

 

Jag velar också huruvida jag skall köra bil eller flyga och hyra bil, vad rekommenderas?

Daniel Nilsson

Lerum

Link to comment
Share on other sites

Hej Daniel,

Jag tror de flesta destillerierna har öppet året om.

Spontant skulle jag nog säga Flyga till Edinburgh/Glasgow, hyra bil och bila upp till Speyside. Så är du inte så väderberoende vad gäller färjor mm. Jag har bara varit I Skottland under vår/sommar, så förhoppningsvis får du bättre svara av andra nedan som varit där tidigare på året..

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara varit på Islay i april och maj. De gånger jag varit där (2002, 2006, 2007 och 2010, skall dit igen 2015 hoppas jag) har jag alltid haft hyrbil och åkt färja. Det har funkat bäst för oss (den som kör på dagarna kan ju få sina droppar i samples). Men vädret kan nog vara lite mera nyckfullt på vintern. Gissar att mars är bättre än februari. Då det är lågsäsong under vintern så rekommenderar jag att du förlägger dagarna på Islay på vardagar.

 

Här är en sida med en del bra info om Islay: http://www.islayinfo.com/

 

Om värdet tillåter så är The Oa värt en promenad. Portnahaven är en by du bör uppleva. Kildalton Cross och Church är rofyllt. Lunch på Port Charlotte Hotel liksom på Ardbeg Distillery är måsten. En kvällspromenad i Port Ellen är något du skall njuta utav och då främst röklukten.

 

Missade att det inte var en specifik resa till Islay. Då finns det mycket mer att tillägga :-)

 

Bucket list? Begränsad tid? Hoppas du får bocka av Islay och allt allt går bra. Islay är nog det bästa Skottland har att erbjuda!

Edited by ardbeg67
  • Like 1

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Här är min första gången i skottland lista ur två perspektiv natur och whisky.

 

Natur: Västkusten (Fort William, Glencoe, Mallaig, Skye (bo i Porttree))

Whiskey tours: Sikta på premium tours, de billiga toursen räcker att göra ett fåtal, så stor skillnad är det inte... Utan prioritera 1-3 riktiga premium tours istället. Jag var väldigt nöjd med: Balvienies premiumtour, Glengoynes Master Blender och det kanske mer personliga mötet på Bladnoch.

 

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Kolla noga vilka destillerier som är öppna.

Vintertid är det många som inte har sina visitors center öppna.

 

Räkna med att alla bilresor tar mycket längre tid än du tror.

20 mil är en lång sträcka utanför de största vägarna.

 

Undvik Cairn Gorms helt och hållet på vintern.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag suttit och lagt ner många timmar på funderingar och planer men inte blivit särskilt mycket klokare.

 

Om man vill bo på ett ställe och sedan ta dagsturer med bil, vilket ställe skulle ni då rekommendera?

 

Tack för alla svar så här långt!

Daniel Nilsson

Lerum

Link to comment
Share on other sites

Om du ska till Islay rekommenderar jag att du bor i Bowmore eller kanske Port Ellen. Därifrån når du rätt enklet alla öns destillerier.

 

Siktar du på Speyside skulle jag säga Elgin eller Aberlour, eller kanske Dufftown.

Då har du rätt nära till mängder av destillerier, men även till några riktigt bra whiskybutiker och barer.

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Alternativ till boende i Speyside är Craigellachie Hotel eller Highlander Inn, båda i Craigellachie.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Japp, bra boende i Craigellachie är Highlander Inn. Craigellachie Hotel har dubbla priset och halva charmen. Dessutom är Craigellachie Hotel nu stängt för renovering.

I porten till Highlands, dvs orten Pitlochry och förorten Moulin finns mysiga Moulin Hotel med en mysig pub (med egenbryggd öl) och bra restaurang.

I Campbeltown har du Ardshiel Hotel med bra whiskyutbud och restaurang.

På ön Orkney och där Kirkwall har du Lynnfield Hotel som ligger granne med Highland Park Distillery.

På ön Skye och där Portree finns pampiga Viewfield House.

På ön Islay och där Bowmore har du fräscha Lambeth Guest House, där även fina måltider kan köpas till.

 

Av dessa ovan håller jag nog Moulin Hotel och Highlander Inn högst. Som svar på frågan var man skall bo och utgå ifrån så är Craigellachie ypperligt (ligger i centrum av Speyside) vad gäller destillerier etc. Dessutom har du Speyside Cooperage där. Men 2-3 nätter räcker nog och du behöver väl 1-2 nätter nära flygplatsen också. Edinburgh är ju t ex lätt värd en dag, minst. Och lägg gärna en natt på Moulin Hotel på väg till eller från Craigellachie.

 

Lämplig rutt:

Edinburgh airport-Pitlochry och där bo 1 natt på Moulin Hotel

Pitlochry-Craigellachie och där bo 3 nätter på Highlander Inn

Gör utflykter kors och tvärs till Dufftown, Keith, Elgin, Speyside Cooperage och en massa destillerier

Craigellachie-Edinburgh och 2 nätter där (sista natten kanske vid flygplatsen om det är en tidig flygresa hem)

 

Hyrbil kan funka om du nu när det är vinterväglag, håller dig i stort sett bara på de stora vägarna (vilket rutten ovan i stort sett gör förutom vissa avsides liggande destillerier), åker dagtid och inte har bråttom. Försök även att undvika att förlägga helgen uppe i Highlands nu när det är lågsäsong. Många destillerier är nu bara öppna vardag och dagtid. Använd ev. helg till flygresor och Edinburgh.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Alternativ till boende i Speyside är Craigellachie Hotel eller Highlander Inn, båda i Craigellachie.

Precis! Så slipper man ta bilen till de där bra barerna som jag rekommenderade men inte namngav :-)

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Om ni bor i Craigellachie, så är det gångavstånd (har gått hela rutten ett par gånger) till Macallan, Speyside Cooperidge, Craigellachie distillery, Aberlour, Dufftown med Balvenie, Glenfiddich, Kininvie, Glendullan, Mortlach, Dufftown, Convalmore, Parkmore. :drool2:

Man går det mest på nedlagda järnvägar i fin natur

  • Like 3

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för era fina tips!

 

Jag har i alla fall bestämt att jag kör till Rotterdam och tar färjan till Hull och kör sedan upp genom England. Självklart så lägger jag på ca 4 dagar för resan för transporten med bilen och diverse olika stopp på vägen upp.

 

Jag tog en sväng in till bokhandeln idag och köpte en del böcker, både generellt om Skottland men också två böcker om olika whiskyturer. Bosse Bildoktor har skrivit en av dem!

 

Med tanke på vår begränsade till i Skottland, ca. 4 dagar så tror jag att det är vettigt att antingen fokusera enbart på Islay eller som Lazze skrev ha Craigellachie som utgångspunkt.

 

Detta skall bli spännande!

 

Är det lönt att planera för inköp på plats? Jag menar säljer man på destillerierna? Jag tar nog fruns RRS så jag får med mig en del hem!

 

Jag väljer alltså mellan Islay och Craigellachie, eftersom vi har våra fruar med oss (2st dock en var) så undrar jag hur naturen är på dessa ställen?

Edited by Daniel75

Daniel Nilsson

Lerum

Link to comment
Share on other sites

Speyside och området kring Craigellachie är fantastiskt vackert (som övriga Skottland). Det är inga större fel på vyerna på Islay heller :-)

Många destillerier brukar ha särskilda "endast på plats" flaskor, men generellt hittar du nog mer spännande flaskor (och bättre priser) i de olika whiskybutikerna.

 

Om ni även planerar att hinna se Edinburgh under era fyra dagar (kul för fruarna, och bra för er om ni vill besöka whiskybutiker) skulle jag sikta på Speyside istället för Islay. Det tar mer tid än man tror att ta sig till Islay, timing med färjor mm.

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Speyside och området kring Craigellachie är fantastiskt vackert (som övriga Skottland). Det är inga större fel på vyerna på Islay heller :-)

Många destillerier brukar ha särskilda "endast på plats" flaskor, men generellt hittar du nog mer spännande flaskor (och bättre priser) i de olika whiskybutikerna.

 

Om ni även planerar att hinna se Edinburgh under era fyra dagar (kul för fruarna, och bra för er om ni vill besöka whiskybutiker) skulle jag sikta på Speyside istället för Islay. Det tar mer tid än man tror att ta sig till Islay, timing med färjor mm.

 

Ja, tanken är Edinburgh men också eventuellt Glasgow. Totalt sett har vi ca 11 dagar, varav mina vänner ansluter i Skottland med ca. 5 dagar. Egentligen vill jag till Islay men jag känner nog att det kommer att ta för lång tid så Speyside/Cariegellachie passar oss nog bättre just för denna resa.

 

Jag har också noterat att det kommer att ganska lång tid bara att ta sig till och från Islay.

Daniel Nilsson

Lerum

Link to comment
Share on other sites

Jag måste nog säga att har man inget specifikt anledning att besöka Glasgow kan man definitivt lägga den tiden på något intressantare resmål i Skottland. (En extra dag att köra ut till vackra Skye, eller till mysiga Braemar, eller bara för mer tid i Edinburgh). Inget ont om Glasgow, men Edinburgh är både vackrare, genuinare, och har betydligt intressantare utbud av kultur, whiskybutiker och barer.

 

Men jag kanske har varit i fel delar av Glasgow? Vad säger ni andra beresta?

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Tack återigen för era fina tips!

 

Så här kommer det nog att se ut.

 

Lördag, Söndag & Måndag - Edinburgh

Måndag - Torsdag - Islay

Torsdag - Söndag - Craigellachie

 

Vad tror ni om detta upplägg?

 

Enligt Google Maps är restiden mellan Edinburgh och Islay 6,5 h inkl. färja, och restid mellan Edinburgh och Craigellachie precis över 3 h. Stämmer dessa tider någorlunda?

Daniel Nilsson

Lerum

Link to comment
Share on other sites

Vi åker från Islay med färja och buss till Edinburgh på 7,5 timme, och då är det drygt en timme vänta sammanlagt på bussen. Men det är en vacker väg från Glasgow till färjeläget Kennacraig. Ta till mer tid så ni kan stanna till på vägen.

  • Like 1

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...