Jump to content
whiskyforum

Whisky på taxfree. Tips?


Lejonel
 Share

Recommended Posts

 

Ska till Thailand i slutet på månaden och kommer hem igen i slutet på februari. Mellanlandar i Helsingfors på hemvägen och tänkte köpa mig någon go flaska whisky då. Är rätt färsk inom whiskyns värld så tar gärna tips om vad man kan fynda på taxfree om man jämför med här hemma på SB. Tänkte mig någon flaska runt 500kr.

 

Är som sagt nybörjare så köper inte det dyraste innan jag har blivit förtrollad utav dessa ädla drycker :)

  • Like 1

Kristopher Riutta

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga, de har ju lite olika erbjudanden, i bland till ruskigt bra priser men det varierar vilka sorter, Bowmore Enigma brukar för det mesta finnas till kanonpris, den finns inte på Bolaget och är riktigt bra.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Svårt att säga, de har ju lite olika erbjudanden, i bland till ruskigt bra priser men det varierar vilka sorter, Bowmore Enigma brukar för det mesta finnas till kanonpris, den finns inte på Bolaget och är riktigt bra.

Tack tack lagt till den på listan. Får hellre några tips här än går dit och köper grisen i säcken :)

Kristopher Riutta

Link to comment
Share on other sites

Köper nästan aldrig taxfree whisky längre. Men förra flygturen blev det glenfarclas 18. Helt ok och finns bara på taxfreen tror jag.

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

När jag var i Italien så var nästan allt samma pris som systemet.Men när jag var på Edinburgh flygplats så var det billigare tex köpte en glenfarclas 30yo för 1100kr systemet ca 2200kr

Sven-Eric Wennerbert

köper gärna äldre lagavulin

 

Link to comment
Share on other sites

Ja...Glenfarclas 30 är la något som är förknippat med den flygplatsen:)

Edited by Rolle

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju lite på vad du gillar.

Jag som tycker om Islay-Whisky brukar bl.a. köpa nedanstående i tax free om det är bra priser:

Laphroaig 10-årig

Laphroaig Quarter Cask

Bowmore Enigma (men inte Bowmore Surf)

Lagavulin 16-årig

Caol Ila 12-årig

Ardbeg 10-årig

Dessa brukar finnas i de flesta taxfreebutiker och är jättegoda vanliga whiskies.

Niklas Gabrielsson

Link to comment
Share on other sites

Rekommenderar att hålla sig till billiga och bra standardwhiskies som Element rekommenderade. Travel retail -whiskyna är oftast inget att ha, med vissa undantag naturligtvis (Talisker, Balblair, Laphroaig)

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

Om du flyger till Bangkok så skulle jag alla dagar i veckan säga att du ska handla där och be dem plombera så att du kan ta det med dig genom kontrollerna i Helsingfors! Ett bra exempel är en flaska Hibiki 17 som jag själv plockade upp där under 500 lappen.
I Bangkok är whiskyn billig i Jämförelse med Helsingfors som ligger i SB:s liga.

Patrik Barkevall

Varberg/Göteborg

 

http://www.facebook.com/tastenote

Guardian of The Glenlivet

Link to comment
Share on other sites

Om du flyger till Bangkok så skulle jag alla dagar i veckan säga att du ska handla där och be dem plombera så att du kan ta det med dig genom kontrollerna i Helsingfors! Ett bra exempel är en flaska Hibiki 17 som jag själv plockade upp där under 500 lappen.

I Bangkok är whiskyn billig i Jämförelse med Helsingfors som ligger i SB:s liga.

Ojdå.. Får man alltså köpa där nere och ta med sig i handbagaget? Läste något om att man måste checka in sprit i väskan om man kommer från ett icke-EUland? Även om den är plomberad. Humm känns som att alla dessa regler är luddiga.

 

Tack för alla andra tips :)

Kristopher Riutta

Link to comment
Share on other sites

Rent spontant så tycker jag Enigma smakar som en blandning av sherrylagrad whisky och bbq-sås. Dvs inte så gott. Jag hade rekomenderat en 15 y Mariner, eller ännu bättre Tempest (om den finns).

Annars så ska du gå på Glenmorangie Quinta Ruban eller Glenmorangie Nectar D'or. Den sista är förtrollande god!!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rent spontant så tycker jag Enigma smakar som en blandning av sherrylagrad whisky och bbq-sås. Dvs inte så gott. Jag hade rekomenderat en 15 y Mariner, eller ännu bättre Tempest (om den finns).

Annars så ska du gå på Glenmorangie Quinta Ruban eller Glenmorangie Nectar D'or. Den sista är förtrollande god!!!

Vad snackar vi om för priser på dessa?

Kristopher Riutta

Link to comment
Share on other sites

Bowmore Enigma (bbq såsen) 12 y

ca 300-400

 

Bowmore Mariner 15 y

ca 400-550

 

Bowmore Tempest 10 y

ca 500-600 (för en 7a)

 

Glenmorangie Nectar Dor och Quinta Ruban

ca 350-550

 

+- 200 e kanske inte så snyggt, men det beror helt på var du handlar dem:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bowmore Enigma (bbq såsen) 12 y

ca 300-400

 

Bowmore Mariner 15 y

ca 400-550

 

Bowmore Tempest 10 y

ca 500-600 (för en 7a)

 

Glenmorangie Nectar Dor och Quinta Ruban

ca 350-550

 

+- 200 e kanske inte så snyggt, men det beror helt på var du handlar dem:)

Grymt. Tack ska du ha. Nu har jag ett litet humm iaf :) Finns det någon sida som listat genomsnittliga priser tro?

 

Edited by Lejonel

Kristopher Riutta

Link to comment
Share on other sites

Men har Helsingfors tax free för resor till Stockholm? Men köper du på utresan så går det ju. Sen är taxfree långtifrån alltid billigare än SB. Mest prisvärt på tax free tycker jag Laphroaig CS är, men den kanske är för dyr? (kan inte priset på den då jag inte handlat tax free på länge)

Edited by vanFinkel
Link to comment
Share on other sites

Men har Helsingfors tax free för resor till Stockholm? Men köper du på utresan så går det ju. Sen är taxfree långtifrån alltid billigare än SB. Mest prisvärt på tax free tycker jag Laphroaig CS är, men den kanske är för dyr? (kan inte priset på den då jag inte handlat tax free på länge)

Ska handla på taxfree i Bangkok eller Hongkong. Dom ställena jag undrar om.

Kristopher Riutta

Link to comment
Share on other sites

 

Glenmorangie Nectar Dor och Quinta Ruban

ca 350-550

 

Dom är riktigt trevliga, speciellt Quita Ruban gillar jag skarpt!

 

Senast jag passerade en Tax Free så plockade jag med mig en Glen Deveron 20yo (MacDuff) mest på ren chansning och en Laphroaig PX då smakprovet jag fick satt som en smäck! :)

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...