Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
FarbrorFrey

Dags att utöka Lowland-segmentet!

Recommended Posts

Som synes på rubriken ovan är jag på jakt efter en riktigt bra, fruktig och lätt (gärna mer mot citrontoner också) lowland-whisky.

I förrådet finnes f.n. bara Bladnoch och Glenkinchie. Vad kan ni rekommendera/tipsa om för destilleri/buteljering för att förgylla kommande provningskväll?

Edited by FarbrorFrey

Hannes Schreuder-Pettersén

Stockholm

Glenkinchies gamla 10yo uppfyller din beskrivning mycket bättre än 12-åringen, men den börjar blir svår att få tag på.

Auchentoshans 12yo är enligt mig betydligt bättre än Glenkinchies, men har inte så mycket citrontoner. Isf är Auchentoshan Classic kanske ett bättre alternativ?

Edited by jonre723

Jonas Remne

Jag tycker du ska kika närmare på Rosebank.

• Like 1

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Ja, har du en skvätt pengar så är det kanske Rosebank och St Magdalene du ska prova.

De är nedlagda destillerier med klasswhisky.

Å andra sidan håller de på att bli snuskigt dyra de sista dropparna (= kanske för dyra snart)

Ett annat destilleri där äldre buteljeringar kan vara högklassiga är Littlemill (också det nedlagt) Littlemill svarar nog bra på dina förväntningar.

Kolla bedömningar på whidkybase.com innan du köper.

• Like 2

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Många bra tips - Tack! Kom på så här i efterhand att jag har ju en Auchentoshan också, dock Triple wood:en. Den var jag inte vansinnigt förtjust i, lite klent med 40% också. Provade däremot en cask strength IB i London förra året som var bra och gav en väldigt fruktig smakbild.

Rosebank och St Magdalene har jag velat köpa länge, priset är enda hindret. St Magdalene har jag inte provat ännu, Rosebank har jag gett mig i kast med, men då har det handlat om sherrylagrade varianter som förmodligen lägger lite lock på en del lättare frukttoner.

Det är ingen som utför lagerrensning månne? :whistling:

Hannes Schreuder-Pettersén

Stockholm

Hej o hå!

Det finns 2st St Magdalene i whisky banken. Jag och Lasse har av någon anledning listat dom under destilleri namnet Linlithgow men det vet ju alla :g: att det bara är ett annat namn (recept, etikett osv) på St Magdalene.

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig