Jump to content
whiskyforum

Stulen whisky - Ersättningsreferens?


Recommended Posts

Hej,

Är det någon på forumet som har (tråkig) erfarenhet av att få whiskyflaskor stulna, och hur man lämpligast värderar värdet på den stulna whiskyn i kontakt med försäkringsbolaget?

Man kan knappast gå efter ursprungligt inköpspris, då vi pratar om samlarobjekt med värdeökning (i de flesta fall), på samma sätt som konstföremål mm. Det borde ju vara dagsvärdet på flaskan som man går efter. Frågan är bara hur man bäst hittar vettig information kring rimliga dagspriser som är lätta att verifiera för ett försäkringsbolag.

 

Hur skulle ni göra? Vilken/vilka siters priser kan vara bra att använda som referens? Whiskyauctions senaste slutbud? Whiskyfinder?

Svara gärna i tråden om ni har någon erfarenhet av liknande situationer, eller annan information om hur man bäst brukar värdera whiskypriser.

 

(Sedan kommer ju problemet med att ev kunna bevisa att man ägde sagda flaskor, då man inte fotat hela samlingen eller har kvar flera år gamla inköpskvitton)

 

 

 

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Är det någon på forumet som har (tråkig) erfarenhet av att få whiskyflaskor stulna, och hur man lämpligast värderar värdet på den stulna whiskyn i kontakt med försäkringsbolaget?

Man kan knappast gå efter ursprungligt inköpspris, då vi pratar om samlarobjekt med värdeökning (i de flesta fall), på samma sätt som konstföremål mm. Det borde ju vara dagsvärdet på flaskan som man går efter. Frågan är bara hur man bäst hittar vettig information kring rimliga dagspriser som är lätta att verifiera för ett försäkringsbolag.

 

Hur skulle ni göra? Vilken/vilka siters priser kan vara bra att använda som referens? Whiskyauctions senaste slutbud? Whiskyfinder?

Svara gärna i tråden om ni har någon erfarenhet av liknande situationer, eller annan information om hur man bäst brukar värdera whiskypriser.

 

(Sedan kommer ju problemet med att ev kunna bevisa att man ägde sagda flaskor, då man inte fotat hela samlingen eller har kvar flera år gamla inköpskvitton)

Vad gäller för konst behöver du försäkringsvärdering utförd av en auktoriserad konstkännare som behöver uppdateras med jämna mellanrum för att kunna få skälig ersättning.

Har svårt att tänka mig att kunna få annan ersättning än inköpspris vad gäller whisky utan liknande värdering. Lite svårare bara att hitta auktoriserad whiskykännare, men borde väl kunna fixas via något auktionsverk.

Klas Hammarstrand - Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Har inte fått flaska någon flaska stulen men min ettåriga son lyckades välta flaskor i ett skåp (2010). En Ardbeg Supernova commitee gick då sönder. Kontaktade mitt försäkringsboag på ren chansning och jag hänvisade till sidor på nätet som sålde å fick ut pengar minus självrisk.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller för konst behöver du försäkringsvärdering utförd av en auktoriserad konstkännare som behöver uppdateras med jämna mellanrum för att kunna få skälig ersättning.

Har svårt att tänka mig att kunna få annan ersättning än inköpspris vad gäller whisky utan liknande värdering. Lite svårare bara att hitta auktoriserad whiskykännare, men borde väl kunna fixas via något auktionsverk.

 

Hon jag pratade med på försäkringsbolaget sa att hon kan ju inte så mycket om whisky men hon drack det gärna, och att jag säkert som samlare har en lista sedan tidigre på vad jag äger och saknar (det har jag) och har bättre koll än dom på vad det borde vara värt, så hon verkade mest intresserad av veta hur mycket jag jag tyckte jag borde ha i ersättning.

 

Så jag tänkte sätta ihop en så korrekt lista som möjligt, med rimliga priser enligt någon lämplig referens, så att dom lätt kan göra stickprover om dom vill verifiera eller kontrollera något).

Det rör sig inte om några jättebelopp. Tjuvarna hann få med sig ca 40 flaskor innan dom blev avbrutna, och värdet ligger nog grovt mellan 50-90.000 någonstans, så vi pratar inga 60 åriga Mortlach eller så. Men ett par Port Ellen OB, ett 15-tal Ardbegs (några Committee releaser) mm. Den typen av flaskor.

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Har inte fått flaska någon flaska stulen men min ettåriga son lyckades välta flaskor i ett skåp (2010). En Ardbeg Supernova commitee gick då sönder. Kontaktade mitt försäkringsboag på ren chansning och jag hänvisade till sidor på nätet som sålde å fick ut pengar minus självrisk.

Barn, är dom inte fantastiska :-)

Kommer du ihåg vilken sida du hänvisade till eller om dom hade några särskilda åsikter i frågan?

  • Like 1

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Fick skicka in en bild på den trasig flaskan samt gav några sidor på nätet som referens, samt förkara att de var mer en samlarwhisky med värdeökningen...sen fick jag skaffa ny en å hänvisade till det kvittot. Fick tag på en här på forumet faktiskt. Sen kom pengarna inga problem alls...

Link to comment
Share on other sites

J..LA klå fingriga människor de finns asså !! man blir bara trött !! Hoppas allt får bra för dig !

Det som är så frustrerande är att det här med största säkerhet var slynglar på jakt efter id-handlingar, pengar mm (dom tömde sparpössan på 5:or och enkronor men lämnade TV mm), och man vet att den här whiskyn aldrig kommer hamna hos någon som förtjänar den. Antingen känner dom någon fräck samlare som ger dom ett par tusenlappar för whisky värt 20-30 gånger så mycket, eller så ger dom bort det till släkt och polare. Känns så himla onödigt och bortkastat.

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med min far förut om det här, han jobbar på försäkringsbolag, och nämde då det här fallet.

Det är ju värdet vid tillfället som skadan/stölden sker som gäller så ange värdet från t.ex whiskyauction.com. Ifrågasätter de så hänvisar du dit. Jag fick känslan av att det skulle fungera. Det försvinner ju iofs ca 20% av priset när man säljer där, men det är kanske onödigt att uppge...

Kanske inget nytt som du inte fått svar på tidigare i tråden. Men så skulle jag göra i alla fall.

Verkligen tråkigt det som har hänt dig!

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon!

 

Jag pratade med min far förut om det här, han jobbar på försäkringsbolag, och nämde då det här fallet.
Det är ju värdet vid tillfället som skadan/stölden sker som gäller så ange värdet från t.ex whiskyauction.com. Ifrågasätter de så hänvisar du dit. Jag fick känslan av att det skulle fungera. Det försvinner ju iofs ca 20% av priset när man säljer där, men det är kanske onödigt att uppge...
Kanske inget nytt som du inte fått svar på tidigare i tråden. Men så skulle jag göra i alla fall.
Verkligen tråkigt det som har hänt dig!

Tack för infon!

Alltid bra att kunna hänvisa till att jag frågat runt bland kunniga efter lämplig referenssajt om inte annat.

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade i första hand försökt hitta flaskorna hos ngn handlare eller på whiskyauktion. The whisky Exchange har ju en del och då kan du få ut mer för flaskorna. Hoppas att det löser sig.

Micke Ahrens

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med mitt försäkringsbolag för ett par veckor sedan ang om något skulle hända med whiskyflaskorna.

Vid stöld så skulle de ersätta flaskorna med dagens värde inte inköpspriset genom att själva leta reda på vad flaskorna kostar idag.
Om man har en hylla med whisky som åker ner så gäller samma sak men då fanns ett maxbelopp som dom betalade ut på 50000:-

 

De rekommenderade att man tagit foton av flaskorna där etiketterna var tydliga för att lättare bevisa att man verkligen ägt flaskorna.

 

Hoppas det ordnar sig med den ekonomiska biten för dig.

Mathias Carlsson.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med mitt försäkringsbolag för ett par veckor sedan ang om något skulle hända med whiskyflaskorna.

Vid stöld så skulle de ersätta flaskorna med dagens värde inte inköpspriset genom att själva leta reda på vad flaskorna kostar idag.

Om man har en hylla med whisky som åker ner så gäller samma sak men då fanns ett maxbelopp som dom betalade ut på 50000:-

 

De rekommenderade att man tagit foton av flaskorna där etiketterna var tydliga för att lättare bevisa att man verkligen ägt flaskorna.

 

Hoppas det ordnar sig med den ekonomiska biten för dig.

Vad har du och övriga som får ersättning för försäkringsbolag? Är det något bolag som är bättre och något som är sämre?

Martin Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Jag har länsförsäkringar (östgöta brandstodsbolag).
Vet inte hur de andra försäkringsbolagen är men killen jag pratade med gav ett väldigt bra intryck på de frågor jag hade ang whiskyflaskorna.
Sen vet man ju aldrig hur bra det funkar förren man har haft ett riktigt ärende hos dem, men det hoppas jag undvika....

Mathias Carlsson.

Link to comment
Share on other sites

Jag har länsförsäkringar (östgöta brandstodsbolag).

Vet inte hur de andra försäkringsbolagen är men killen jag pratade med gav ett väldigt bra intryck på de frågor jag hade ang whiskyflaskorna.

Sen vet man ju aldrig hur bra det funkar förren man har haft ett riktigt ärende hos dem, men det hoppas jag undvika....

Jag har också länsförsäkringar (Dalarna) och dom sa samma till mig med, dagens värde gäller och inte då dom köptes samt dokumentation typ kort.

Hon sa också att de var är orimligt och ha kvitton på allt, men det underlättar ju givetvis.

Så fota på allt som ni har gärna med nån referens möbel eller nåt som är ert som går att känna igen om olyckan är framme.

/

Bola...............

Edited by Bola

mc.gif

 

Bosse Fagerman.

Link to comment
Share on other sites

Borde va klockrent om man då filmade samlingen och gjorde en 360 snurr runt om i rummet oxå...bra referens på att samlingen är hos en själv?

 

Jag lider med dig och skall faktiskt själv installera larm å kamera då vi haft två inbrott i närheten där jag bor under jul helgen...känns inte kul.

Hoppas det blir en bra utgång för dig till slut

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för bra svar och stöttande ord.

Kan tillägga att jag har Solid försäkringar, och när jag varit i kontakt med dom tidigare angående en fuktskada samt hittils kring det här ärendet har dom varit mycket trevliga och bra att ha att göra med.

Dessvärre har jag inte foton på alla flaskorna. Men jag har det på de flesta, jag har en lista sparad före inbrottet med info om alla flaskorna, samt att jag har kontaktuppgifterna till många av de (främst här på formet) som sålt flaskor till mig. Så säkert 35 av de dryga 40 kan jag säkert "bevisa" att jag haft/köpt.Sen handlar det ju som sagt "bara" om whisky, och jag är så glad att dom inte fick med sig så mycket ägodelar med personligt värde för mig mer än några klockor som gått i släkten. Jag tror och hoppas det kommer lösa sig försäkringsmässigt. Kanske finns möjligheten att jag kan köpa tillbaka några liknande flaskor här i forumet :-)

 

Det ni andra samlare kan ta till er är att gå och ta bilder på er samling (om ni inte gjort det). Fota/filma vad ni har och förvara de bilderna hos en vän eller släkting. De få minuternas jobb gör det så mycket lättare om en sån här situation skulle uppstå

 

Tack igen till alla sm svarat!

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Borde va klockrent om man då filmade samlingen och gjorde en 360 snurr runt om i rummet oxå...bra referens på att samlingen är hos en själv?

 

Jag lider med dig och skall faktiskt själv installera larm å kamera då vi haft två inbrott i närheten där jag bor under jul helgen...känns inte kul.

Hoppas det blir en bra utgång för dig till slut

Vi har larm, men då vi har hundar och larmet tjuvkopplade och började tjuta av sig själv en gång vågar vi inte ha det igång. Hundarna skulle dö om larmet skulle gå igång en dag då de är ensamma hemma.

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Vi har larm, men då vi har hundar och larmet tjuvkopplade och började tjuta av sig själv en gång vågar vi inte ha det igång. Hundarna skulle dö om larmet skulle gå igång en dag då de är ensamma hemma.

Kanske bara ha en siren ute samt till larmcentral? Eller bara larmcentral. Vad säger vår egen väktare Mathias Nilsson?

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

En långsökt tanke men finns det risk att det kan bli diskussion från försäkringsbolaget om hur man skaffat flaskorna när de inte är köpta på bolaget utan av privatpersoner eller via näthandel som inte är helt okej?

Martin Eriksson

Link to comment
Share on other sites

Ja jag skulle inte säga att jag köpt av privatpersoner.... Taxfree, utlandsresor och SB skulle jag säga.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det är någras större problem att säga att man köpt från privatpersoner. Eftersom bägge parter är myndiga och det rör sig om "samlarwhisky", så kan jag inte tänka mig att det är olagligt, på samma sätt som att jag både fått och gett bort whisky till goda vänner.

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det är någras större problem att säga att man köpt från privatpersoner. Eftersom bägge parter är myndiga och det rör sig om "samlarwhisky", så kan jag inte tänka mig att det är olagligt, på samma sätt som att jag både fått och gett bort whisky till goda vänner.

Ge bort whisky får man såklart, monopolet gäller försäljning av alkohol.

  • Like 1

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl säga varifrån man verkligen köpt flaskan och om de frågar så har man köpt på plats när man rest?

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Så länge själva innehavet inte är kriminaliserat torde det inte spela någon ingen roll hur du har förvärvat flaskor förutom när gäller att göra sannolikt för försäkringsbolaget att du faktiskt har innehaft de bestulna flaskorna.

 

När mitt försäkringsbolaget inspekterade mitt whiskyinnehav uppgav jag att jag bl.a. köper whiskies från auktioner utomlands. Och det föranledde ingen diskussion.

  • Like 1

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...