Jump to content
whiskyforum

Naturkork vs PVC-kork


fuseoil
 Share

Recommended Posts

I Lördags på flyplatsen i Madrid provade jag en Whisky som var korkskadad IGEN.

Varför bytar inte whiskyindustrin ut korken mot Pvc iställen som inte kan skada spriten i doft och smak.

För några år sedan år sedan provade vi med att sätta pvc och vanlig kork på 10 flaskor vardera innehållande 42% sprit

 

Efter 6 månader senare hade de flaskor med kork en lätt tuch med kork i både doft och smak

Medan flaskan med pvc hade ingen defkt i doft och smak

efter yttligare 6 månader fanns det en tydlig korkkarkatär i både doft och smak

medan i pvc fanns inga spår av pvc eller andra ämnen i nyanser i doft och smak

Flaskorna stod upp under den här perioden och det visar att högre alkoholhalt äter kork

till förbannelse, det gäller även behandlad kork som inte är en garanti för hållbarhet

 

Har man missat detta sensoriskt i branschen

 

 

Denna test gjorde jag på grund av att vi tog fram en helt ny spritsort och jag ville ha den så autentisk som mölijgt

 

 

Vad har ni för referns till kork i whisky

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte påstå att jag någonsin känt smak/doft av kork i en whisky med undantag för när den varit skadad.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Trasiga korkar suger, och varför skottarna inte har gått över till plastkorkar är ett märkligt! Om jag får gissa så

är väl anledningen att det känns mer genuint och "äkta" med naturkork.

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

PVC lär ju om något skada smaken.
PVC är i princip oanvändbart utan modifiering med tillsatser, och dessa lakas lätt ut av kolväten, även om PVC i sig (som hårt sprött material) tål etanol hjälpligt.

 

Kork är i princip beständigt och med den atmosfär det är i flaskan är skador från mögel (som ligger bakom TCA) osannolika.

 

Visst finns det bättre alternativ till kork i form av plaster (andra än PVC).

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Har ni inte förstått att fuseoil är en fake, ingen branchmänniska skriver så mycket strunt, det doftar " Dark " över inläggen.

 

Skulle kanske ha läst denna tråd först innan jag svarade på denna:

http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=18266&do=findComment&comment=206097

 

Har nu läst fuseoil's övriga inlägg och tänk vad en del kan........ :shock3::g::sleep3:

 

basbear

Edited by basbear
  • Like 1

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan år sedan provade vi med att sätta pvc och vanlig kork på 10 flaskor vardera innehållande 42% sprit

 

Efter 6 månader senare hade de flaskor med kork en lätt tuch med kork i både doft och smak

Medan flaskan med pvc hade ingen defkt i doft och smak

 

Låter väldigt märkligt att spriten skulle ta smak och doft av korken. Hade ni flaskorna liggandes? I så fall var det nog det som var problemet...

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

 

Sorry men jag är ingen fake;-)

Men jag har jobbat i spritbranschen i 28 år med produktutveckling inom sprit och jag har skrivit om vin och sprit i 28 år. Forskat om vår sprithistoria. Utvecklat sensoriska språk inom spritbranschen.

Man ska också veta det att den första moderna whiskyn som vi dricker idag kom till 1837 och att den låg på sherry fat för första gången vad vi vet i dag dokumenterat

Innan dess var den som vår egen aquvit eller brenvin (gammal stavning) som man kallade den i Sverige.

Vad jag ville ta upp på denna tråd var helt enkelt om vad ni har för referens om kork. Att alla inte kan känna igen

Beror nog på att man aldrig tidigare har provat ren sprit med korkskada och whiskyindutrin kanske tycker att det är något man inte vill berätta.

 

Sprit för att dricka är inte äldre än mitten - slutet av 1200 talet och det var skandinaverna som såg till att skottarna började sprit i början på 1300 talet. Sedan finns det myter som industrin vill påstå.

 

Alkoholen kom till Sverige på 1300 talet med krut och var del av tillverkningen av krut. Det första bevis på detta finns i Kina där man började med kall destillering för utvinna alkohol ca 700 B.C. sedan kom

alkoholen tillsammans med krutet till Persien ca 30 B.C. och man kallade det Al-Kool (gammal arabiska)och där av har vi lånat ordet till alkohol. Det finns en översättning på engelska ca 1100 talet av

Fader Thomas är han översätter ordet till Black Mess, eller som vi kallar det krut. Då han var verksam i Persien

 

Hur vi börjar drick alkohol är nog många delade meningar med det finns dokumenterat att man utsatte några fångar med alkohol på 1200 talets slut. Och det är det äldsta dokument man känner till på krut är från 1200 talet är i Tyskland och i Sverige

Link to comment
Share on other sites

Har ni inte förstått att fuseoil är en fake, ingen branchmänniska skriver så mycket strunt, det doftar " Dark " över inläggen.

 

 

 

Skulle kanske ha läst denna tråd först innan jag svarade på denna:

http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=18266&do=findComment&comment=206097

 

Har nu läst fuseoil's övriga inlägg och tänk vad en del kan........ :shock3::g::sleep3:

 

basbear

OT: Utan att lägga nåt värde i det, så undrar jag om det finns några andra belägg än era åsikter om hur fuseoil uttrycker sig i sina inlägg, för att anta att denne är ett "troll"? När jag själv snabbt kollar in inläggen han gjort känns de ju helt relevanta i trådarna. Dessutom har han ju bara varit medlem i ett dygn innan dessa invändningar.

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Här sveper en anonym fuseoil in på forumet och som första inlägg kör en google översättning http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=16896&p=206027 försvarar sig med att det är skumpigt på bussen, jo jag tackar, det där inlägget beror inte på en skumpig bussresa, fortsätter med att tala om för oss att en calva är för gammal, det känns inte seriöst.

 

Till fuseoil vill jag säga, tala om vad du heter, vill du mästra oss gör det inte anonymt, det här är ett whiskyforum med några tillhörande specialavdelningar, vi diskuterar och bollar åsikter, du kommer in och pekar med hela handen att tex. den där calvan är för gammal, satt just då och sippade på en Coeur de lion 1973-2011 och höll på att skratta på mig, det är klart man reagerar på när folk ger sken av att deras åsikter är det enda riktiga.

 

Jag genomskådar dig fuseoil, upp till bevis, visa motsatsen.

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det beror på hur man tolkar äppelheten i calvados hur mycket vana man har i sensorisk erfarenhet i den typen av bedömning.

 

Tänker inte gå in på det här. Men fet skulle vara kul och ta den sensoriska korrekt erfarenhet av alkoholstruktur tillsammans med olfactory mellan 4 ögon

 

Mvh DH

Link to comment
Share on other sites

Om jag har varit medlem här ett dygn så har väl det inget med min erfarenhet att göra;

 

Jag vill inte sparka någon på benet. Däremot så borde man vara öppen till kunskap och jag har jobbat länge med detta. Både sensoriskt, destillation, alkohol strukturell i nyansering av doft och smakbilder. Eller hur vi får upplevelser av det vi gillar i sprit;-)

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del som jag tycker är konstigt med ditt inlägg här, men orkar bara ta upp dessa två:

 

"Man ska också veta det att den första moderna whiskyn som vi dricker idag kom till 1837 och att den låg på sherry fat för första gången vad vi vet i dag dokumenterat"

 

"Alkoholen kom till Sverige på 1300 talet med krut och var del av tillverkningen av krut. Det första bevis på detta finns i Kina där man började med kall destillering för utvinna alkohol ca 700 B.C."

 

 

Då kanske du kan presentera bevisen för oss?

 

basbear

  • Like 1

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Om jag har varit medlem här ett dygn så har väl det inget med min erfarenhet att göra;

 

Jag vill inte sparka någon på benet. Däremot så borde man vara öppen till kunskap och jag har jobbat länge med detta. Både sensoriskt, destillation, alkohol strukturell i nyansering av doft och smakbilder. Eller hur vi får upplevelser av det vi gillar i sprit;-)

Öppen till kunskap absolut men du får det att framstå som att du har rätt och att det inte är någonting att diskutera.

 

Att du inte vill tala om vem du är spär inte på din trovärdighet... Med lite ödmjukhet skulle du komma längre snabbare.

  • Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Basebear kan du bevisa motsatsen.

 

 

Kan du lita på marknadsföring från industrin?

 

Varför allt tjebbel för kunskap skull;-)

 

Känns som det finns folk här som vill pissa in sina revir

 

Jag ställer gärna upp på att hålla ett föredrag

Link to comment
Share on other sites

Jag lyssnar gärna på andra som har något att komma i ämnet. Eller andra som frågar på ett ödmjukt sätt.

 

Att bli kallad för fejk är inte roligt

 

 

Spekullation gör folk dumma;-)

 

Ödmjuk, ja det var väl inte direkt på det sättet du själv äntrade detta forum.

  • Like 2

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du inte ens kan svara i rätt tråd tvivlar jag att du kommer att svara överhuvudtaget.

Att kräva motbevis är inte ett svar!

 

basbear

  • Like 2

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Basebear kan du bevisa motsatsen.

 

 

Kan du lita på marknadsföring från industrin?

 

Varför allt tjebbel för kunskap skull;-)

 

Känns som det finns folk här som vill pissa in sina revir

 

Jag ställer gärna upp på att hålla ett föredrag

 

Tjebbel om kunskap ? skrev du inte nyss att man inte skall vara rädd för kunskap.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...