Jump to content
whiskyforum

Ardbeg Auriverdes


Recommended Posts

Vakna kamrater!

 

Brukar ju vara värsta pådraget när en ny Ardbeg är på G, men här är det tyst än så länge...

 

Ser fram emot Ardbeg Day 31 maj, för då är det dax!

 

Gyllengul fotbollswhisky, 49,9%, men vad blir priset?

Per Kinn, Skanör

"MALT ÖVER ALLT"

 

Malmö Malt Whisky Society

Ardbeg Committee, Friend of Laphroaig, plot #236692, Friend of Classic Malts mfl.

 

Bruichladdich OCTOMORE II-The Beast 2004, Kilchoman 06/218, Mackmyra 06/019 mfl.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte liiiiiiiiite grann ett tecken på att megahyperhypen på Ardbegs specialsläpp kanske släpper, detta att det inte pratas massor massor om det? En lätt känsla av övermättnad? Visst har de varit bra, Day, Galileo, Ardbog och allt vad de heter, men SÅ jävla bra har de väl inte varit…? Eller?

  • Like 3

David Tjeder

Link to comment
Share on other sites

Är det inte liiiiiiiiite grann ett tecken på att megahyperhypen på Ardbegs specialsläpp kanske släpper, detta att det inte pratas massor massor om det? En lätt känsla av övermättnad? Visst har de varit bra, Day, Galileo, Ardbog och allt vad de heter, men SÅ jävla bra har de väl inte varit…? Eller?

 

Håller med dig David men kommer det en rackare som når upp till 89-90p eller mer så är vi där igen och då fortsätter det ytterligare ett tag.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, så är det. Och jag köper dem ju själv, som den sucker jag är. Men kanske att jag lyckas avstå iår. Tänk ändå vad mycket mäktigare det skulle vara om de lät destillatet vila lite och släppte en tjugoåring om tio år istället!

  • Like 2

David Tjeder

Link to comment
Share on other sites

De två senaste släpen har inte varit speciellt bra, speciellt inte Galileo.

 

... jag kommer köpa några flaskor som vanligt... är det inte bra är det ju ändå ett säkert kort med Ardbeg att man kan få sina pengar tillbaka.

Är det bra däremot (som tex i min mun... Rollercoaster och Day) så blir det till att hålla hårt i flaskorna :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Ugglan o Ten tycker jag slår det mesta som dom släppt de senaste åren, men visst kommer det att bli en flaska eller två, tänk om det är en riktig goding. Totalt ofarligt att köpa alltid minst pengarna tillbaka.

  • Like 1

Christer Lagestig

Lagan

 

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Link to comment
Share on other sites

Ryktena har florerat länge och när de bekräftades idag så kändes det väl mest som "jaha"... Vet inte hur bra den är men jag hade hellre sett en ny 17-åring.

Personligen hade jag sett någon form av åldersangivelse överhuvudtaget, gillar INTE NAS. För mig är NAS = 3yo. Varför inte ange ålder annars?

Mats Knutsson

Link to comment
Share on other sites

Ardbog var ju riktigt bra så det blir väl helt klart ett köp på denna också, tänker ju dock inte hänga på låset eller hetsa upp mig över att sidan kraschar när man ska beställa. Den kommer väl sälja "slut" direkt för att sen fyllas på och finnas i lager fram till jul eller nåt :)

  • Like 2

Robin Törnqvist

Link to comment
Share on other sites

Ryktena har florerat länge och när de bekräftades idag så kändes det väl mest som "jaha"... Vet inte hur bra den är men jag hade hellre sett en ny 17-åring.

ja det är inte många av dom senaste som varit särskilt bra, särskilt inte ardbog! Day gillar jag. Ingvar ronde gillade den nya, så kommer nog gå för några st.

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Personligen hade jag sett någon form av åldersangivelse överhuvudtaget, gillar INTE NAS. För mig är NAS = 3yo. Varför inte ange ålder annars?

 

Ang. NAS! Aprillskämt... :)

 

http://whiskyisrael.co.il/2014/04/01/breaking-swa-to-abolish-age-statement-for-whisky-completely-by-jan-2015/

 

Själv har jag inte varit extremt imponerad av de senaste släppen, men tycker inte att dom varit dåliga. Bättre än TEN men möjligtvis sämre än Ugglan, dock annorlunda!

För mig blir det två även i år. En att dricka på en gång och en att dricka lite senare.

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag själv har alltid varit lite negativ till alla dessa släpp. Men denna tycker jag ser intressant ut. I och med det jag har läst om den. Jag har tyvärr inte smakat den än. Så det kommer nog att bli en flarra ändå..

Edited by Complex

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag håller nog inte med om att hög ålder skulle var ett attribut som gav bättre resultat. När det gäller Ardbegs utgåvor tycker jag att många av de yngre utgåvorna är betydligt mer intressanta, kanske främst för att torven inte hunnit rundas av. Exempelvis tycker jag att Rollercoaster är helt fenomenal, något jag inte var lika övertygat om första gången jag provade.

 

Snarare än äldre utgåvor skulle jag uppskatta tydligare angivelse av åldrar och typer av fat som blandats, men det kommer nog inte att hända. :)

 

Jag har redan provat Auriverdes och tycker att det finns flertalet bättre utgåvor bland destilleriets tidigare utgåvor, men jag tror definitivt att de flesta som köper ett exemplar kommer få den upplevelse de förväntar sig.

  • Like 1

Ingen eld utan rök sedan 2010 | peat.se

Vi smakar rökig whisky och spännande fatförädlingar. Emellanåt försöker vi hinna med annat intressant i whisk(e)y-världen.

Ardbeg | Balvenie | Bowmore | Bruichladdich | Glenfarclas | Glenlivet | Glenmorangie | Highland Park | Jura | Laphroaig | Springbank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fick prova någon ny tappning på whiskyfairresan och det måste nog ha varit den, men fick aldrig reda på vad det var.

Efter provsmaken så ville dom i ardbegmontern veta vad jag tyckte och jag sa som det va och den smakade som en lite yngre variant av ugglan. Något spetsig och sträv och sherrytonen kändes som om den kom från ett oäkta sherryfat..

Den kommentaren gjorde inte succe ;)

  • Like 3

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Japp, då har man provat den. Den var OK men inte mer, sötare än 10-åringen i början (läs: mer vanilj), lite torr mot slutet och relativt mycket ekfatsinflytande trots den (troligtvis) ringa åldern. Det är mina intryck i korthet, men andra kan säkert utveckla mer. :)

Link to comment
Share on other sites

Säger som Robert kavla upp armarna och släpp 17 åringen igen en av de bättre enligt mitt tycke.

Frågan är väl om de överhuvudtaget har så pass gammal whisky i sån mängd att de kan ge ut en 17-åring.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Denna släpptes igår.

Någon som hunnit analysera och sätta poäng på Ardbeg Auriverdes?

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...