Jump to content
whiskyforum

Ardbeg Uigeadail batchvariation


Recommended Posts

Har provat en del Uigeadail senaste tiden och jag vet inte, är inte någon expert på Ardbeg direkt, men jag får känslan att man använder allt yngre sherryfat till batcherna nuförtiden.

 

Den äldsta jag har hemma, en L7 141 smakar helt annorlunda än t.ex. L12 och L13. L7:an har ett mycket större djup, komplexitet och sherryinflytande, känns inte lika spretig och spritig som de andra två.

 

Vad är era erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig att batcherna på uigeadail varierat, kanske är det så att de använder yngre sherryfat ( mycket mycket troligt ) men jag tycker att de varit väldigt bra, jag tror att de verkligen försöker att hålla den på topp.

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Håller med, skall köra en vertikal framöver med några olika som jag samlat på mig men tex L5 håller jag ett par poäng högre än L12...

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Så sant så sant, tror tyvärr att detta är något vi får leva med. Yngre o yngre fat i batcherna kan det vara så enkelt att det är ont om äldre fat, fast denna tycker jag är riktigt bra även om den dippat lite. Ardbeg är inte ensamma ta tex. Macallan som förr levererade underbara droppar, här snackar vi dipp. Och mitt kära HP som förr hade fat upp till 17år i sin 12-åring idag 12år + några minuter.

Edited by highland
  • Like 1

Christer Lagestig

Lagan

 

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Link to comment
Share on other sites

Ja så är verkligen min uppfattning Åxå Christer.. Smakade på Freja och amber på mässan i Gbg. Och blev positivt överraskad hur bra Freja var, dock inte mycket sherry där inte.. Däremot var amber inte bra alls.

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Det är rätt intressant att göra sådana här provningar på mer "standardbuteljeringar", för man ser med all önskvärd tydlighet hur svårt det är för destillerierna att hålla en viss smakprofil över tid, däremot hoppas jag att de hinner ifatt efterfrågan så att kvaliteten på sikt ökar istället för svajar när man (eventuellt?) kompromissar med lagringstider inför de olika batcherna.

 

Oavsett vilket är Uigeadail bra grejor och en stapelvara hemmavid om man kan uttrycka det så.

 

För mig är det här med att äldre fat blir mer sällsynta lite av en paradox, tycker man ser mer och mer äldre utgåvor hela tiden. Kruxet är nog att man håller tillbaka fler fat som annars skulle gå in i de större batcherna, för att göra mera exklusiva utgåvor, men samtidigt som man gör det ändras smakprofilen på det som vi vant oss vid i de mer standardbetonade utgåvorna.

 

Frågan är om det är gynnsamt på lång sikt?

Link to comment
Share on other sites

 

För mig är det här med att äldre fat blir mer sällsynta lite av en paradox, tycker man ser mer och mer äldre utgåvor hela tiden. Kruxet är nog att man håller tillbaka fler fat som annars skulle gå in i de större batcherna, för att göra mera exklusiva utgåvor, men samtidigt som man gör det ändras smakprofilen på det som vi vant oss vid i de mer standardbetonade utgåvorna.

 

Frågan är om det är gynnsamt på lång sikt?

Det är inte den uppfattningen jag fått - tyvärr - att det går till så. Jag tror snarare att de allra flesta bolagen skjuter sig i foten genom att inte stoppa undan nog med fat för framtiden. Det beror så klart på vilka lönsamhetskrav man har på sig, det är inte alla som i affärer planerar 30 år framåt. Ett gammalt familjeägt företag som G&M som buteljerare eller Glenfarclas som destilleri kan tänka generationer framåt, men det är inte så många sådana kvar..

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Kanske drog lite för stora växlar på detta, jag har en tendens att "grotta ner mig" i vissa grejor... :)

Trots allt är mycket av det som är skoj med whisky just variationen.

 

Du har rätt Markus, självklart är de ekonomiska verkligheterna olika för olika destillerier/buteljerare. Det jag säger är bara ren spekulation från min egen sida, inga fakta. Framförhållningen antar jag ser rätt olika ut runtom branschen, beroende på hur man ser på marknadsutvecklingen, intressant ämne detta. Ska nog fråga mer kring det, när tillfälle ges.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...