Jump to content
whiskyforum

Chivas Regal


Recommended Posts

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Är ingen Chivas Regal expert men har provat dem från och till genom åren, första flaskan inköptes 1976, har alltid tyckt att de varit bra, började med poängbedömning kring 2000 och har dem på höga 70 till ca 85p som är min maxpoäng, det var en 25yo, har även en Royal salut 21yo på 84p, det finns så otroligt många batchvariationer så det finns säkert någon som är värd en eller två extra poäng.

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Varför just Chivas? :)

Minns när jag var liten så drack farsan det, har själv fått uppfattningen genom åren att Chivas inte alls är bra. Blev nyfiken och slängde iväg frågan :rolleyes:

  • Like 1

Mikael Frisk

Hudiksvall

Link to comment
Share on other sites

Är ingen Chivas Regal expert men har provat dem från och till genom åren, första flaskan inköptes 1976, har alltid tyckt att de varit bra, började med poängbedömning kring 2000 och har dem på höga 70 till ca 85p som är min maxpoäng, det var en 25yo, har även en Royal salut 21yo på 84p, det finns så otroligt många batchvariationer så det finns säkert någon som är värd en eller två extra poäng.

Tack för ett informerande svar, uppskattas

Mikael Frisk

Hudiksvall

Link to comment
Share on other sites

Minns när jag var liten så drack farsan det, har själv fått uppfattningen genom åren att Chivas inte alls är bra. Blev nyfiken och slängde iväg frågan :rolleyes:

 

Om det är ok så drar jag ett Chivas minne. 1976 när jag jobbade till sjöss så fick hökarn hem Chivas till slabben ( vår kiosk ombord kan man säga ) jag visste att den var bland det dyraste som fanns på bolaget då och det var väldigt bra pris ombord så jag köpte 2 st flaskor, en flaska korkades upp och konsumerades ombord, det var den första whiskyn jag köpt, jag tyckte den var väldigt god och märkvärdig, en flaska köpte jag för att övveraska farsgubben för att visa att man var något att räkna med numera, jag frågade honom efter ytterligare en tid vad han tyckte ( det var den 12 åriga standardversionen ) grabben det var en rökig jäkel, halsbränna fick jag också det var en riktig skitwhisky den där, jaha där fick man för att man gjorde sig till och försökte.

  • Like 3

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Chivas är generellt bra om man gillar Glenlivet och Longmorn.
Det är ganska stor skillnad på smakprofilen på 12 (Stathisla) och 18 (Glenlivet/Longmorn)

25 och Royal Salute av olika åldrar samt specialutgåvor är ofta väldigt dyra.

Generellt en mycket bra blend och Chivas Bros är väl en av dom få med rejält lager av äldre fat...

(...så de behöver inte ta till yngre rökta whiskies för att få till något drickbart :-) ).

  • Like 2

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

När jag var på Strathisla, så sa Bob (min privata guide :)) att det allra mesta av spriten gick just till Chivas Regal, som säljer riktigt mycket worldwide.

Den 18-åriga tycker jag är riktigt bra för att vara en blend.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

När jag var på Strathisla, så sa Bob (min privata guide :)) att det allra mesta av spriten gick just till Chivas Regal, som säljer riktigt mycket worldwide.

Den 18-åriga tycker jag är riktigt bra för att vara en blend.

Ok, vilken av dom menar du?

 

http://whiskybase.com/whisky/51826/chivas-regal-18-year-old

 

http://whiskybase.com/whisky/51647/chivas-regal-18-year-old

 

http://whiskybase.com/whisky/51082/chivas-regal-18-year-old

Mikael Frisk

Hudiksvall

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Den enda chivas som var god, var den i warehouset på strathisla..

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Precis lazze det var den jag menade! Den e bra! Men det är nog den enda Åxå...

  • Like 1

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...