Jump to content
whiskyforum

Nordic whisky capital


Recommended Posts

Hallå gott folk.

 

Är det någon mer en jag som investerat i detta bolag ?

jag köpte in mej i bolaget vid senaste nyemmisionen och förväntade mej att få en del förslag om buteljeringar och info om diverse nyinvesteringar mm.

Har inte hört mycket sen dess.. Mailade till VD:n Håkan Jarskog i februari där jag skrev att jag ville ha lite info om när det är årsstämma mm.

Jag fick ett svar:) där det stod att datumet var på gång och han skulle skicka det så fort det var klart...

Nu i söndags så kollade jag på deras hemsida där det visade sej att årsstämman var på måndagen, alltså dan efter och sista anmälningsdagen var förra måndan.

Då mailade jag igen till Håkan, men har inte fått nåt svar än...känns inte seriöst...Har jag blivit blåst??

 

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Låter inte speciellt seriöst, varken hur de sköter sig eller det dom säger sig göra.

 

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är lite hårt att kalla bolaget oseriöst bara för att en styrelseledamot lovat att skicka ett mail och sedan glömt bort det.

Kallelsen till årsstämman har legat ute ett tag (antagligen så länge som reglerna kräver, men det vet jag inte säkert).

Att det är sparsamt med information beror antagligen på att det är ett litet bolag, som inte har någon anställd personal.

Egentligen har jag inte mycket fakta att luta mig emot, men jag har inte sett något som talar för att bolaget skulle vara oseriöst.

Troligen innebär "Whisky Capital" 10% whisky och 90% capital, men som whiskyintresserad kanske du (liksom jag) hade önskat 90% whisky och 10% capital?

Lästips: I kallelsen till årsstämman står det att det är en nyemission på gång (slutet av maj, förutsatt att det klubbades igenom).

Per Ruottinen, Järfälla

Link to comment
Share on other sites

Kopplingen till Box är ganska naturlig, eftersom Nordic Whisky Capital är näst största ägare av Box.

Att de är storägare i Box och Mackmyra skriver dom ju ut och att deras affärside är att kapitalinvestera i whiskytillverkare mot en långsiktig avkastning på 15% är ju oxå något dom säger. Men om de inte kan kalla ägare till årsstämma på ett korrekt sätt (om de nu är det som skett? "benriach1" kan ju ha fattat det fel liksom syftet med NWC) är ju alarmerande (om det nu är det som skett?)...

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Jag är fullt medveten om kopplingen/ägandet av box och det var väl lite av iden när jag klev in att få lite exklusiva förfrågningar på bl a boxwhisky.

Den stora anledningen till min besvikelse är väl att när vi hade kontakt senast så ville Håkan uppdatera min mailadress, så jag skulle få aktuell info.

Nu är det som prua skriver att det visserligen bara är en styrelseledamot som ska maila, men om jag inte kan lita på att VD:n gör det han lovar..

 

Har också sett att det är en nyemmision ute på förslag och den är säkert klubbad på stämman.

Därför tog jag upp den här tråden, för att få lite mer koll innan man satsar mer i bolaget. Jag gillar ju verkligen iden :-)

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Min högst personliga åsikt är att det i så fall är bättre att investera i egna aktier i Box eller Mackmyra eller annat whiskydestilleri eller köpa på sig flaskor man tror kommer öka i värde. Även om allt skulle vara ok i bolaget så känns det av någon anledning inte seriöst och jag skulle inte ge dom en krona.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Box går väl bra på sikt antar jag, men Mackmyra ...

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Har fått svar idag och förklaringen är att det har varit mailknas..känns lite b , men det kan väl vara så.

Konstigt bara att svaret kommer fram på adressen men 2 skickade infomail på samma adress kom bort...

Jag hoppas att det kommer att funka nu och dom får en chans till, men jag återkommer i ämnet.

 

Instämmer i övrigt med kainen och har därför lite whiskyaktier också :-)

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Håkan Jarskog har kontaktat även mig och noterat att min mailadress var felstavad. Därför har inte heller jag fått några informationsmail. Det är besvärligt med finska, svårstavade namn, eller hur Kainen :-)

Att han reagerade och kontaktade oss direkt om mailfelen tycker jag var bra gjort.

Även jag satsar brett på aktier i NWC + Mackmyra + Box.

 

Per Ruottinen, Järfälla

Link to comment
Share on other sites

Även jag är med i NWC sedan förra emissionen.

Har förvisso fått information om bolagsstämma och tillhörande whiskyprovning.

 

På köpet fick man teckna andel (en flaska) i ett speciellt fat hos Box vilket lät spännande och förhoppningsvis kommer bli bra.

 

Så länge aktien inte ger avkastning per utdelning och svårt att göra vinst på onoterade aktier så får man hoppas att man gör svensk whiskyindustri en välgärning.

  • Like 1

Pär Jansson

Link to comment
Share on other sites

Svaret jag har fått verkar seriöst så man hänger med ett tag till.

Som peejay säger så är det naturligtvis för att stödja svensk whiskytillverkning som vi är med, så det är bara att se framtiden an..

Hoppas att Boxtappningen slår väl ut nu bara..

Är det nån som var på stämman och vad var det som provades?

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...