Jump to content
whiskyforum

Bowmore Wine Cask


Mperor
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Är det någon här som har testat någon av Bowmore's vinlagringar. Jag testade deras 16 åriga (vintage 1992) för 2 år sedan, men kommer inte ihåg så mycket av den.

Dom har tydligen släppt en nu till Feis Ile, samt en som är tillgänglig att handfylla på destilleriet.

 

Någon här som äger en av dessa, och är kvaliten bra på dem?

 

//Philip

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat alla Bowmore OB vinlagringar och tycker nog att laimrig är den bästa, om man gillar ettan eller tvåan mest är en smaksak hehe, själv håller jag dem bägge på 90p

 

Rättelse här: 89-90p

Edited by whiskystore

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Att laimrig håller 89-90 är det ingen tvekan om, men nu tänkte jag egentligen på vinlagringar som inte är sherry. Du har absolut rätt i att sherry är en typ av vin, men jag tänkte mer Bourdeaux lagringar:p

Link to comment
Share on other sites

Dusk, down och claret har varit ok men inte mer tycker jag, portvins finish och de andra flaskorna 1986-1989 likaså, darkest har jag tyvärr en hallonremsspärr mot men de är helt ok.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Provade denna ett antal gånger för ett par år sedan:

http://www.whiskybase.com/whisky/636/bowmore-1991-port-matured

Trots flera försök kröp den aldrig över 86p. Knepigt att hitta balansen. Den var lite sur ibland....

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Enligt rykten så ska den "Hand Filled" versionen som fanns under Feis Ile vara "apbra", inväntar själv ett sample på denna, och den skall ha tagit slut relativt fort.

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Enligt rykten så ska den "Hand Filled" versionen som fanns under Feis Ile vara "apbra", inväntar själv ett sample på denna, och den skall ha tagit slut relativt fort.

Jag har också hört såna rykten, just att den ska vara "apbra".
  • Like 1

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en och min kompis köpte två. Jodå, den är mycket bra, och det är också nästa fat som vi fick testa vid en casksample-provning i lagerhuset

  • Like 2

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Deras Portlagring (1991) har jag ett sample av hemma, och den e riktigt bra tycker jag, men det saknas fortfarande något i den som gör att den inte kommer upp i samma klass som Laimrig.

 

Däremot hade det varit riktigt kul att få testa deras Feis Ile buteljering. Tror ni att dom kommer släppa en ny vinlagring i år? Som ett komplement till Tempest och Laimrig?

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en och min kompis köpte två. Jodå, den är mycket bra, och det är också nästa fat som vi fick testa vid en casksample-provning i lagerhuset

Håller med dig, men köpte ingen :)

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Ja, 3 sherry och 1 wine.

Winecask tog slut redan på söndagen har jag för mig och sedan bytte de till en Oloroso sherry butt. Som GunnarN är inne på längre upp i tråden så blir nästa en winecask igen.

Edited by Pedda
  • Like 2

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...