Jump to content
whiskyforum

Bowmore nästa vecka


Recommended Posts

Hej

Åker till Islay nästa söndag och har bokat in mig på Bowmores Craftsmans tour. Någon som varit på den nyligen och vet vad som väntar mig? Vilka sorter man får prova osv. Funderar på en tour till. Ardbeg eller Bunnahabhain?

Slutligen är det nån som vet om man kan besöka buteljeringshallen av Bruichladdichs whisky på deras destilleri?

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

När jag var på Bruichladdich i somras så ingick en snabb titt av buteljeringshallen på Bruichladdich i vanliga touren, vi gjorde en warehouse tasting efteråt också där vi provade en tidig Octomore på 67ppm som var vinlagrad, Port Charlotte och en äldre Bruichladdich som vi serverade själva mha valinch direkt från fatet, riktigt trevligt var det och något jag kan rekommendera om du tänkt åka dit.

 

Annars är Ardbeg touren bättre än Bunnahabhain i mitt tycke och är du ändå i krokarna på sydsidan är en sväng förbi Laphroaig eller Lagavulin inte fel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

¨Var där för en månad sedan (Bowmore)du får testa två fat i lager huset en sherry och en bourbon plus efter turen får du prova två valfria i deras bar.

Bra tur blir vad man gör den till.

Men inte den bästa på ön.

Edited by Tomtebloss

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Link to comment
Share on other sites

När vi var där i höstas så ingick allt i baren efteråt, dvs standard sortimentet upp till 25y de fyra "billiga" i taxfree sortimentet och även den som man kunde butteljera själv och mashman som fanns i shopen så vi kunde lugnt smaka oss igenom de vi inte provat innan :wub:

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

Bowmore var trevligt i mitt tycke. Guiden, även om hon var ung kändes påläst och var mycket bra. Själva rundturen var lite annorlunda vilket är kul om man gått genom flera destillerier och sett samma sak gång på gång. Det vi fick smaka på vår tur var två fat i lagerhuset plus Hand Filled fatet samt två valfria i baren efter rundturen.

Helt klart en rundtur jag rekommenderar starkt om man inte tänkt gå så många andra.

 

Mycket handlar om vilken guide man får när man går runt i destillerierna, men på Bowmore så kändes upplägget så bra att guiden spelar mindre roll.

Har varit på intressanta destilleribesök som man nästan somnat på tack vare att deras guide varit så extremt tråkig. Och att man är lite sliten hjälper absolut inte till! ;)

 

Lagavulin "Warehouse Tasting" är ett absolut måste om man är dit! "Little Ian" är ju kung av lagerhusen! :)

 

Gick bara lilla €5-turen på Bruichladdich. Den var helt okej, lite en i mängden, men det var kul att få kika in i deras byggnader. Vi gick förbi buteljeringslinan, men fick mest kika in genom fönstren.

Där fick vi smaka deras fat i butiken samt en eller två från deras sortiment. Ju mer man köpte ju mer fick man smaka kändes det som.

 

Ardbeg har en hel del mycket intressanta turer. Minns inte vad den hette som vi gick, men det vi fick smaka var inte fy skam! Nästan den turen man var mest nöjd över på hela resan! Shoppen deras lämnar däremot mycket över att önska! Dåligt sortiment och det som fanns var mest udda storlekar. Vill man köpa på sig en dyr Ardbeg TEN så har du ett bra läge där!

Edited by jonascarlsson
  • Like 1

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...