Jump to content
whiskyforum

Destillerier med upptappning?


Recommended Posts

Hej allihopa! Planerar en resa nästa år. Någon som har lite koll vart man kan tappa upp flaskor själv. Eller andra "utöver det vanliga" upplevelser på destilleri besök. Har varit på destilleri besök tidigare, känndes måttligt intressant då de flesta bara verkar ha en rundtur och därefter den obligatoriska shoppen!

/lunkan

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

Balvenie och Aberlour har båda väldigt bra turer där man får tappa upp en flaska efter att man smakat på whiskyn direkt ur tunnan. Glenlivet, Glendronach, Balblair och Benromach har upptappning också men det är i shoppen utan rundtur så det är mycket tråkigare.

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

Även hos Glenfiddich får man tappa upp egen flaska.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Bowmore

 

Edit: Laphroaig hade tre fat man fick provsmaka och sen välja ett att buteljera en 20cl flaska. Men det förutsätter att man går en specifik rundtur... om jag inte misstar mig. Det var trist att man inte fick buteljera en större flaska eller flera små mot en extra kostnad!

Edited by jonascarlsson

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Var på Benromach och gick en rundtur i april. Fick provsmaka från ett fat som jag sedan buteljerade. En 12-årig på sherryfat. Kostnad 60 pund.

Karl-Johan Svensson

Kalmar

 

Member of the Glenfarclas Global Family

Member of Kalmar Whisky Society

Member of Friends Corner

Member of Ardbeg Committee

Member of Highland Park Inner Circle

 

Fatägare av Mackmyra Fat nr 10-0247 Fyllt 2009-06-02 på Sherryfat. Lagras på Häckeberga Slott

Link to comment
Share on other sites

Aberfeldy. Dock kunde man inte smaka den innan..

Eller..de hade nog två val. En som man kunde smaka och som stod framme i shoppen, och en som man fick gå in i lagerhuset och själv pumpa upp, försegla med vax och skriva etikett. Den var på 19 år CS och står, osmakad, i mitt skåp:) Detta var 2012

Edited by Sveprod

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

Glenmorangie hade det för ca 5 år sedan om de har det idag vet jag inte.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Bumpar! Resan bokad till 14/5-17/5, Edingburg tur och retur. Fundringar på att ta oss till Elgin på fredagen, men!!!!!! Kan det verkligen kosta ca 280 pund för tågresan tur och retur! Det verkar vara ett virrvarr av olika bolag, går det inte att köpa en typ 3 dagars öppen biljett? Någon som har erfarenhet av detta? Funderar även på ett stopp i Pitlochry på väg tillbaka till Edingburg. Undrar även om ni tror man behöver boka hotell i förväg? Tar även gärna emot andra förslag på resmål, kravet är destillerier med upptappning eller liknande (är inte intresserad av att komma hem med flaskor jag lika gärna kunnat köpa på bolaget .

Vi har ju knappt 3 dagar att spendera så det är lite tight.

Oerhört tacksam för alla svar och förslag.

Med vänlig hälsning,

Peter

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...