Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Reyan

Highland Park - Dark Origins

Recommended Posts

Någon som smakat eller har mer info än hemsidan har att erbjuda? Såg att den var på väg för ett par veckor sedan och har väntat ivrigt ?

Reyan Johvallius
Köpingebro

Det är inte möjligtvis deras rökigare utgåva som är på gång nu?! Hoppas... :)

Niklas Gabrielsson

Det var det visst inte :(

Hittade detta:

Inspired by the clandestine smuggling operation formed by founder Magnus Eunson in the late 1700s, Highland Park Dark Origins is a no-age-statement permanent addition to the distillerys range.

The non-chill filtered expression, bottled at 46.8% abv, featres twice as many first-fill Sherry casks as Highland Park 12 Year Old, which imparts a darker, richer flavour with Sherried spice, chocolate twist and signature sweet smoke.

Gerry Tosh, global marketing manager, said: Cask management is so very crucial to our work at Highland Park. We have strived to raise the bar, working tirelessly in sourcing the right wood and then working and finessing the balances to ensure we create single malt that is rich, warm and enticing in flavour.

Dark Origins sits in the heart of our core range complementing them perfectly distinct in itself, but always and forever a classic Highland Park.

Highland Park Dark Origins will be rolled out to global markets from July and August 2014, with an RRP of £64.95.

Niklas Gabrielsson

Går in i standard sortimentet, släpps 1 Oktober på Bolaget

Christer Lagestig

Lagan

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Går in i standard sortimentet, släpps 1 Oktober på Bolaget

Kul! Men vart kan man se redan nu att den kommer i oktober? :g:

Michael Björk: Friends of The Classic Malts, Ardbeg Committee, Friends of Laphroaig m.fl.

Jag frågade Martin Markvardsen Brand Ambassador för Highland Park

Christer Lagestig

Lagan

Spännande! Frågan om det är rätt väg att gå? Talisker har länge varit ett favoritdestilleri hos mig men sen kom lat. 57, port ruighe, storm, dark storm osv osv. En massa nas med coola namn som jag till slut inte orkade köpa eller prova.

Bara en tanke....

Jonas Karlsson

Spännande! Frågan om det är rätt väg att gå? Talisker har länge varit ett favoritdestilleri hos mig men sen kom lat. 57, port ruighe, storm, dark storm osv osv. En massa nas med coola namn som jag till slut inte orkade köpa eller prova.

Bara en tanke....

Ja, jag tycker att det är rätt väg att gå.

För att citera en artikel i AOW så ger det destillerierna/blendern mer frihet att skapa något vettigt av de fat de har istället för att koncentrera sig på att ge ut AS'ar med tvivelaktig kvalitet när det sinar bland faten.

Om det sen är det bästa för oss whiskydrickare?! Ja och nej! Ja, om vi nu litar på att blendern gör sitt bästa så får vi det bästa dom kan erbjuda för tillfället. Nej, om man inte kan följa med i efterfrågan så kommer vi se allt dyrare whisky som håller allt lägre kvalitet. Ålder är visserligen inte allt, men ibland behöver man ålder för att släta ut ojämnheterna i destillatet och trötta fat!

Nu är kanske inte HP en av mina favoriter, och deras NAS'ar har varit på tok för dåliga, men jag är ändå ganska optimistisk, eller snarare hoppfull.

Om inte annat så kommer all den här "dåliga" whiskyn skrämma bort en hel del kunder vilket leder till en minskad efterfråga och mer i lagren för oss att njuta av om ett par år! ;)

• Like 3

Jonas Carlsson

Såg prislappen just nu 549kr helt ok trots att det är en NAS´r Försökte pressa Martin Markvardsen på åldern sa att det nog är något fat på 6-7år till svar fick jag att så ung whisky skulle vi aldrig buteljera.

Christer Lagestig

Lagan

Pratade med en kille I HP:s monter på Stockholm Beer & Whisky i Lördags om denna.

Han sa att det är från 10 åriga fat och äldre.

Seppo Hellström

Jag tror att de flesta NAS whiskies idag är runt 8-10 år och uppåt trots att man gärna kan tro att det yngsta i dem är 3 år och 1 dag. Anledningen är säkert delvis att master blendern får lite mer frihet att använda faten för att skapa något bra. Men säkerligen är den största anledningen pengar. Givetvis köper många fler ett limiterat släpp NAS whisky som kostar 550:- än att de köper standard buteljeringen 10 eller 12 årig för 450:- även om åldern på whiskyn kan vara densamma. Värsta(bästa?) marknadsavdelningen verkar just nu sitta hos LVMH då trenden för deras limiterade släpp senaste åren är total NAS (Glenmorangies PE serie nu och då) och avsevärt högre priser än tidigare.

• Like 1

Kim Nilsson

mc.gif

Bara en tanke....

Dark Storm er jettegod...