Jump to content
whiskyforum
ardbeg67

Spoonad Ailsa Bay?

Recommended Posts

Ja, troligen och tydligen en hyfsat god sådan. http://www.whiskyfun.com/#180714

Det fick bli en flarra :-)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Hoppas kan man alltid!

Men varför anges det i såna fall inte att det är en single malt? :g:

Serge's "härledning" känns lite krystad. Speciellt om inte ‘Dalrymple’ är "spoon" namnet.

Någon som kan klargöra detta?

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Hoppas kan man alltid!

Serge's "härledning" känns lite krystad. Speciellt om inte ‘Dalrymple’ är "spoon" namnet.

basbear

Enligt reglerna får man ju inte kalla en teaspoonad whisky för Single Malt, då är det ju en blend?

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Enligt reglerna får man ju inte kalla en teaspoonad whisky för Single Malt, då är det ju en blend?

Så (censurerat) löjligt men sant.

Skulle man ta ett tömt fat som det hade legat tex Glengoyne i och fylla med destillat från ett annat destilleri så är det fortfarande en single malt... Garanterat mer annat destillat i den än i en teaspoonad whisky.

• Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Hoppas kan man alltid!

basbear

Spoonad Glenmorangie (99% Glenmorangie + 1% Glen Moray) är ju ett likadant exempel. Den benämns ju Westport. Inget där heller om single malt då det inte är en single malt. Andra exempel är Burnside (Balvenie och Glenfiddich) och Wardhead (Glenfiddich och Balvenie). Jag antar att dessa namn är satta av destillerierna/bolagen som säljer. Så det man kan undra över är om namnet 'Dalrymple' är satt av Malts of Scotland eller William Grant & Sons.

Benny Ingman, Karlstad

Så (censurerat) löjligt men sant.

Skulle man ta ett tömt fat som det hade legat tex Glengoyne i och fylla med destillat från ett annat destilleri så är det fortfarande en single malt... Garanterat mer annat destillat i den än i en teaspoonad whisky.

Jag håller fullständigt med. Tycker att gamla benämningen Vatted Malt var mycket mer passande. Då visste man ju vad den innehöll, för blend är ett så vitt begrepp att i det ryms mycket annat än maltwhisky...

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Tror dom flesta av oss gärna hade behållit det etablerade namnet 'vatted'. :angry:

Vad jag undrade mest över var om 'Dalrymple' var spoon namnet.

Images of Ayrshire ‘Dalrymple Bridge’ (68.3%, Malts of Scotland, single cask Scotch, 328 bottles, 2014)

Känns som det saknas lite på etiketten....Scotch vadå?

Jag klipper och klistrar lite från ScotchWhiskyRegGuidance2009:

"Regulation 8 makes it compulsory for every Scotch Whisky to bear on the front of the bottle, and
also on any individual packaging, the category to which that Scotch Whisky belongs, i.e. “Single Malt
Scotch Whisky”, “Single Grain Scotch Whisky”, “Blended Scotch Whisky”, “Blended Malt Scotch
Whisky” or “Blended Grain Scotch Whisky”. It is required that the category description appears on
the presentation of every Scotch Whisky so it is clear it is the sales description."

Markus jag tror inte, jag vet med 100% säkerhet att det är en ö whisky!

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Om det är en Single cask kan den väl inte vara från flera destillerier, alltså inte spoonad eller Blended/vatted malt?

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Om det är en Single cask kan den väl inte vara från flera destillerier, alltså inte spoonad eller Blended/vatted malt?

Jo då, om det bara har legat i samma fat före buteljering. Vi såg nyligen ett exempel från Svenska Eldvatten med en Single Cask Blend.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Svenska Eldvattens buteljering var 'blended at birth', alltså blandad innan den lades på fat.

Whisky som kommer från fler än ett fat kan inte vara Single cask.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Det är väl också så att det räcker med att ett destilleri *hävdar* att något är teaspoonat för att det ska vara kört att få kalla vätskan single malt. Roger Melander hävdade vid en provning att han hade mycket svårt att tro att teaspoonad whisky *faktiskt ÄR* teaspoonad.

David Tjeder

Benämningen Single Cask Blend borde vara omöjlig, då en blend är en blandning av olika fat/spritsorter...

I detta fall ja. I övrigt helt möjligt om man blandar råsprit från olika destillerier och sedan häller det på fat.

Som jag har förstått det då räcker det om sprit från flera fat hälls i ett fat för att få finish i något år för att få kallas single cask. Så verkar det iaf vara på flera av WhIskybrokers buteljeringar.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Markus jag tror inte, jag vet med 100% säkerhet att det är en ö whisky!

basbear

Uppfattar jag dig rätt om du är 100% säker att Images of Ayrshire ‘Dalrymple Bridge’ är en ö-whisky?

Från Arran Distillery eller vad? Vad grundar du det på i så fall och vad är det för innehåll/byggstenar?

Benny Ingman, Karlstad

Storbritannien är väll inte klassad som en kontinent? :g:

Vad min humor har för klass vetta f-n ! :doh:

Markus skrev nåt intressant här ovan.

Det finns inget som hindrar att whiskyn byter fat, och det krävs inte heller att det anges på etiketten.

basbear

• Like 3

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Svenska Eldvattens buteljering var 'blended at birth', alltså blandad innan den lades på fat.

Whisky som kommer från fler än ett fat kan inte vara Single cask.

Inte om de ligger på olika fat vid buteljeringstillfället, men fyll över dem på ett fat och vips så har du en Single Cask.

Benämningen Single Cask Blend borde vara omöjlig, då en blend är en blandning av olika fat/spritsorter...

Det är en blandning av olika whiskytyper ja, men det är inget som hindrar whisky varken av olika typer eller av olika härkomst att ligga på samma fat. Så det är inga problem att få till en Single Cask Blend, eller en Single Cask Single Blend för den delen :)

• Like 1

Markus Nilsson

Whiskynörd