Jump to content
whiskyforum

Japansk whisky, vad är grejen?


Recommended Posts

Har noterat att japansk whisky verkar omåttligt populär överallt och går för rena fantasisummor på WA och liknande.

Då jag aldrig har haft förmånen att prova någon eller satsat på det heller så undrar jag lite, är dom så bra?

 

Eller är det en hype?

 

Vad säger ni?

Jonas Karlsson

Link to comment
Share on other sites

En mycket berättigad fråga, visst japansk whisky håller en hög lägsta nivå, men jag förstår inte riktigt hypen.

  • Like 3

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Överlag så tycker jag att de ÄR väldigt bra, men i princip så är det bara Yoichi 10 som är värd pengarna ur konsumtionsperspektiv. Det finns en massa gamla Karuizawa som är i klass med toppnamnen från Speyside, men sällan BÄTTRE.

Jag tror att det är mest hype, ni vet: genomsnittsgubben som stolt tar fram sin Yamazaki 12yo från hyllan där den trängs med Macallan 12yo, random Mackmyra, taxfree-Bowmore och 40%-ig Laphroaig... "Den HÄR ska du prova, det är bra grejer". :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag personligen vet väl inte om det är någon grej eller hype. Jag gillar den bara helt enkelt...

Det är gott att sippa lite ur mina pavor..

 

Och att priserna rasar iväg är väl kundens eget fel. Skit i att köpa dessa för fantasipengar....

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Överlag så tycker jag att de ÄR väldigt bra, men i princip så är det bara Yoichi 10 som är värd pengarna ur konsumtionsperspektiv. Det finns en massa gamla Karuizawa som är i klass med toppnamnen från Speyside, men sällan BÄTTRE.

Jag tror att det är mest hype, ni vet: genomsnittsgubben som stolt tar fram sin Yamazaki 12yo från hyllan där den trängs med Macallan 12yo, random Mackmyra, taxfree-Bowmore och 40%-ig Laphroaig... "Den HÄR ska du prova, det är bra grejer". :)

Haha du beskrev just min morbror på pricken.

Fast det var en Nikka from the barrell, som han inte ville öppna. :-)

  • Like 1

Jonas Karlsson

Link to comment
Share on other sites

I mitt tycke så har dom som sagt en hög lägstanivå, framförallt på blended-sidan där (det jag har smakat) ofta är riktigt bra.

Men av dom mer hypade flaskorna man har provat så har det inte riktigt tagit mig med storm direkt... Lite som mina erfarenheter av Port Ellen. Det jag smakat har varit bra men inget jag skulle köpa för de summor dom säljs för.

Hittar man en billig japan så blir man dock sällan besviken på innehållet!

 

Då blir jag mer till mig i byxorna när jag får smaka en Amrut SC eller CS!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Det är ett populärt tema att ha på sin samling, därför drar auktionspriserna iväg. Sen är i sin tur en av anledningarna till det att standarden på innehållet är väldigt hög, antagligen högre än skotsk standard. Och visst blir det en hype av alla rubriker om att japanarna "utklassar allt motstånd" i tävlingar.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Antingen gillar man Japanare eller så har man inte råd. :)

Nåja, det är väl så att Japanare är gennerelt bra, det finns ju undantag men jag tycker att de är få.

Det finns ju massor av mindre bra whisky som man kan undvika.

Därför tycker jag att man ska prova en Japanare så att man vet vad alla pratar om.

Välj gärna en "lite" dyrare vilket oftast gör det ännu bättre.

P-M Odsäter

Min Whisky Sida

Link to comment
Share on other sites

Sen tror jag det spelar in att det är lite svårt att få tag på Japanare också, de är lite otillgängliga. Det är inte bara att beställa via nätet så har man en flaska från Japan, utan det är rätt mycket "meck" för att få tag på flaskorna.

Produkter som är svåra att få tag på brukar få en exklusivare stämpel, och jag tror detta har hjälp till att spä på priserna på Japanarna...

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...