Jump to content
whiskyforum

Definition av Single Malt


Recommended Posts

Jag tänkte rådgöra med er whiskyrävar. Jag är ny här så ni får ha lite överseende.

Jag var på Whiskyprovning för några år sedan. Som jag uppfattade det så definierade provledaren "Single Malt" som en Whiskey endast gjort på korn. Blended Whisky är gjord på flera olika sorters spannmål. Efter det så har jag gått runt och briljerat med mina kunskaper. När någon i min närhet sagt att Blended Whisky kan vara minst lika bra eftersom skillnaden bara består i att det är fler maltsorter i Blended så har jag genast instruerat dem i vad som är rätt eller fel. Men nu läser jag på flera ställen på den här sidan att ni definierar "Single Malt" som Whisky med malt från ett destilleri. Hur ser ni på saken?

 

Link to comment
Share on other sites

I korta drag kan man beskriva det så här: Singel malt är whisky gjord på mältat korn från ett enda destilleri.

Blended malt eller vatted malt är whisky gjord på mältat korn men spriten är från flera destillerier.

Blended whisky kan (oftast) innehålla sprit gjord på andra sädesslag. Vissa kallar det blended whisky även om det är en blended malt.

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

En Single Malt är både gjord på endast mältat korn OCH från ett destilleri. En whisky gjord på enbart mältat korn men från flera destillerier är en Blended Malt (tidigare Vatted Malt).

 

Det stämmer att Blended Whisky normalt består av olika sädesslag, men minst lika viktigt är att förstå att delen som inte är maltwhisky också är gjord på ett helt annat sätt, i en kontinuerlig destillation likt vodka och annan mer eller mindre neutral sprit.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Kolla först i denna sektion:

 

http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showforum=31

 

 

Tämligen säker på att svaret redan finns där.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Japp, men det är inte alltid lätt att hitta i gamla trådar om det nu finns..

Jag lyckades dock hitta info här:

http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=2887&do=findComment&comment=41931

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Tack Patrik.

Det stod en bra beskrivning där.

En av anledningarna till att jag ställde frågan var att jag läste denna gamla tråd. Det stod en massa konstigheter där.

http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=5485&hl=%2Bdefinition+%2Bsingle+%2Bmalt&do=findComment&comment=81230

Då provar jag en summering:

Single Malt är Whisky gjord på endast korn och från endast ett destilleri.

Blended Whisky består av 20-60% korn. Övrigt innehåll är andra spannmål.

Någon som har annan åsikt?

Link to comment
Share on other sites

Tack Patrik.

Det stod en bra beskrivning där.

En av anledningarna till att jag ställde frågan var att jag läste denna gamla tråd. Det stod en massa konstigheter där.

http://www.whiskyforum.se/forum/index.php?showtopic=5485&hl=%2Bdefinition+%2Bsingle+%2Bmalt&do=findComment&comment=81230

Då provar jag en summering:

Single Malt är Whisky gjord på endast korn och från endast ett destilleri.

Blended Whisky består av 20-60% korn. Övrigt innehåll är andra spannmål.

Någon som har annan åsikt?

 

Du är på rätt väg men det är inte hela sanningen.

"Single Malt är Whisky gjord på endast korn och från endast ett destilleri."

Denna måste även vara destillerad på potstill.

 

"Blended Whisky består av 20-60% korn. Övrigt innehåll är andra spannmål."

Bättre att skriva att en blend innehåller en viss % maltwhisky för man blandar maltwhisky och grainwhisky för att få en blended whisky man blandar inte olika sorters spannmål och sedan destillerar även om grainwhisky alltid innehåller viss % kornmalt då den har mest av de enzymer som behövs för att omvandla stärkelsen till socker.

I teorin kan en blended whisky innehålla 1% maltwhisky dock håller de flesta sig inom de % du angett även om jag tvivlar på att stateman har 20% maltwhisky och jag har stött på blends med 80% maltwhisky i sig.

Dessutom kan det vara vilken typ av destilleringsmetod som helst till grainwhisky.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...