Jump to content
whiskyforum

Karuizawa


Recommended Posts

den Karuizawa som var over 50 år kostade over 500 tusen kr

 

halv miljon alltså på autionen

 

någon rik köpte

En jäkligt nöjd säljare... :)

  • Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Då är ju MoM´s Glenfarclas 60YO #1672 billig, endast 166.935:-

Man kan köpa 2 st . Sampla upp en och ändå få pengar över till annat godis..

  • Like 1

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Jag ropade in 2st Kurre 1983 cask 7576 för ett år sen, gav ca 450 euro st, minns inte riktigt, Nu ligger samma flaska på 1555 euro. Där kunde man göra sig en hacka.

  • Like 2

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Och nu är det min tur att följa auktionen. Sitter här hemma med 2 st Noh-buteljeringar som redan nu ligger runt 2400 euro. Inköpta för 1700 kr resp. 2000 kr vill jag minnas.

 

Vad tror vi. Är det bara på WA dessa summor betalas? Finns det folk bland oss här som lägger dessa summor med fortsatt investeringssyfte i tankarna? Kommer detta att fortgå? Trots allt dracks det vad klart ur en hel del av dessa singlecasks innan Destilleriet gick under, så bör ju inte finnas många av varje kvar.

 

Och till sist, är det ens värt att öppna dem idag? Jag vet ju att just mina ligger bland de bästa jag provat, och trots allt har jag ju köpt dem för att drickas som med allt annat...

 

:stjarnsmall::stjarnsmall::stjarnsmall:

Edited by Lovikavante
  • Like 1

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är inte bara på WA dessa summor betalas. Det gäller alla större auktioner runt om i världen...

Och på auktionerna borta i Asien så kan det vara ännu dyrare :/

Asiater med pengar betalar i princip hur mycket som helst för dessa och ska tydligen vara dom som betalar dessa summor på auktionerna i europa också.

Har själv bl a dessa 76-77:or som ligger på WA denna gång, även 3st 67:or som ligger på 3605 Euro för tillfället.

Och jag ljuger om jag säger att jag kommer att öppna någon av dessa.......

  • Like 1

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är inte bara på WA dessa summor betalas. Det gäller alla större auktioner runt om i världen...

 

Ja jag menade auktioner i allmänhet. Inte bara Rendsburg. :)

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Men är det här en tillfällighet? Kommer det en dipp, likt med Mackmyran exempelvis, där marknaden blir mättad? Även den kostade ju snuskiga pengar ett tag.

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Fick en chock idag när jag såg priset på 1971 #6878, €2004. Kommer helt klart inte dricka upp den flarran. Samma öde för 1984 #3692 samt min Hanyu 1988 #9204 (Stångstöterskan) har också dragit iväg förbi min drickgräns, €705. Ja, du kan se detta inlägg som en oblyg annons :)

Marcus Gustafsson

Link to comment
Share on other sites

#3565 finns det inte en chans att jag öppnar någon av... Den smakar inte i närheten av vad den kostar. #348 däremot har jag två st och kommer (förhoppningsvis) oavsett pris öppna en av dom när jag fyller 50. Den är så jä**a bra så det är löjligt.

 

Å andra sidan, är någon villig att betala över 100k för dom flaskorna så kommer jag nog tyvärr sälja dom direkt också då det är löjligt myclet pengar för en flaska whisky oavsett vad det är.

 

Har några andra Kurrar också... Inte i närheten av antalet som några här på forumet har men jag kan ändå kalla det för pensionsförsäkring ;)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

http://www.scotchwhiskyauctions.com/store/product/72_the-41st-auction-ends-on-sunday-september-7-2014/43474_lot-411178-karuizawa-cask-6056-1981/

 

Det är fler auktioner priserna rusar

 

 

 

För att inte tala om Bonhams Auktion i Hong Kong för några veckor sen

Hasse Peters

Laholm

Port Ellen forever

Link to comment
Share on other sites

#3565 finns det inte en chans att jag öppnar någon av... Den smakar inte i närheten av vad den kostar. #348 däremot har jag två st och kommer (förhoppningsvis) oavsett pris öppna en av dom när jag fyller 50. Den är så jä**a bra så det är löjligt.

 

Å andra sidan, är någon villig att betala över 100k för dom flaskorna så kommer jag nog tyvärr sälja dom direkt också då det är löjligt myclet pengar för en flaska whisky oavsett vad det är.

 

Har några andra Kurrar också... Inte i närheten av antalet som några här på forumet har men jag kan ändå kalla det för pensionsförsäkring ;)

Jo jag har väl en av mina tre som jag kanske vill spara som 40/50-årspresent till mig själv. Sen kan kanske en eller ett par av dem klassa in på samma nivå som din #3565. Sjukt gott, men inte 30 000-kronorsgott :)

 

Men frågan är ju som sagt. Kan det vara så att marknaden blir mättad om ett tag(i alla fall den ekonomiskt oberoende marknaden), och att de allra rikaste fått sitt och slutar tävla med varandra?

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Omöjligt att sia om framtiden men jag har tagit ett beslut att sälja mina få Kurrar och ta hem vinsten, bl.a. låter jag en # 348 bli grundplåten till inköp av HP 40yo 1958 som jag en vacker dag ska hitta. just nu har jag 18000kr som kostat mig 3000kr är mer än nöjd bra avkastning på 1 år. Ja jag behåller en som jag kan öppna när barnbarnen får dricka whisky o jag sitter i min gungstol berättande om ett Japanskt destilleri som hette Karuizawa

  • Like 2

Christer Lagestig

Lagan

 

Köper gärna samples av gamla Highland Park, skicka ett PM.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på antalet extremt rika människor i Japan, Kina, HK, Taiwan mm. så tror inte jag att marknaden kommer att mättas. Många därborta har nyligen upptäckt detta med whisky.... Intresset i Kina som jag varit i ett antal gånger är i sin linda, whisky fanns inte på kartan för 10 år sen... cognac var mycket populärare. Hittade knappt whisky i någon butik alls.

Nu har det börjat hända lite.....

Men bara framtiden kan utvisa utgången av detta hysteriska race,,,,

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju också undra över vilka det är som köper och vad som händer med whiskyn? Alltför många underbara droppar går nog ett oförtjänt öde till mötes....

 

Sannhistoria

En god vän till mig, tillika granne, var i somras nedbjuden till Turkiet på bröllop hos sin återförsäljare. Med på detta bröllop fanns även en väldigt rik herre, tillika kund till min vän.

Frampå småtimmarna blev min vän tillsammans med 6-7 andra medbjuden på efterfest till dennes "beachhouse".

Där slets folien av en Black Bowmore och om jag förstod saken rätt tömdes den ganska fort.

*djup suck.....*

  • Like 2

Lasse Vallin
Göteborg

Meningen med livet är fyra: Barnen, flickvännen, Ardbeg & Frölunda Indians

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju också undra över vilka det är som köper och vad som händer med whiskyn? Alltför många underbara droppar går nog ett oförtjänt öde till mötes....

 

Sannhistoria

En god vän till mig, tillika granne, var i somras nedbjuden till Turkiet på bröllop hos sin återförsäljare. Med på detta bröllop fanns även en väldigt rik herre, tillika kund till min vän.

Frampå småtimmarna blev min vän tillsammans med 6-7 andra medbjuden på efterfest till dennes "beachhouse".

Där slets folien av en Black Bowmore och om jag förstod saken rätt tömdes den ganska fort.

*djup suck.....*

De kanske resonerar som så att "bara det är dyrt så..." På samma sätt som bratsen på Stureplan som köper den dyraste champagnen, bara för att spruta ut den. Trist.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Intressant är det verkligen. Nu är det snart val o pensionförsäkringen är räddad vad gäller prisökningen. Men priset kan ju störtdyka en vacker dag. Och som det ser ut nu i dagsläget så ökar priserna markant. Skulle oturen vara framme så har man ju inte ett aktiebrev att tugga på utan en god Karuizawa att öppna, vare sig den kostar 300 :- i framtiden eller 300.000:-, så smakar den ju ändå jäkligt gott...

  • Like 2

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...