Jump to content
whiskyforum

Basutbud - start på "samling!"


Herman
 Share

Recommended Posts

Har skrivit ihop en lite lista på vad jag tänkt att köpa(och vissa redan köpt) för att ha som ett "bassortiment", och start, på min lilla whiskysamling. Vill gärna ha feedback på vad ni tycker! Saknas något? Bör något bytas ut? Osv...

 

Tanken(låter väldigt bra, precis så jag tänkte när jag började samla på klockor... :whistling: ) med min samling är väl kanske inte att jag kommer köpa på mig flaskor som kostar 10tusentals kronor utan köpa whisky för att avnjuta och lära. Hellre många och olika än få och dyra. tror jag :mellow: "Basen" ska representera dess olikheter som finns där ute i whisky världen.

Men visst, jag kommer(har redan gjort) säkert köpa någon whisky någon gång som kommer stoppas undan å aldrig öppnas...

 

Nåväl....

 

Auchentoshan 12

Ardbeg Uigeadail

Glenlivet Nadurra

Aberlour A´bunadh

Highland Park 18

Talisker 10

Sprinbank, vilken?

Macallan 12

Yoichi 10

 

Listan är ihopsnickrad efter läsande på detta forum! :)

 

  • Like 1

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

GlenDronach 15yo

GlenDronach 21yo

Glenfarclas 15yo

Lagavulin 16yo

Lagavulin DE

Ardbeg TEN

Kavalan Sherry Solist

Yamazaki 18

Glengoyne 21

Bowmore Laimrig

Kilchoman Machir Bay

 

...för att nämna några riktigt bra whisky som inte kostar skjortan :)

 

  • Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Du kommer förmodligen att få ett dussin olika förslag...

Men du, stoppa inte undan någon.

Öppna och smaka...

  • Like 1

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Oavsett stil, så tycker jag att du ska passa på att införskaffa buteljer från några av de nedlagda destillerierna innan de alla skenar iväg i pris. Alla kanske inte är i klass med Brora och Port Ellen, men kan ändå vara intressanta. Och en sak är säker, det blir ju inte mer av dessa.

  • Like 1

Lars Gunnar Samuelsson
Alingsås.

Slainte.

Link to comment
Share on other sites

Byter du ut Macallan 12 mot Glendronach 15 Revival så ser det riktigt bra ut. Jag hade även gärna sett någon Lagavulin och någon Laphroaig på 46+%, men i stort känns det väldigt bekant och bra. Jag skulle inte gnälla i din bar. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kainen: Där fick jag lite att gå igenom, tack! :)

 

Complex: Det är just det jag vill ha! Er åsikt om vad som är "basen" i de olika distrikten! Nja, det jag menar med aldrig öppnas ska väl snarare läsas: Sparas och öppnas för ett dunderkalas när man fyller 95! :) Bara 52 år kvar...

 

GSL: Några intressanta förslag på nedlagda destillerier? Om vi bortser från ovan nämnda.

 

Jonre: Glendronachen ser väldigt intressant ut! :) Lagavulin och Laphroaig har jag själv funderat på lite...

 

Föresten... På vanliga "standardflaskor" som t ex Talisker 10 som jag köpte häromdagen, kan man på nåt sätt utläsa vilket år dessa är buteljerade?

  • Like 2

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

Om man håller sig till vad som är lättillgängligt så håller jag Ardbeg Uigedail högst. Bland de övriga riktigt rökiga så tycker jag nog att ALL Lagavulin är bra och ung fatstark Laproaig vill jag inte heller vara utan, (men Quarter Cask duger bra om man inte får tag på någon 10yo Cask Strenght).

Bland de halvrökiga så är nog Talisker 10 mest prisvärd i nuet, även om jag gillar 18-åringen mer. De flesta Springbank är bra, men jag saknar 10yo 100 Proof som de tog bort härom året. (Hittar du den så är det bara att köpa). HP18 är en milstolpe och har lite av varje. Den är svår att inte gilla. Samma sak gäller för Yoichi 10.

 

Orökt (eller väldigt lite rökigt) brukar topppas av Nadurra och A'bunadh, men jag håller Glendronach Revival som världen billigaste 90-poängare.

Gällande de nedlagda så skulle jag vilken dag som helst byta ut Auchentoshan mot Rosebank, men det är en helt annan prislapp och Auchentoshan 12 är fortfarande den mest prisvärda trippeldestillerade whiskyn.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, gjort en liten reviderad lista. Växte visst med ett par flaskor... :blush2:

 

Highlands

Oban

Glengoyne 21

Speyside

Glenlivet Nadurra

Aberlour A´bunadh

Glendronach 15 Revival

Islands

Highland Park 18

Talisker 10

Lowlands

Auchentoshan 12

Bladnoch 18

 

Campbeltown

Springbank

Glen Scotia 14 Years Peated

 

Islay

Ardbeg Uigeadail

Lagavulin 16

Laphroaig

 

Japan

Yoichi 10

Yamazaki 18

 

Rest of the world

Kavalan Sherry Solist

 

Hade från början bara tänkt att ha med max två från varje distrikt, och enbart Skottland, men men...

Låter det som en bra bas att börja med?

 

Gällandes nedlagda så funderar jag lite på Rosebank, Littlemill och St. Magdalene!?

  • Like 2

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig (vad som helst utom 10yo 40%) tycker jag man borde ha i sin hylla, gärna något från en OB!

 

Skulle kunna rekommendera så mycket, men då skulle listan bli på tok för lång.

Glöm inte kolla in Kavalan och Amrut!

  • Like 2

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig (vad som helst utom 10yo 40%) tycker jag man borde ha i sin hylla, gärna något från en OB!

 

Skulle kunna rekommendera så mycket, men då skulle listan bli på tok för lång.

Glöm inte kolla in Kavalan och Amrut!

Laphroaig hade jag väl kanske tänkt att börja med en Quarter Cask!

Hm.. Prisvärd Amrut?

 

Idag fick för övrigt första Japanen följa med hem, "Yoichi" 10, som ska avsmakas senare under kvällen! :)

  • Like 1

”That was a great time, the summer of ’71 – I can’t remember it, but I’ll never forget it!“

- Lemmy Kilmister

 

 

Alla är vi små i början - så även min samling...

Link to comment
Share on other sites

Har skrivit ihop en lite lista på vad jag tänkt att köpa(och vissa redan köpt) för att ha som ett "bassortiment", och start, på min lilla whiskysamling. Vill gärna ha feedback på vad ni tycker! Saknas något? Bör något bytas ut? Osv...

 

Tanken(låter väldigt bra, precis så jag tänkte när jag började samla på klockor... :whistling: ) med min samling är väl kanske inte att jag kommer köpa på mig flaskor som kostar 10tusentals kronor utan köpa whisky för att avnjuta och lära. Hellre många och olika än få och dyra. tror jag :mellow: "Basen" ska representera dess olikheter som finns där ute i whisky världen.

Men visst, jag kommer(har redan gjort) säkert köpa någon whisky någon gång som kommer stoppas undan å aldrig öppnas...

 

Nåväl....

 

Auchentoshan 12

Ardbeg Uigeadail

Glenlivet Nadurra

Aberlour A´bunadh

Highland Park 18

Talisker 10

Sprinbank, vilken?

Macallan 12

Yoichi 10

 

Listan är ihopsnickrad efter läsande på detta forum! :)

 

Nadurran är oerhört prisvärd, jag bjöd en Grantsdrickare på en förra veckan och hans min var obetalbar när han smakade. Han utbrast vad i helvete är det för någonting, faaan vad gott det är!!!!! Sen fick jag hämta flaskan och mobilkameran åkte fram.

Jag tycker du ska lägga till Highland Park 18 för den är väl värd sina 700 spänn. Ska man bjuda en garvad whisydrickare och man inte vet på vad så ska man ta HP 18 för den tycker ALLA om!

Link to comment
Share on other sites

Nadurran är oerhört prisvärd, jag bjöd en Grantsdrickare på en förra veckan och hans min var obetalbar när han smakade. Han utbrast vad i helvete är det för någonting, faaan vad gott det är!!!!! Sen fick jag hämta flaskan och mobilkameran åkte fram.

Jag tycker du ska lägga till Highland Park 18 för den är väl värd sina 700 spänn. Ska man bjuda en garvad whisydrickare och man inte vet på vad så ska man ta HP 18 för den tycker ALLA om!

Sorry, den var redan med :blush2:

Link to comment
Share on other sites

Pc11:an är ju fortfarande prisvärd! (Tycker jag). Gör sig väl i de flesta barskåp!

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig hade jag väl kanske tänkt att börja med en Quarter Cask!

Hm.. Prisvärd Amrut?

 

Idag fick för övrigt första Japanen följa med hem, "Yoichi" 10, som ska avsmakas senare under kvällen! :)

 

Hade med den billigare Amrut som SB haft i standardsortimentet ett tag nu på en blindprovning och den togs som en relativt välslipad skotte av de flesta deltagare... Så den skulle jag absolut se som prisvärd.

Ser man till Portonova, Intermediate Sherry, m.fl. så kan det säkert diskuteras hur vida 1000-1200,- är prisvärt, men hittar man dom utomlands för runt 800,- så tycker jag absolut man skall slå till! Just dom två nämnda är grymt bra! Port Pipe är inte heller dum.

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Känner att det skulle saknas något i samlingen om det inte fanns en representant av Mortlach, Clynelish och kanske en Longrow.

En fördjupning i smak enligt mej., annars håller jag med Lunkan att Port Charlotte är aldrig fel..

  • Like 1

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att det är okej att jag lånar tråden lite..

Har just nu:

Bowmore Darkest 15yo

Glenlivet 12yo

 

Tycker att båda är riktigt bra på olika sätt.

 

Har smakat:

Knockando 12yo

Laphroaig 18yo

 

Tyckte att Knockando var riktigt bra och älskade Laphroaig.

 

Haha.. Har inte smakat någon jag tyckt illa om. Möjligen Jack Daniels då.

 

Om jag nu ska beställa Knockando + en till whisky. Vad rekommenderas?

Kanske är omöjligt att säga, men någon beprövad goding som inte är alltför snarlik dom jag redan har.
Får gärna kosta under tusenlappen också.

Edited by Larslennart
Link to comment
Share on other sites

Longrow Red III, Port Wood, en löjligt bra whisky som kommer gå åt som smör i solsken!

Detta är Springbanks fatförädling när den är som bäst! Smakade nästa års Red som nu ligger på rödvinsfat, och den är inte heller dum!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Longrow Red III, Port Wood, en löjligt bra whisky som kommer gå åt som smör i solsken!

Detta är Springbanks fatförädling när den är som bäst! Smakade nästa års Red som nu ligger på rödvinsfat, och den är inte heller dum!

Nästa i Red serien blir en Pinot Noir.

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Mysigt värre, den ser jag fram emot! Ska bli kul att testa port:en inom kort också. Någon annan som hunnit testa den ännu, vad tycker ni om den?

 

Lars Lennart, gillade du Laphroaig:en och vill ha en lite annorlunda upplevelse utav rökighet så tycker jag du ska ge dig i kast med en Ardbeg Uigeadail. Den finns det aldrig ett dåligt tillfälle för och ligger inom din budget på 685kr på systemet! :D

Link to comment
Share on other sites

Mysigt värre, den ser jag fram emot! Ska bli kul att testa port:en inom kort också. Någon annan som hunnit testa den ännu, vad tycker ni om den?

 

Lars Lennart, gillade du Laphroaig:en och vill ha en lite annorlunda upplevelse utav rökighet så tycker jag du ska ge dig i kast med en Ardbeg Uigeadail. Den finns det aldrig ett dåligt tillfälle för och ligger inom din budget på 685kr på systemet! :D

 

Tack för tips! Ska kolla in den :)

Link to comment
Share on other sites

Konstigt, läste någonstans att port casken var den 3e och sista Red! Får försöka hitta tillbaka och läsa igen om jag läst fel eller om det var felskrivet. Toppen oavsett då jag gillar Red skarpt.

 

Tycker 1an är snäppet bättre än 3an med 2an ytterligare ett par snäpp efter.

Klas Hammarstrand - Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Konstigt, läste någonstans att port casken var den 3e och sista Red! Får försöka hitta tillbaka och läsa igen om jag läst fel eller om det var felskrivet. Toppen oavsett då jag gillar Red skarpt.

 

Tycker 1an är snäppet bättre än 3an med 2an ytterligare ett par snäpp efter.

Det var iaf den info vi fick av pop när vi fick smaka den i lagerhuset på Springbank förra veckan ;)

 

Edited by Kimball
  • Like 1

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...