Jump to content
whiskyforum

Info om flaskor


WillyLee
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Hoppas att jag har kommit rätt, jag är ytterst grön på whiskey och undrar följande. Jag jobbade på systembolaget för ett antal år sen och köpte då några flaskor whiskey. Tanken var att jag skulle börja någon slags samling men det rann ut i sanden. Nu hittade jag en flaska A.H Hirsch Reserve 16 Years Old, en flaska Part Nan Angelen Tomatin 1962 & en flaska Karuizawa Vintage Single Cask 1985 längst bak i garderoben och min fråga är, ligger det något värde i dessa flaskor?

 

Tacksam för svar då ni alla säkert är superduktiga på det här.

Link to comment
Share on other sites

Absolut! Utan att veta exakta priser så skulle jag gissa att din Karuizawa är värd mest, Hirsch näst mest värd och Tomatin "minst". Du kan titta på t.ex whiskyauction.com och deras results database vad de sålts för på sista tiden. Säljaren får dock lite mindre än detta då auktionshuset tar sin provision.

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

A.H Hirsch Reserve 16 kan jag köpa av dig för en liten slant! :)

 

Tror nog alla dom flaskorna skulle kunna inbringa en del pengar om du skulle bestämma dig för att skiljas med dom förutsatt att du hittar rätt köpare!

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tack så mycket Kimball & jonascarlsson för de snabba svaren! Jag ska göra lite efterforskningar på de nämnda auktionssidorna. Tycker dock att det här med whiskey är så knepigt, det finns ju så många olika buteljeringar så det nästan blir omöjligt för en okunnig att navigera i djungeln :-)

Link to comment
Share on other sites

En single cask är alltid lättare att jämföra då de oftast har utskrivet vilket fat det legat på t.ex. cask #1777. Standard buteljeringar är svårare då de kan skilja lite från år till år och därmed vara olika bra. I vissa av de fallen finns det buteljeringskod eller andra kännetecken som gör att man kan urskilja vilken som är vilken :)

Kim Nilsson

 

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Mikael Frisk

Hudiksvall

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...