Jump to content
whiskyforum

No Age Statement


enknut
 Share

Recommended Posts

Tänkte bara ställa frågan vad ni tycker om NAS som ju blir vanligare och vanligare.

 

Är det vad whisky - konsumenter (och samlare) vill ha i framtiden?

 

Vad skulle hända om vi konsumenter (och samlare) slutade köpa NAS - flaskor?

 

Personligen så ogillar jag detta och vill ha så mycket information som möjligt om whiskyn jag dricker.

Har även tagit ställning och bestämt mig för att aldrig mer dricka NAS whisky.

 

 

  • Like 1

Mats Knutsson

Link to comment
Share on other sites

Det är i stort en trist utveckling. Det öppnar upp för buteljerarna att försöka "gömma" yngre whisky i helheten och slippa ange ålder, årgång etc. Med rök kan det gå att gömma ung whisky lite bättre, men jag personligen är "allergisk" mot drag av ungdom och omogenhet. Det ger jag inte höga poäng.

 

Att bojkotta hjälper ju föga för oss nördar och är inget som kommer märkas i det stora hela. Den stora massan kommer ändå köpa.

 

Men det finns ju bra NAS också, vilket inte får glömmas bort. Ett prima exempel är ju Ardbeg OB Uigeadail, som jag visserligen inte provat senaste upplagan av.

 

Men tyvärr är det väl så, att det generellt inte finns kvar så mycket gammal whisky i lagren. Det som finns kvar av hög ålder säljs ut till uppblåsta priser i handblåsta flaskor, typ.

 

Vi får hoppas att trenden vänder något igen om ett antal år, när de idag unga whiskylagren förhoppningsvis hunnit få lite mera ålder. Visst allt är inte ålder, men tiden i faten är ju det viktigaste och då i bra sådana.

  • Like 1

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Men det finns ju bra NAS också, vilket inte får glömmas bort. Ett prima exempel är ju Ardbeg OB Uigeadail, som jag visserligen inte provat senaste upplagan av.

 

 

Ugglan är fortfarande en riktigt bra Ardbeg!

 

En variant på NAS, är Glengoyne Teapot Dram, där det finns info om exakt vilka fat som ingår och vilka åldrar. Står inget på flaskan, men går lätt att hitta på hemsidan. Fler borde följa efter...

  • Like 1

Stefan Wallin

Link to comment
Share on other sites

Jag menar inte att whiskyn behöver vara sämre för att det inte finns någon åldersangivelse, men vill ändå ha informationen.

Skulle inte Ardbeg Uigeadail sälja lika bra om det står angivet på flaskan att whiskyn är 3 - 48 år gammal?

Mats Knutsson

Link to comment
Share on other sites

Jag menar inte att whiskyn behöver vara sämre för att det inte finns någon åldersangivelse, men vill ändå ha informationen.

Skulle inte Ardbeg Uigeadail sälja lika bra om det står angivet på flaskan att whiskyn är 3 - 48 år gammal?

Mig veterligen strider det faktiskt mot de skotska whiskylagarna att skriva ut någon annan ålder än på den yngsta whiskyn i flaskan? Helt idiotiskt.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För mig är det enkelt. Är det bra och Nas frid och fröjd, är det dåligt och Nas bu ! Självklart är Nasvågen från leverantörerna numera ett sätt att sälja ung sprit för ett högt pris, hela den här soppan kommer att hoppa upp och bita dem själv i svansen så småningom.

  • Like 4

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

För mig är det enkelt. Är det bra och Nas frid och fröjd, är det dåligt och Nas bu ! Självklart är Nasvågen från leverantörerna numera ett sätt att sälja ung sprit för ett högt pris, hela den här soppan kommer att hoppa upp och bita dem själv i svansen så småningom.

klokt och vettiga tankar tycker jag! håller med helt.

 

Själv har jag haft sjuuukt svårt å formulera mina tankar rörande NAS på ett vettigt sätt faktiskt... har gjort flera inlägg där jag försökt få fram det jag tänker om detta "fenomen" på ett bra och förståeligt vis... men, gått bet flera gånger i denna tråden (samt även själv varit på väg att starta detta ämne själv mer än en gång men raderat det innan jag publicerat det) och raderat innan jag lagt upp det... tycker det är svårt å verkligen få fram hur/vad man menar när det kommer till ett ämne som detta som i mina ögon är både sjukt enkelt och simpelt på sätt och vis men på andra vis väldigt svårt...

 

summa summarum är väl;

gott är gott oavsett ålder, ingen ålder, dyrt eller billigt, sen vad som är gott är olika i allas munnar.

 

Men, däremot så är det ju en trist trend att det ska bli ett sätt för tillverkare att få sålt onödigt ung whisky till onödigt höga priser.

 

Det finns däremot potential till eventuella bra grejer med NAS (dock inte så som det ser ut med utvecklingen idag) kan jag tycka.

Jag har inget emot om NASgrejer eventuellt skulle visa sig bli allt mer populärt och till och med kanske lite mindre fnyst åt. MEN då måste det ju till en rejälv förändring i hur det används för att det ska bli intressant och bra.

Skulle ju vara jättekul om folk fick chansen att testa till exempel ovettigt ung whisky från olika producenter, jag tycker det är kul att testa ung whisky, kanske inte så ofta är magiskt, men, kul som referenspunkt och upplevelse, så, om NASutveckligen istället skulle öppna upp för en mer öppen och billigare tillgänglighet på udda ung whisky TILL ETT VETTIGT PRIS!!! så hade det ju varit underbart. Producenterna kommer ju ändå ha möjligheten att håva in pengar på deras unga sprit snabbt å behagligt i så fall.

Men, visst, jag skulle ju ändå hellre se typ flaskor som säljs lite mer tillgängligt där man sätter ut åldern om den än råkar vara 3år liksom....

 

 

 

jaja, återigen svammel, återigen omöjligt å förmedla det jag vill, ytterst nära jag inte orkade posta detta, men, nu fåre lov å bli av så har man i alla fall skrivit av sig lite granna... :D

 

gott är gott oavsett är väl min huvudsakliga tanke i alla lägen... :D

 

/peter

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Som whiskynörd vill jag veta så mycket som möjligt om det jag smakar. Då är det bättre att det står 4 år istället för ingenting. Det är då lättare att jämföra med andra sorter med samma typ av ålder. Jag förstår inte varför man underhåller information för oss. (Annat än att lura i oss vad som helst). Jag är helt mot NAS. NAS kan ju vara väldigt god, men varför undanhålla oss information?

  • Like 4

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

klokt och vettiga tankar tycker jag! håller med helt.

 

Själv har jag haft sjuuukt svårt å formulera mina tankar rörande NAS på ett vettigt sätt faktiskt... har gjort flera inlägg där jag försökt få fram det jag tänker om detta "fenomen" på ett bra och förståeligt vis... men, gått bet flera gånger i denna tråden (samt även själv varit på väg att starta detta ämne själv mer än en gång men raderat det innan jag publicerat det) och raderat innan jag lagt upp det... tycker det är svårt å verkligen få fram hur/vad man menar när det kommer till ett ämne som detta som i mina ögon är både sjukt enkelt och simpelt på sätt och vis men på andra vis väldigt svårt...

 

summa summarum är väl;

gott är gott oavsett ålder, ingen ålder, dyrt eller billigt, sen vad som är gott är olika i allas munnar.

 

Men, däremot så är det ju en trist trend att det ska bli ett sätt för tillverkare att få sålt onödigt ung whisky till onödigt höga priser.

 

Det finns däremot potential till eventuella bra grejer med NAS (dock inte så som det ser ut med utvecklingen idag) kan jag tycka.

Jag har inget emot om NASgrejer eventuellt skulle visa sig bli allt mer populärt och till och med kanske lite mindre fnyst åt. MEN då måste det ju till en rejälv förändring i hur det används för att det ska bli intressant och bra.

Skulle ju vara jättekul om folk fick chansen att testa till exempel ovettigt ung whisky från olika producenter, jag tycker det är kul att testa ung whisky, kanske inte så ofta är magiskt, men, kul som referenspunkt och upplevelse, så, om NASutveckligen istället skulle öppna upp för en mer öppen och billigare tillgänglighet på udda ung whisky TILL ETT VETTIGT PRIS!!! så hade det ju varit underbart. Producenterna kommer ju ändå ha möjligheten att håva in pengar på deras unga sprit snabbt å behagligt i så fall.

Men, visst, jag skulle ju ändå hellre se typ flaskor som säljs lite mer tillgängligt där man sätter ut åldern om den än råkar vara 3år liksom....

 

 

 

jaja, återigen svammel, återigen omöjligt å förmedla det jag vill, ytterst nära jag inte orkade posta detta, men, nu fåre lov å bli av så har man i alla fall skrivit av sig lite granna... :D

 

gott är gott oavsett är väl min huvudsakliga tanke i alla lägen... :D

 

/peter

 

Det är bra att du skriver Peter, det är ett diskussionsforum, man bollar åsikter, ändrar och tar till sig om man blir övertygad av någon annan åsikt, huvudsaken är att man bollar ideér och åsikter, bra skrivet förresten.

 

Förr var detta med NAS inget problem, det dök upp i olika former, ofta var det bra grejor som av olika anledningar släpptes som NAS, det var inte lika mycket "affärstänk" då, visserligen saknade man som whiskynörd en del information men det gick oftast att få tag på uppgifter om fat och ålder via olika kanaler.

 

Nu är det mera ( mycket ) business och industrin ser möjligheten att sälja mer yngre whisky och propagerar för det på smått löjligt vis, att hitta en snorbra NAS till bra pris ( som det faktiskt gick att göra förr ) i dag vill jag nog påstå vara omöjligt.

 

Jag har förståelse för att man vill tjäna pengar men gillar personligen inte tillvägagångssättet, jag har förståelse för att man väljer NAS formen om man tex. vattar ihop ett 32 årigt, ett 28 årigt, ett 20 årigt och ett 9 årigt fat då man måste ange det som en 9 årig utgåva men jag skulle verkligen uppskatta om det i stället stod i klartext på flaskan vilket fat, ålder och andel som används.

 

Bra whisky säljer sig själv oavsett vad som anges på flaskan, vi "nördar" vill såklart ha all information men det är bara att inse att det inte är mycket som släpps för oss, vi genererar inte de stora stålarna, det industrin glömmer det är att det är vi "nördar" som lyft fram whiskyintresset till vad det är i dag.

 

Jag vill påstå att NAS vågen i dag enbart går ut på att mörka innehållet.

 

Även en massa svammel från mig haha.. men ett inlägg i debatten som håller diskussionen levande och förhoppningsvis för den framåt.

 

Vid tangentbordet.

  • Like 8

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Det pågår mycken diskussion på bloggar, i branschen och forum om detta just nu.

 

Många har tagit ställning i frågan, andra står lite och velar, jag befinner mig nog i den senare kategorin. Men jag kan säga att ju mer jag läser på om detta, desto tydligare blir det hur NAS-trenden snabbt håller på att skapa ett whiskylandskap ingen av oss vill ha.

 

Även om whiskyn i sig i en specifik NAS-utgåva är bra, till ett helt OK pris, så finns inga garanter att man kommer ha samma fokus på kvalitet år 1 som man har år 2, 3, 4 osv... det är inte så svårt att förstå egentligen, på säljavdelningarna på de skotska destillerierna fokuserar man inte på välgörenhet (att sälja gammal whisky billigt) utan man vill maximera vinst och bli av med yngre fat och behålla de äldre. Hur gör man då detta på bästa sätt? Genom att ändra kompositionen och lägga till mer yngre whisky i vattingen. Det bästa med detta är att du behöver som producent inte ens deklarera vilka ändringar du har gjort till konsumenten, utan bara casha in stålarna! Det finns ju ingen obligatorisk lägre gräns för utgåvan i övrigt (annat än att destillatet den innehåller är äldre än 3 år).

 

Vad man också ser är att NAS-utgåvorna ofta är prissatta i samma region eller dyrare än de åldersangivna produkterna de ersätter eller på sikt är tänkta att ersätta. Se t.ex. Macallan, Highland Park, Glenlivet.

 

Den bästa vägen framåt är att unga single malts marknadsförs som just det. Som nämnts tidigare tror jag stort på att man redovisar vilka årgångar och procentandel av varje som går ner i en batch som du nödvändigtvis inte vill ha en åldersangivelse på. Kunskapen kring single malt är idag väldigt hög, en åtgärd enligt ovan tror jag snarare skapar mer intresse för whisky än tvärtom som folk i branschen verkar vara rädda för.

 

En annan sak jag tänkt mycket på själv är att detta beteende att pumpa ut ung, kraftigt smaksatt whisky (genom kort firstfill-lagring), istället för att låta destillatet verkligen mogna och släppa den när den är mer redo, bara ser till att accelerera en osund marknad och på kanske inte så lång sikt förstöra den och spräcka bubblan. Om man som producent vill se till att ha en långvarigt hållbar marknad utan extrema toppar och dalar (med tillhörande större uppsägningar och stängningar av destillerier), då får man kanske bita i det sura äpplet och se till att släppa prylar med kvalitet så att marknaden växer på sina egna meriter. Det är trots allt inte en mänsklig rättighet att köpa "billig" single malt whisky till hög kvalitet och vill man ändå som producent släppa halvdana prylar så hjälper redovisning av innehåll oss konsumenter att göra ett mer välinformerat köp.

 

Jag känner att bara försöka summera mina egna tankar kring detta gör att jag själv kommer framåt i mitt eget ställningstagande, hoppas fler tar chansen att säga sitt. Era åsikter behövs!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag läser det mesta ni skriver här på forumet, ett stort nöje varje dag de senaste, säkert 7 åren. Men har typ aldrig skrivit något. Lite av oro att jag inte har kunskap nog, trots att jag sätt hur vänliga ni alla är, och vet att jag skulle blivit mycket välkommen. Jag har helt enkelt alltid trivts med att bara läsa.

 

Jag började med whisky väldigt tidigt, blott 15 år gammal, men på ett väldigt seriöst sätt och har aldrig någonsin haft annat än full respekt för vad jag druckit. Morsan hjälpte mig med min första Laphroaig 10, (20cl) eftersom hon förstod min passion för whisky trots åldern. Och 2 år senare 17 år gammal fick brorsan hjälpa mig med Yamazaki sherry cask genom SB.

 

Jag är 23 idag, och pluggar fortfarande så jag har aldrig haft mycket utrymme för whisky i budgeten tyvärr så jag har olyckligt nog inget brett referensförråd. Så detta har i sin tur lett till att jag inte lyckats utöka min personliga kunskap så mycket som jag önskar.

 

Jag ställer mig emot NAS just eftersom jag också anser att detta är ett fegt sätt att mörka innehållet för egen vinst och att inte alls fortsätta i den kärleksfulla passion för whisky som jag tror att de själva uppfostrats hos.

 

Istället för att ge ut NAS utgåvor till tokhöga prislappar som kanske bara köps av ihärdiga samlare, vore det inte roligare att med kvalité våga stå för sin egen dryck och sätta priset därefter och dela sin skapelse med världens whiskyfränder. Och ta åt sig kritiken. Lyssna på folket som ni faktiskt skapar whiskyn för!

 

På bara mina ca 8 år tycker jag att whiskyvärlden har hunnit förvandlats ganska mycket, främst prislappen har ju dundrat i skyarna. Men det finns fortfarande de gömde skatterna här och där och det kliar i mig något fruktansvärt att lyckas käna en extra peng så att jag hinner knipa åtminstone ett exemplar innan de är slut eller inte längre är inom räckhåll för min plånbok.

 

Känns fruktansvärt tråkigt att behöva inse att jag kanske aldrig kommer kunna ha råd med en Karauizawa eller Ardbeg från 70talet eller tidigare/senare

 

 

Min åsikt är att Stå för vad ni skapar och ge oss all information, och som Kjell skriver, Är eran whisky god, så kommer den säljas. Och alla är glada.

  • Like 5

John David Klasbäck

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...