Jump to content
whiskyforum

Bästa besöken i Speyside?


Recommended Posts

Hej.

 

Vi ska till Skottland och Speyside inom kort. Vi kommer ha våran bas i Elgin.

Jag söker tips på vilka destillerier som är "trevligast" att besöka.

Kanske något som bjuder på det där extra från någon synvinkel. Allt från det mest genuina till det häftigaste stället eller något helt annat. Alla tips mottages tacksamt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ta alltid den mera detaljerade turen (extended tour, warehouse tour, eller vad den kan heta). Då får ni kunnigare guide och en trevligare upplevelse. Som exempel är Strathisla ett trevligt destilleri i byggnader som är daterade från 1200 talet.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Stora turerna, det är antecknat! Tror nog på det också, man vill ju liksom inte bara springa in, se en panna sprit koka, smaka och sen tack o hej.

 

BenRiach har mina vänner besökt och dom hade haft en väldigt bra upplevelse.

 

Något annat, allt mellan himmel och jord, som är bra att känna till väl i Skottland? Dom kör på fel sida vägen, så långt är jag med :)

Edited by sandsater
Link to comment
Share on other sites

Lite blandat. Ät när tillfälle ges, förboka boende för att spara tid, glöm inte eladapter, hyrbil ger bäst flexibilitet, förboka whisky tours och inte minst NJUT :-)

 

Som tidigare sagts, ta de dyrare eventen då de ger mest. Benriach är bra, Glenfarclas är inte fel. Har ni möjlighet att åka österut någon timme från Speyside? Tveka då inte att åka till Glendronach!

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Benriach, Glendronach, Aberlour i första hand om du frågar mig.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Tack för många tips. Sitter och försöker sy ihop ett schema nu.

 

Vad gäller transporter, om man åker buss/tåg, är det enkelt att köpa biljetter? Måste man göra det i förväg eller kan man även göra det på fordonet?

Hur är prisbilden för Taxi? Sträckan Aberdeen-Elgin lär vi åka tåg men för dagsutflykter från Elgin kanske det ofta inte är så mycket dyrare att köra på taxi då vi är fullt fordon (4 pers)? Om inte annat så är smidigheten lite extra värd också.

Link to comment
Share on other sites

Glenfarclas tog vi en form av lyxtur på. Tack vare den provningen så är det besöket lätt topp tre i min bok so far. :clap:
Macallan va ett av de sämsta o tristaste jag besökt. Testade iofs bara deras nya serie, Sienna Ruby osv. Hela grejen va sjukt medioker! :angry:

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Inplanerat so far: Strathisla på vägen upp till Elgin, sen kör vi ett förmiddagspass hos BenRiach på fredagen. Stora turerna på båda.

 

Är det någon som har något tips för dagsaktivitet helt fritt från Whiskey? Kan ju ta sig en bit från Elgin om det är värt resan.

Link to comment
Share on other sites

Precis där dom har fat tappningar eller flaskor som bara säljs på destilleriet köp hem dom kan vara roligt att testa köpte en bourbon lagring från Aberlour bara för att dom mest är kända för sina sherry lagringar med egen skriven etikett ganska nice.

Hoppas ni får en rolig resa.

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Link to comment
Share on other sites

Precis hemkommen från Skottland idag, ett hett tips om ni är i Elgin: besök Glen Moray. Helt klart det "otippat bästa" besöket vi hade i området, deras tur + select tasting kostar 15 GBP/pers och är värt vartenda pund. De har även ett sherryfat för buteljering i shoppen som vi tog med en butelj hem av, deras 30-åriga är riktigt mysig så en sån' slank med också. :)

 

Något jag vill starkt avråda från är Glenfiddich, inte värt tiden och pengarna öht.

Link to comment
Share on other sites

Alla flaskor höll.

Kort summering så var det enkelt att resa, taxi funkade bra, bussen/tåget detsamma.

Strathisla var ett mycket trevligt besök, BenRiach likaså.

Det blev inga fler besök, delvis för att resesällskapet (svärföräldrarna) var väldigt nöjda och glada med det vi gjort. Lördagen blev en lugn skön dag i Elgin, botaniserade runt på Gordon&McPhails. Glen Moray hade tyvärr lördagsstängt i april, iaf enligt deras hemsida, annars hade vi nog gått dit för någon slags provsmakartur.

Alla var väldigt snälla och trevliga överlag. Trevlig natur och allmänt fridfullt.

 

Det känns som att det finns många ställen att besöka om man skulle åka tillbaka till Speyside. Det har även börjat pratas om en resa till Islay i framtiden.

Tack för hjälp och info. På återseende!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...