Jump to content
whiskyforum

Svensk whisky.


Benriach1
 Share

Recommended Posts

Jag har sett att diskussionen under just nu drickes börjar handla om hur man ska bedöma svensk whisky.

Först vill jag säga att det är superkul att den frågan kan komma upp, mao att det finns svensk färdig whisky från flera olika destillerier..

 

Sen tycker jag nog, som någon var inne på, att det går inte att ge ett poäng och jämföra en 3-5 åring svensk med en 15-30 årig skotte.

Den bedömningen kommer oavkortat att halta.

Skulle vara kul att se några av dom svenska i en blindprovning internationellt?

 

Det känns som att har man ett fat eller delar av fat liggandes på nåt av dom svenska så tror jag att det färgar omdömet lite.

Själv har jag fat som ligger och mognar hos Box och kan prata mej varm om deras orökta recept som ligger i FF Bourbon, men den är inte över 80 poäng än trots det.(än så länge)

 

Har även provat Hven, som jag också tycker är riktigt bra,Roslagswhisky och Mackmyras 10 åring mm, men än så länge så känns det bara som att det finns potential över tid.

 

Om 15-20 år så kommer dom som finns kvar att leverera en fantastisk flora av olika kvalitetsdrycker och då finns garanterat svensk whisky över 90 poäng.

Vill man trots det ha en bedömning av olika unga svenska så då måste dom jämföras med skottar i samma ålder, men tyvärr så brukar dom flesta inte skriva ålder under 8 år utan hitta på några konstiga namn istället.

 

Tycker det är härligt att vi har svenska destillerier på kartan och vill önska alla lycka till med det ni gör och vi väntar med spänning.

/kent

 

 

 

 

 

 

  • Like 3

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Har inte testa så mycke svenskt tyvärr. Hven ska jag testa någon helg framöver tänkte jag. Men själv blev jag lite förvånad över Boxs första utgåva, lyckades dom ta fram en så bra 3-årig så borde det bara bli bättre? Eller så blir de en flopp men känns inte som det. Iof har jag inte testat någon 3-årig skotte tror jag. Så jag kan inte uttala mig mer än att jag gillade Boxs whisky :)

 

Kommer inte Gotland släppa nått snart?

Timmy Larsson

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv det är väldigt spännande och kul med svensk whisky. Lite stolthet i att det görs en del lovande whisky hära också såklart liksom!

 

Håller med Benriach1 helt i det han skriver att om man ska/vill göra bedömningar och poängsättningar så bör man ju självklart jämföra dom med allt annat i sitt smak-register, alltså testa och smaka de svenska dryckerna utifrån samma kriterier som man ställer på skotska och övriga världens whiskys.

 

Finns inget värre än att höra "det är bra för att vara svenskt" oavsett om det rör sig om en film en eller whisky eller nåt annat... bra är bra är bra oavsett var det kommer ifrån liksom. Är det "bra för att vara svenskt" så är det snarare troligen rätt halvdant tyvärr... hellre ärliga poängsättningar på det man smakat utifrån vad man faktiskt tycker om det som finns i glaset. Om man nu för den skull ens måste eller vill betygsätta liksom, valfritt och alla gör som dom vill. Men, när det kommer till smaker och whisky i synnerhet så blir det ju ändå nästan alltid så att varje glas får en (om inte annat så en undermedveten) betygsättning.

 

Jag tycker det är jättekul och spännande med det svenska. Tyvärr har jag dels varit allt för fattig för att ge de numera rätt dyra sakerna som kommer ut nån chans. Men, utifrån det jag har smakat hittills har heller inget varit över ~80poäng kanske? (jag sätter sällan nåra poäng mer än allmänna ordalag om smak etc). Och väldigt lite av det har känts egentligen prisvärt heller.

Visst, hade jag haft råd att lägga mer pengar på whisky jag ännu inte riktigt tror levererar (hade gärna gjort egentligen då det är skoj med ungt och o-färdigt men sällan prisvärt) så kanske jag hade stött på fler jag gillat mer?

 

Men, lovande är det ju helt klart tycker jag! tänker mig att de närmaste 5-10åren kan bli riktigt intressanta när det kommer till svensk whisky!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...