Jump to content
whiskyforum

Whisky på öl-land


Recommended Posts

Kan inte låta bli att delge er ett resetips. Jag har idag häckat i Färjestaden och pratat whisky med de sköna innehavarna av Värdshuset Skansen. Besök deras whiskykällare! Störst i världen, de har slutat räkna, men det är minst dubbelt så många flaskor som på Akkurat.

 

Snart öppnar de ett warehouse med massor av egna fat, de buteljerar sin egen Tamduhvirre "Long Island Whisky", i höst ska de köra whiskyskolor, och jag fick dessutom en veta en del hemligheter om vad som är på gång. Missa inte Färjestaden när ni är på Öland....snacka om en häftig källare. Där finns allt, jag lovar!

 

Hittade också till Ölands gårdsdestilleri, tre SM-titlar vid senaste hembryggar-sm, en skön snubbe som nu byggt en industri av sitt lilla hembryggeri i Södra Möckleby.

 

Det går att boka provningar i Skansens källare, kolla hemsidan

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låta bli att delge er ett resetips. Jag har idag häckat i Färjestaden och pratat whisky med de sköna innehavarna av Värdshuset Skansen. Besök deras whiskykällare! Störst i världen, de har slutat räkna, men det är minst dubbelt så många flaskor som på Akkurat.

 

Snart öppnar de ett warehouse med massor av egna fat, de buteljerar sin egen Tamduhvirre "Long Island Whisky", i höst ska de köra whiskyskolor, och jag fick dessutom en veta en del hemligheter om vad som är på gång. Missa inte Färjestaden när ni är på Öland....snacka om en häftig källare. Där finns allt, jag lovar!

 

Hittade också till Ölands gårdsdestilleri, tre SM-titlar vid senaste hembryggar-sm, en skön snubbe som nu byggt en industri av sitt lilla hembryggeri i Södra Möckleby.

 

Det går att boka provningar i Skansens källare, kolla hemsidan

 

 

http://www.stefan-noren.se/skansen/

 

deras sortiment

http://www.stefan-noren.se/skansen/whiskysortiment2006.pdf

Edited by Qonos

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är väl inte för lång över dit! Man kanske skulle ta sig en weekendtrip med flickvännen i höst... :D

 

Det har ett nyhetsbrev där de publicerar sina kommande provningar. Jag får det, men vet inte riktigt när jag anmälde mig till det... :blush: Eller hur... Förmodligen någon sen kväll i whiskydimmorna.

Edited by Bullie

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Och när ni ändå tar en helg på Öland - stanna en natt hos Karin Fransson på Hotell Borgholm - det är enligt mina smaklökar det bästa man kan uppleva i matväg i Sverige. Deras finsmakarmeny kostar 1100 och då ingår övernattning och frukost. Det är lika prisvärt som en Provenance för en hundring.

 

kolla www.hotellborgholm.se

 

På skansens hemsida finns övrigt bilder från whiskykällaren

Edited by MacNilsson

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...