Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Melin

Korkar - nån som har nåt bra tips?

Recommended Posts

Fasen vad jag blir trött på att öppna flaskor som har varit oöppnade i tiotalet år.

För det mesta verka korken gå mitt av när man försöker öppna den, och så ska man stå där och försöka pilla ut resterna i flaskhalsen med en kniv.

Oftast slutar det med en korkstump som flyter på ytan i flaskan.

Finns det nån därute som har nåt bra tips på hur detta kan undvikas?

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Ja, sånt kan vara trist. Jag brukar köra en flaskvändarkväll... Då och då.... Samtidigt så hittar man lite "glömda" flaskor längst in i skåpen..

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Det finns en typ av vinöppnare där man skjuter ner tunna blad mellan flaskan och korken och sedan spänner bladen mot korken och drar upp den.

Det minskar risken för att korken går sönder.
Kan inte komma ihåg var de säljs dock.

Mikael Weisz - Växjö

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Jag använder en som är köpt i USA. Här finns det en att köpa lite närmare:

http://vinetoglaset.se/vinetoglaset/korkskruvar/bladoppnare/

Att låta flaskan ligga ett tag innan den öppnas kan vara bra om korken har torkat fast mot halsen.

Men ofta går korken av ändå, och då kan man använda utdragaren ovan. Skulle det inte gå ändå och korken åker ner i flaskan så får man hälla över innehållet i en annan flaska och sila igenom en tesil eller något liknande. Kaffefilter rekommenderas inte!

Sedan får man ta hjälp av denna smarta metod att få ur korken om den inte redan gått sönder i delar:

http://browsa.se/fascinerande-hur-man-far-ut-en-kork-ur-en-tom-flaska/

• Like 1

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Men om man helt enkelt låter den gamla korken ligga kvar, påverkar det smaken? Naturligtvis det bästa att få bort den, men frågar?

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Häftig film. Om man sen sparar alla whiskykorkar från tomma whiskyflaskor så kan man leva med de trasiga korkarna.

Tack, Gunnar, nu vet jag.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Glass Closure for Single cask serien hos Master Of Malt är för mej en helt ny kork. Jag får hoppas att den håller vad den lovar. I deras Master Of Malt tappningar så blir man lite ställd när man får hem flaskorna med genomskinliga korkar. :o Dom kostar 13 :- styck på MoM...

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Om man vet att man har ett antal flaskor där korken kommer ryka, är det då försent att lägga flaskan ner under en period?

Dom som brukar spricka är dom som jag köper via whiskyauction.

MVH

Jacob Thorén

Om man vet att man har ett antal flaskor där korken kommer ryka, är det då försent att lägga flaskan ner under en period?

Dom som brukar spricka är dom som jag köper via whiskyauction.

Vänd uppochner på flaskorna en gång om året, så att korken har lite fuktighet. Inte lägga dem ner då "äter" alkoholen upp korken IMHO

Slainte mhath

Lasse Holm

Jag har en vinöppnare med gaspatron där du skjuter ner en nål genom korken och skapar ett övertryck i flaskan. Fungerar perfekt då korken gått av och man inte vill ha korkdelar i flaskan.

Man får dock vara försiktig så att man inte får ett för stort tryck i flaskan, för då får du ett helt rum fyllt med whisky! ;)

En jag känner råkade göra så med en rödvinsflaska. Den personen var inte jättenöjd!

Jonas Carlsson

Ibland är det problem att få ner "bladöppnaren" i flaskan, korken vill gärna åka ner när man pressar ner bladen. Då skulle det vara bra att pumpa ner lite lagom med gas i flaskan för att få ett mottryck. Men det är nog kanske lika svårt att få ner nålen från gaspatronen som att få ner bladöppnaren. Värt att prova ändå kanske. Har du någon länk till gas-öppnaren?

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Ett bra tips på hur man inte pajar korken som fastnat i en redan öppnad flaska (det händer tyvärr) är att INTE trycka ner korken helt när man sätter den tillbaka i flaskan.

Lämna ca. 2 mm.

När du sedan skall öppna igen klappar du bara till korken så att den far ända ner sedan är det bara att dra upp den som vanligt.

Lycka till.

• Like 2

P-M Odsäter

Min Whisky Sida

Jag fick upp halva korken med en korkskruv på en 50 år gammal blended. Det gick men man fick vara försiktig när man drog ner skruven för att inte runddra den. sen dra långsamt långsamt. gick bra för mig iallafall.

Robin Andersson

Westerås Whisky Wenner

Nordic Whisky Society Club

Whiskyklubben Slainte

Friends of Laphroaig

Jag har förgängat med liten träskruv före.

Nån mm bara.

Sen gått efter med större och större skruv tills man har bra grepp om korken

Andreas Hedin