Jump to content
whiskyforum

Köptips till en whiskyälskare i nybörjarstadiet..


Alsen
 Share

Recommended Posts

Hallå allesammans!

 

Som rubriken lyder är jag ute efter lite bra tips till min kommande samling :clap:

Idag består den av följande sorter:

 

Aberlour Abunadh

Laphroaig 18års

Glenfiddich 12,14(rich oak),15,18,21 års+125 jubileet, vintage cask.

Talisker 57 grader nord.

Glenfarclas 18 års + 105.

Ardbeg Ten.

Caol ila 12.

Dalwhinnie 15.

Dalmore 15.

 

Dessa har jag tänkt inhandla nu:

 

Ardbeg corryvreckan.

Bowmore Enigma.

HP 18.

Glendronach Revival.

Nikka from the barrel.

Springbank 15.

Royal Lochnager.

 

Finns det ngn ni tycker att jag borde ha/ta bort? Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Lagavulin 16 är väl ett måste... så +1 på den.

Det ser ut som du gillar rökigt, kanske en Kilchoman Machir Bay?

Glenlivet Nadurra är ju ofta omskriven här, så en sådan inhandlades...jag har dock inte provat den än.

 

Då jag är ganska nyvunnen whiskydrickare, försöker jag oxå komma igång med en samling...men det finns ju en hel del o välja på ;)

Därför läser jag mängder med fakta, bloggar, forum osv och "fastnar" för sorter som beskrivs i positiva ordalag och köper om möjligt samples för att få provsmaka.

De senaste samples som renderade inköp av helflaska var A´bunadh och Glenmorangie Nectar Dór (den gillade sambon.. :)

 

 

Mvh///K

Edited by kenrem

Hur svårt kan det va´......

 

 

//Kennet Remne Hestra

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren

 

Än så länge har det blivit:

 

Laffe 15yo

Ardbeg Perpetuum.

 

Sedan funderade jag på att kanske införskaffa mig en Dalmore King Alexander. Ngn som provat den? eller det finns tips som är bättre i samma prisklass?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Laffe 15 är ett bra köp... Select tycker jag man kan skippa. 18 åringen som finns ute nu är så grymt bra som den är, så den borde man egentligen bunkra upp med innan den försvinner helt... om man skall tro alla rykten.

 

För att ta nästa steg i smakvärlden så tycker jag du bör kolla lite på utbudet från oberoende buteljerare! Kvalitén kan variera lite men det är kul att se hur olika smakprofiler du kan få från ett och samma destilleri.

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Jag vill slå ett slag för en Japanare.

Nikka Yoichi Single Malt 10 Years

Nr. 10413 på SB 599:-

 

Bra whisky till hyffsat pris, till höst får vi se en 50 procentig prisökning från Nikka samt att åldersangiven whisky just nu fasas ut ( helt enkelt för lite med äldre whisky i lagren ) här kan man bla. läsa lite http://www.nonjatta.com

https://translate.google.se/translate?sl=ja&tl=en&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.asahibeer.co.jp%2Fnews%2F2015%2F0615_3.html&edit-text=&act=url

http://thewhiskeyjug.com/japanese-whisky-news/the-end-is-near-for-yoichi-whisky/

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

 

Bra whisky till hyffsat pris, till höst får vi se en 50 procentig prisökning från Nikka samt att åldersangiven whisky just nu fasas ut ( helt enkelt för lite med äldre whisky i lagren ) här kan man bla. läsa lite http://www.nonjatta.com

https://translate.google.se/translate?sl=ja&tl=en&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.asahibeer.co.jp%2Fnews%2F2015%2F0615_3.html&edit-text=&act=url

http://thewhiskeyjug.com/japanese-whisky-news/the-end-is-near-for-yoichi-whisky/

Rackarns tur att man har Yoichi 10 y.o. & Yoichi 15 y.o. på larget :whistling:

P-M Odsäter

Min Whisky Sida

Link to comment
Share on other sites

Laffe 15 är ett bra köp... Select tycker jag man kan skippa. 18 åringen som finns ute nu är så grymt bra som den är, så den borde man egentligen bunkra upp med innan den försvinner helt... om man skall tro alla rykten.

 

För att ta nästa steg i smakvärlden så tycker jag du bör kolla lite på utbudet från oberoende buteljerare! Kvalitén kan variera lite men det är kul att se hur olika smakprofiler du kan få från ett och samma destilleri.

Vad säger ryktet om 18 åringen?

Robin Andersson

 

Westerås Whisky Wenner

Nordic Whisky Society Club

Whiskyklubben Slainte

Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Vilken laphroaig är mest värd att inhandla då?

Har en 10 årig just nu.

Robin Andersson

 

Westerås Whisky Wenner

Nordic Whisky Society Club

Whiskyklubben Slainte

Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Vilken laphroaig är mest värd att inhandla då?

Har en 10 årig just nu.

 

Använd koden ( i det lilla häftet ) du fick när du köpte tian, bli medlem och logga in, köp 10 cs batch 007 med medlemsrabatt, du får hem en fantastisk Laphroaig för ca 700 pistoler.

  • Like 2

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

 

Använd koden ( i det lilla häftet ) du fick när du köpte tian, bli medlem och logga in, köp 10 cs batch 007 med medlemsrabatt, du får hem en fantastisk Laphroaig för ca 700 pistoler.

Är redan medlem + kod från 10y och select.

Ska in och kika, har inte tänkt på att man kan beställa så.

Robin Andersson

 

Westerås Whisky Wenner

Nordic Whisky Society Club

Whiskyklubben Slainte

Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Är redan medlem + kod från 10y och select.

Ska in och kika, har inte tänkt på att man kan beställa så.

 

Knappa in sifferkoden från varje häfte så kan du ( köpa ) produkter fraktfritt när du nått rätt poäng.

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

 

Knappa in sifferkoden från varje häfte så kan du ( köpa ) produkter fraktfritt när du nått rätt poäng.

Säljer Laphroaig direkt till Sverige numer? Trodde att de hade slutat med det.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Säljer Laphroaig direkt till Sverige numer? Trodde att de hade slutat med det.

 

Det gäller att hänga med i svängarna Benke haha...de öppnade upp försäljningen till Sverige igen för ca 1,5 år sedan.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

 

Knappa in sifferkoden från varje häfte så kan du ( köpa ) produkter fraktfritt när du nått rätt poäng.

 

Hur många poäng behöver man för det? Har shoppat upp drygt 100p och nu har jag 110p men aldrig fått någonting fraktfritt!

 

CS007 är grymt prisvärd! Är den i närheten lika bra som 006 så är den grymt bra!

Cairdeas brukar vara ganska svajiga tycker jag, aldrig dåliga men inte så ofta någon kioskvältare heller. Årets däremot tror jag kan vara riktigt bra. Bör dyka upp på SB i Augusti-September! (Om Sverige är en "selected market"!?)

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

 

Det gäller att hänga med i svängarna Benke haha...de öppnade upp försäljningen till Sverige igen för ca 1,5 år sedan.

Ouppss, där ser man. Var en av dem som fick vänta ett år på min första Cairdeas och har inte försökt handla där efter det.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

 

Hur många poäng behöver man för det? Har shoppat upp drygt 100p och nu har jag 110p men aldrig fått någonting fraktfritt!

 

 

Nu var det ett tag sedan och de kan ju ha ändrat men beställer du bara med poäng och inte lägger till något som du betalar £ för så fick du frakten inpå.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu var det ett tag sedan och de kan ju ha ändrat men beställer du bara med poäng och inte lägger till något som du betalar £ för så fick du frakten inpå.

Har beställt 4st Laphroaig #007

2st Cairdeas 2015 nu.

Jag tog med 2st Official FoL Tasting Glass för mina poäng.

Fyllde år här i Juni så hade lite % där oxå :)

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...