Jump to content
whiskyforum

Laphroaig 15 eller 18?


windom
 Share

Recommended Posts

Jag har varit intresserad av whisky i ungefär ett år nu och har med glädje jobbat mig genom Systembolagets standardutbud (har hittills köpt sorter i 400-600 kronorsklassen).

 

Jag har hittat mina favoriter (främst Laphroaig 10 och kanske mest Caol Ila 12).

 

Nu tänkte jag höja prisklassen lite (runt 1000:-).

 

Eftersom jag verkligen gillar Laphroaig 10 har jag sneglat på 15 och 18-åringarna (som ligger runt 800:-).

 

Nu är ju tycke och smak en subjektiv historia, men förutsatt att jag gillar Laphroaig 10 och Caol Ila 12, vilken tycker ni jag ska satsa på? Först i "duellen" mellan Laphroaig 15 och 18, därefter mottages gärna tips på fina sorter i 1000-kronorsklassen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hade dem sida vid sida ett tag sedan. 18-åringen betydligt bättre!! För övrigt kommer priset på den att stiga riktigt strax och nästa år slutar de den helt och hållet. Köp alltså tre flaskor: en att dricka nu, en efter tio år och en som du kan sälja då priset åkt igenom taket. :)

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

Det fick bli Laphroaig 18, Highland Park 18 och Ardbeg Uigeadail på denna beställning.

 

Hur står sig Uigeadail i förhållande till Ardbeg 10 och Prepetuum? Inledningsvis tyckte jag Ardbeg 10 var i rökigaste laget, någonting jag fick omvärdera i helgen då jag tog fram flaskan igen och tyckte den smakade utmärkt. Prepetuum satt som en smäck direkt, allra helst med en skvätt vatten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det fick bli Laphroaig 18, Highland Park 18 och Ardbeg Uigeadail på denna beställning.

 

Hur står sig Uigeadail i förhållande till Ardbeg 10 och Prepetuum? Inledningsvis tyckte jag Ardbeg 10 var i rökigaste laget, någonting jag fick omvärdera i helgen då jag tog fram flaskan igen och tyckte den smakade utmärkt. Prepetuum satt som en smäck direkt, allra helst med en skvätt vatten.

 

Gissar att du hunnit testa vid det här laget... Men Jag tycker Uigeadail är en av de bästa Ardbeg som går att få tag på till rimliga pengar. Tycker att alla årliga specialreleaser från Ardbeg har varit ganska bra, men Perpetuum var en liten besvikelse. Släpper man en 200 års jubileums whisky så kan man ju ta till lite mer. Tycker den är väldigt lik 10 åringen i smakprofil. Inget dåligt i det, men säljer man den för knappt dubbla priset så får det gärna vara lite roligare.

 

Laffe 15 och 18 är två mycket bra whisky. Man kan dock inte ha dom i samma provning då 15 åringen är betydligt mer tillbakadragen. 18-åringen är ändå några snäpp bättre.

  • Like 1

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Nån som vet ca värde på Laffe caideas 55% vet ej när den ebutelerad. men har stått i skåpet några år.. Hittar 2008 när jag söker. Men inget pris alls.. Tackar för snabbt svar!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...