Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
finafisken

Priser Sverige vs UK

Recommended Posts

Jag tycker det är intressant att jämföra Systembolagets priser med priser i Storbrittanien. Förutom att det förstås är 'hemlandet' så är priser, med dagens växelkurs, ungefär detsamma. Lite dyrare i Sverige. Men det finns några uppenbara undantag där det är rejält billigare antingen i Sverige eller i UK. Det finns säkert fler, men jag har reagerat på följande:

De engelska priserna är hämtade från Master of Malt.

Billigare i Sverige:

Sverige UK

Highland Park 18 850 kr 1227 kr
The Glenlivet 21 995 kr 1665 kr
Glengoyne 21 1079 kr 1377 kr

Billigare i UK:

Bunnahabhain 18 1229 kr 924 kr
Benromach 10 734 kr 436 kr

Min undran är förstås om priserna på de övre snart kommer att rusa i höjden? Bara att fylla upp garderoben? Har även mailat Systembolaget och frågat om Benromach. Helt bisarrt pris för en standardwhisky. De svarade att det var inte de som satte priset.

Leif Ryd

Göteborg

I det stora hela så är priserna ganska lika... men mycket beror givetvis på hur pundet ligger.

Det stämmer att SB inte sätter priserna, det är importören som gör det. Och dom vill ju i sin tur ha lite vinst av kakan givetvis, annars så skulle dom nog inte göra det dom gör. Fördelen är ju att vi har en aktör som tar in en sort vilket kan generera i stora volymer vilket i sin tur kan ge bättre priser, men som synes är så långt ifrån alltid fallet!

Jonas Carlsson