Jump to content
whiskyforum

Whisky Auction


Recommended Posts

Det blev 4 flaskor Ardbeg.

2 SC som saknades i samlingen varav den ena blev lite dyr, men det var det värt.

Snart är samlingen komplett :-)

  • Like 1

Om du har äldre Ardbeg (Original Bottling) till salu.

Kontakta mig.

Patrik Hansen

Link to comment
Share on other sites

Det blev 4 flaskor Ardbeg.

2 SC som saknades i samlingen varav den ena blev lite dyr, men det var det värt.

Snart är samlingen komplett :-)

 

Trodde inte att man kunde få

Ardbeg komplett :)

Hur många flaskor är en komplett

samling ?

 

/ Peter

Edited by Merlinn

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det blev 4 flaskor Ardbeg.

2 SC som saknades i samlingen varav den ena blev lite dyr, men det var det värt.

Snart är samlingen komplett :-)

 

 

Har du 1975 cask #1376 för HongKong duty free? Den fattas mig.

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

Inga köp i kväll men som jag skrev i förra auktionen, jag rodnar tammetusan för det jag fick för mina inskickade flaskor.

 

Inget att rodna för. Det finns tokar där ute, som har andra problem än ekonomska...

  • Like 1

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Den nya rundan är igång och redan efter nån timme är det objekt som är skjutit i höjden... Tror jag får spara mina pengar till skottlandsresan i september istället:)

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

vann bägge bidden

 

Ardbeg Very Young Exclusive Committee Reserve och Ardbeg almost there

tur att euron är billig nu=)

Sven-Eric Wennerbert

köper gärna äldre lagavulin

 

Link to comment
Share on other sites

Inga köp i kväll men som jag skrev i förra auktionen, jag rodnar tammetusan för det jag fick för mina inskickade flaskor.

Törs man gissa att det var din Springbank 21 y/o som gick på auktionen, har inte sett ett sådant högt slutpris förut.... €505

 

tommbjor

Tommy Björk

Link to comment
Share on other sites

Håller med här.

Det har blivit en hysteri på WA och på kort tid.

Tex. som det skrevs om Springbank 21 för 505€ e heeeelt sanslöst å Ardbeg SC har ju länge varit högt men nu e det helt otroligt.

Tur för mig att det inte ligger något intresse i att samla Ardbeg SC....inte längre iaf

Kul för den som sålde dock.

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Känns lite synd bara att de gamla Ardbeg SC med sherrylagring är de godaste jag druckit hittils men det finns inte en suck att man någonsin skulle ha råd att köpa en av dem... och ännu mindre dricka en om man fick tag på en.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan se var det två Springbank 21 och fe såldes för kring 350 båda två. Vad har jag missat?

 

Det var auktion 7 Magnus, på senaste ( 8:an ) var det en 21yo och den gick för 505€, de har gått upp i pris sista tiden, 505€ är väl överdrivet men de har ju å andra sidan gått snorbilligt i en mängd år så 350-400€ är nog ett adekvat pris för en sådan whisky.

 

Jag var lite skeptisk till att skicka in till senaste auktionen med tanke på sommar och semester men jag har aldrig fått så bra betalt någon gång så det känns som att priserna är på väg uppåt på grund av ett nyvaknat intresse av vissa kapitalstarka grupper.

 

Det lär nog bli större prisvariationer framöver då det verkar som att när två eller fler kapitalstarka personer slåss om en flaska så spelar priset inte så stor roll, de skall helt enkelt ha flaskan.

 

De fina gamla Ardbeg SC är inte borta bara för att priset går upp, man får gå ihop 10-35 pers och dela, själv känner jag mig ganska nöjd med att ha fått hinka dessa ganska obekymrat, i framtiden får man helt enkelt prova dem i mindre kvantiteter.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Merlinn.

Det beror nog lite på hur man räknar.

Varje flaska är unik på sitt sätt :-)

 

Jag ser t ex inte en ardbeg 10 som olika releaser om den kommer ut både 2011 och 2012.

Däremot ser jag skillnad på Ardbeg 10 gamla och Ardbeg 10 nya efter återuppstarten.

Här finns säkert lika många viljor som samlare.

 

Jag anser att det finns runt 125 unika flaskor, varav runt 65 är SC.

 

begard.

SC 1375 står och pryder min samling :-)

Om du har äldre Ardbeg (Original Bottling) till salu.

Kontakta mig.

Patrik Hansen

Link to comment
Share on other sites

Om du vill se vilka som finns tror jag det är Geert som har best koll på detta: http://www.ardbeg.eu/

 

Jag tror inte min samling blir helt komplett.

Vet att det släppts 4,5 liters MOR flaskor på alligator och lite andra och dessa går enbart till restauranger.

Det gör att jag förmodligen "bara" når fram till runt 95%.

 

Lite trist såklart men jag har förlikat mig med tanken.

 

Skulle botten gå ur marknaden :-), så kan jag åtminstone njuta av dropparna, till skillnad om man köpt en dyr tavla i investeringssyfte.

 

Mitt mål är också att försöka köpa 2 av varje flaska, varav den ena öppnas. Lite svårt dock på de gamla SC då INGEN whisky är värd att drickas som kostar mer än 5.000 SEK per 70 cl.

Har däremot inga problem att köpa ett sample för för några hundra per cl om tillfället skulle uppenbara sig.

Om du har äldre Ardbeg (Original Bottling) till salu.

Kontakta mig.

Patrik Hansen

Link to comment
Share on other sites

Om du vill se vilka som finns tror jag det är Geert som har best koll på detta: http://www.ardbeg.eu/

 

Jag tror inte min samling blir helt komplett.

Vet att det släppts 4,5 liters MOR flaskor på alligator och lite andra och dessa går enbart till restauranger.

Det gör att jag förmodligen "bara" når fram till runt 95%.

 

Lite trist såklart men jag har förlikat mig med tanken.

 

Skulle botten gå ur marknaden :-), så kan jag åtminstone njuta av dropparna, till skillnad om man köpt en dyr tavla i investeringssyfte.

 

Mitt mål är också att försöka köpa 2 av varje flaska, varav den ena öppnas. Lite svårt dock på de gamla SC då INGEN whisky är värd att drickas som kostar mer än 5.000 SEK per 70 cl.

Har däremot inga problem att köpa ett sample för för några hundra per cl om tillfället skulle uppenbara sig.

 

Nja Gert har koll på officiella buteljeringar men oberoende har han inte alls lika många av.

Det finns en svensk som har fler oberoende och fler än Gert totalt också, bland annat samma som Akkurat har från slutet av 1800-talet.

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

begard.

SC 1375 står och pryder min samling :-)

 

 

Tänkte närmast på SC 1376 . Du vet ingen som har en över för en ev.bytesaffär?

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

begard.

SC 1375 står och pryder min samling :-)

 

 

Tänkte närmast på SC 1376 . Du vet ingen som har en över för en ev.bytesaffär?

 

Läser som en kratta. 1376 är en av dem jag saknar.

Kommer den på auctionen får vi väl slåss med 100 andra....

Om du har äldre Ardbeg (Original Bottling) till salu.

Kontakta mig.

Patrik Hansen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ni som har erfarenhet av att handla här. Använder de sig av en "riktig" valutakurs, typ visa's kurs eller har de en egen? Euron är ju låg nu så ting kan ju vara lite billigare om man inte blir blåst på valutan då..

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

Men det "känns" som de kör med en egen kurs på WA ... speciellt när man har pengar att hämta ...

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Men det "känns" som de kör med en egen kurs på WA ... speciellt när man har pengar att hämta ...

 

Jag får betalning i euro direkt till min bank, och då är det ju den som sätter kursen.

 

Och när jag betalar är det ju kreditkortsföretaget som sätter kursen.

 

Jag rekommenderar förresten Coop Visa, inga valutapåslag. Använder det jämnt vid köp i utländsk valuta.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Men det "känns" som de kör med en egen kurs på WA ... speciellt när man har pengar att hämta ...

 

Det är inte WA som sätter kursen, det är din bank! Och det är stor skillnad på köp- och säljkurs. Bättre att köpa annat för pengarna på samma auktion!

 

Kollade dagens kurs på Swedbank, 8,22 om du säljer euro, vilket ju är fallet (8,26 vid köp)

Edited by Bunkermania

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Jo, så är det ... det är banken som är boven och inte WA. Jag bara målade upp en känsla då WA är ett de få ställen där jag "får" pengar från som måste växlas...

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Det är inte WA som sätter kursen, det är din bank! Och det är stor skillnad på köp- och säljkurs. Bättre att köpa annat för pengarna på samma auktion!

 

Kollade dagens kurs på Swedbank, 8,22 om du säljer euro, vilket ju är fallet (8,26 vid köp)

Den kursen som du nämner är bankens kurs när de handlar stora belopp (miljoner €), resp företagsbetalningar, vi vanliga dödliga får betala betydligt mer. Handelsbanken köper för 8,2065, men från oss för 7,8565 (när vi säljer tillbaka från utlandsresan), deras säljkurs är 8,2765, men till privatpersoner 8,6265.

 

Därav eventuellt stora differenser.

 

/MacLeod

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...