Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
hbengtsson

Whiskyglas, behöver råd!

Recommended Posts

Goddagens alla whiskyälskare!

Nu är det snart jul och det innebär givetvis julklappar. Min far har alltid varit väldigt förtjust i whiskey, men jag (hans son) är inte alls lika kunnig! Jag vill i alla fall överraska honom med några nya fina glas att förtära denna dryck i.

Jag vet att han gillar att kanten på glaset ska vara väldigt tunn. Någon som har några läckra förslag på vad eller var man kan köpa detta? Länka gärna om du har någon personlig favorit du dricker ur!

Sök på glencairn whiskyglas. Det är "officiella whiskyglas" och är mycket trevliga. Skulle utan att sticka ut hakan, säga att de används av de flesta här på forumet.

Det finns en uppsjö försäljare på nätet!

Lycka till ?

Edited by Lunkan
  • Like 1

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Själv gillar jag inte glencairn av två anledningar.
Dels överförs värme från handen till whiskyn eftersom glaset inte har en fot och man tenderar att sitta och krama denna glastyp.

Dels så är glaset tjockt och för mig får jag bättre upplevelse ju tunnare glasen är.

En kombo mellan de glas som Fisken rekommenderar ovan om man behöver många (själv har jag ca 200 då jag håller provningar) och sedan ett fåtal bra i kristall hemma som är riktigt tunna.

Både Ridel och Kosta-boda har gjort bra whiskyprovarglas i kristall som är riktigt tunna. Vet inte om dessa fortförande finns på marknaden.

• Like 1

Mikael Weisz - Växjö

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!