Jump to content
whiskyforum

16 dagar i Skottland...


Recommended Posts

...är vad vi hade tänkt oss i sommar. Vi ska bo de första 7 dagarna i en villavagn i Speyside, där vi så att säga har vår bas. Vi har hyrt bil så det kommer att finnas chaufförer (läs sambos) ;) Givetvis med tanke på att det inte bara är whiskytokar med så skall vi försöka uppleva så mycket som möjligt av skottland. Så om ni har några tips på vad man bör se och uppleva förutom destilleri och whisky besök, tages detta emot med öppen famn. Vi kommer att bo en natt på Skye och två på Islay också. Vi har också en obokad natt. Sedan avslutar vi med boende i Glasgow 4 nätter, då vi tänkte att vi skulle göra de båda städerna Glasgow och Edinburgh osäkra. Jag har varit i Glasgow förut så på kvällarna blir det långa besök på "The Pot Still". Sedan vill jag givetvis veta vilka destillerier och butiker jag inte får missa.

 

Dessa destillerier finnes med i diskussionen.

 

Aberfeldy

Aberlour

Ardbeg

Balvenie

Ben Nevis

Bladnoch

Bowmore

Bruichladdich

Bunnahabhain

Caol Ila

Cragganmore

Edradour

Glenfarclas

Glenfiddich

Glen Grant

Glenlivet

Glenmorangie

Glen Moray

Highland Park

Lagavulin

Laphroaig

Macallan

Springbank

Strathisla

Talisker

Tomas Ingemarsson

 

Mark Single Malt Society (Kinna) (Avprovade sorter: 1750) SMWS, Ardbeg Committee Member, Friends Of Laphroaig, Aberlour Companion, The Balvenie Members Club & Scapa Crew Member.

 

Ahhh...There´s still Whisky in the jar!!

Link to comment
Share on other sites

:D Det låter som en bra plan! Jag själv har bokat alla destilleribesöken (och bryggeribesöken) i förväg och därigenom fått en bra koll på både när dom kan ta emot mig och också hur många besök jag kan hinna med. På Islay är de flesta destillerierna stängda på helgerna till exempel och jag tror det samma gäller på fler ställen. Egen chaufför är lyxigt värre ju! :D Själv ska jag försöka ta mig runt med buss och på cykel (förutom på Islay då jag "måste" hyra bil). Jag ska också försöka "direktrapportera" till forumet och lägga ut lite bilder efterhand men det förutsätter att jag hittar trådlösa nätverk utan kryptering som jag kan "låna". Teknikens under :blush: Fotografering är ett stort intresse utöver whiskyn så del lär bli en hel del bilder. För min del ser jag också fram emot att vara barn- och jobbledig i hela 12 dagar på egen hand i Skottland. Jag tror vi har kollat av tidigare att vi inte kommer att vara på samma plats på samma gång men skulle vi ses i malthimmelriket så skulle det vara kul! Ha en skön sommar och resa. Håll er undan från myggen bara!

 

/Robban i Malmö

Edited by rvh

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Så om ni har några tips på vad man bör se och uppleva förutom destilleri och whisky besök, tages detta emot med öppen famn.

Jag kan rekomendera att ni går på något highland game om det finns något i trakten när ni är där. Var på ett vid slottet Blair Castle förra året och det var en mycket trevlig tillställning.

/Niklas Åberg

Co-owner of casks from Bruichladdich 2005, Arran 2001

Bladnoch 2007, 2008 och 2009, Glengoyne 2007, Glenglassaugh 2009,

Bunnahabhain 2005, Tomatin 2006, Blair Athol 1996

Link to comment
Share on other sites

:wub: Fogass min vän,jag förväntar mej en duktig radda bilder :lol:

Trevlig resa.

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Ben Nevis kan du strunta i. Den guide som jobbar där är en stor idiot som man skall undvika. Usch och brr

Springbank är ett måste eftersom det är ett av de får som fortfarande gör allt på det traditionella sättet.

 

Sen är det bara att plocka fram dina favoriter och besöka dem.

 

Naturen på Skye är helt underbar. Bara den är väl värd ett besök på ön.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Ben Nevis kan du strunta i. Den guide som jobbar där är en stor idiot som man skall undvika. Usch och brr

 

 

Så illa tror och hoppas jag inte att det är. Jag har blivit lovad en tur en halvtimme innan alla andra på lördag morgon eftersom jag har en buss jag ska med. Han som jag mejlat till kommer alltså enbart för min skull innan dom egentligen öppnar... Se'n vet jag inte så mycket om whiskyn men än att jag inte provat den innan...

 

/Robban i Malmö

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Ok jag hoppas verkligen att du får en annan och slipper den idiot jag hade som guide där. Det var som en mardröm.

 

Man får väl hoppas att destillerierna har fler än en guide... :) Eller att de kör kvalitetskontroll på dem.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Man får väl hoppas att destillerierna har fler än en guide... :) Eller att de kör kvalitetskontroll på dem.

 

Jag har pratat med fler som råkat ut för samma guide. Sen om man kollar på recensioner av besöken på Ben Nevis så har de genomgående fått lågt betyg.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

. Vi har hyrt bil så det kommer att finnas chaufförer (läs sambos) ;) Sedan avslutar vi med boende i Glasgow 4 nätter

Tomas, för att flickorna ska vara extra glada när de kör så tipsa dem om DUNE, inne i Glascow, en helt uuunderbar skoaffär!

Å du vet det är lättare motivera massa sköna whiskyinköp när de har fått spendera en smärre förmögenhet där!!

Helena Hugo

 

Mat & Malt, Bredaryds Wärdshus

www.bredarydswardshus.se

Link to comment
Share on other sites

:D Tack för alla härliga tips mina vänner! Fortsätt gärna om ni kommer på något mera! ;)

Tomas Ingemarsson

 

Mark Single Malt Society (Kinna) (Avprovade sorter: 1750) SMWS, Ardbeg Committee Member, Friends Of Laphroaig, Aberlour Companion, The Balvenie Members Club & Scapa Crew Member.

 

Ahhh...There´s still Whisky in the jar!!

Link to comment
Share on other sites

Ben Nevis kan du strunta i. Den guide som jobbar där är en stor idiot som man skall undvika. Usch och brr

 

Vi hadde ingen problemer med guiden da vi var på Ben Nevis for to år siden. Det eneste måtte i så fall være at han mente det var en "bolagshemmelighet" hva slags type av bygg de brukte.

 

Det er veldig fint å være på Ben Nevis i helgene, da de ikke er aktivitet utendørs og man kan løpe rundt og ta så mange bilder man vil, uten sure miner og kritiske blikk. For de som er intereserte i japansk malt, så selger de boka om Taketsuru i destilleributikken. Det er også muligheter for å få fine bilder av Highland Cattle for de som liker slikt - de står med sin rødbrune ragger i en innhegning utenfor destilleriet.

 

Videre så bør man besøke Glen Scotia når man er i Campbeltown. Telefonnummer fås ved å ringe Springbank. Omvisningen på GS er veldig personlig, og gjøres av destilleripersonalet.

Ivar Svensson

Oslo, Norge

Link to comment
Share on other sites

Och så finns det en äldre variant av fyrradigt korn i Skottland som kallades bigg, för att nu dra det hela över Nordsjön.

Och så instämmer jag i Ivars synpunkter på besök vid Glen Scotia. Mycket trevligt ställe (och en underskattad whisky). Råkade hamna i Campbeltown p g a hårt väder och trodde att det skulle gå att få besöka Springbank. Men se det gick inte, detta var i mars och då hade man inga turer. På Glen Scotia var det däremot bara att knacka på på kontoret så ringde damen där och frågade stillmannen om han hade tid. Och det hade han verkligen. Rekommenderas både att besöka och dricka således.

Edited by Åke

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till den ursprungliga destillerilistan så kan jag (kanske inte helt oväntat) rekommendera ett besök på Bladnoch. Man vet aldrig riktigt hur ett sådant utvecklas, men det är alltid ett mycket trevligt destilleri att besöka.

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Dagens första moderatorinsats...:

 

Detta är inte en tråd om språk. ;)

 

X antal inlägg borttagna.

 

Invändningar och diskussioner om detta flyttade HIT.

Edited by Bullie

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

För att ämnet inte ska spåra ut ytterligare i moderatorteknik/taktik så har jag några frågor inför nära stundande resa till whiskyhimmelen:

 

* Vet någon något om speciella buteljeringar som bara går att köpa på destillerierna på öarna och på västkusten? Det lär finnas en på Talisker har jag hört...

 

* Whisky Shop finns på några ställen dit jag ska. Någon som har erfarenhet av deras Glenkir Treasures? Det finns bl.a. några gamla Springbank och Talisker som jag tycker låter intressanta. Dessutom har dom småtunnor i butikerna. Någon som smakat?

 

* På Ben Nevis ska man tydligen vara på sin vakt mot dom man träffar. Någon som har upplevt tvärtom, att ni blivit oerhört väl emottagna? (Inte bara på Ben Nevis då förstås). På Ardbeg förväntar jag mig att återigen bli väl omhändertagen :D

 

* Någon som har koll på om ryktet stämmer att det står en tunna Springbank på Cadenheads i Campbeltown som dom säljer nytappat ifrån?

 

Fynd, saker man inte får missa, platser att definitivt besöka... Tips tas tacksamt emot! Som motprestation ska jag försöka rapportera tillbaka till forumet så mycket jag bara kan och hinner :)

 

/Robban i Malmö

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Besökte Ben Nevis för ett par år sen och togs runt av en relativt nyanställd manlig medelålders guide. Kanske inte den mest kunnige, men hjälpsam och trevlig att prata med och vi var de enda besökarna så vi kunde vandra runt i lokalerna och fotografera. Gillade deras film, som var gjord med glimten i ögat och en klar distans till alla uppodlade myter. Bra ställe att fika på.

Edited by Åke

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

De flesta destillerier har numera specialare som bara går att köpa på plats. Tex flaskor som man får fylla upp själv från ett fat. Men jag har ingen lista som talar om vilka destillerier det är.

 

Ben Nevis har en helt unik whisky som jag köpte där men jag har inte testat den ännu.

De har en 40 årig single blend. Som är blended at birth dvs i spiritsafe och sedan lagrad.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

pfff!!! semesterfirare,,,PFFFF!!! vräker er i onyttig lättja :blush:

Ja e så avunsjuk nä e ja INTE,,jo e ja,, :blush:

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Självklart latar vi oss extremt mycket nu under semestern.

 

Den Ben Nevis jag skrev om finns tydligen att köpa också bla på RMW men den är mycket billigare på destilleriet. Skillnaden är 20£.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Kollat runt lite på Loch Fynes Whiskies hemsida. Verkar ju finnas en hel del godis där. Det får bli ett besök när vi är på väg mot Glasgow från Campbeltown. Förresten vilket pris gäller?? inkl eller exkl VAT. När man är på plats och handlar menar jag. Lite okunnig här :blush:

Tomas Ingemarsson

 

Mark Single Malt Society (Kinna) (Avprovade sorter: 1750) SMWS, Ardbeg Committee Member, Friends Of Laphroaig, Aberlour Companion, The Balvenie Members Club & Scapa Crew Member.

 

Ahhh...There´s still Whisky in the jar!!

Link to comment
Share on other sites

Kollat runt lite på Loch Fynes Whiskies hemsida. Verkar ju finnas en hel del godis där. Det får bli ett besök när vi är på väg mot Glasgow från Campbeltown. Förresten vilket pris gäller?? inkl eller exkl VAT. När man är på plats och handlar menar jag. Lite okunnig här :blush:

 

Priser i affärer i Skottland är inklusive VAT. Den bilfärd du snart skall ta ner till Campbeltown är helt underbar. Vansinnigt vackra vyer och en väg där man ibland inte ens kan mötas på! :D (Kolla vägskyltarna, nästan alla är påkörda av bussar och lastbilar, så smal är vägen...)

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Kollat runt lite på Loch Fynes Whiskies hemsida. Verkar ju finnas en hel del godis där. Det får bli ett besök när vi är på väg mot Glasgow från Campbeltown. Förresten vilket pris gäller?? inkl eller exkl VAT. När man är på plats och handlar menar jag. Lite okunnig här :blush:

 

Loch Fyne har mycket trevlig och kunnig personal. Väl värd ett besök. Jag har varit där flera gånger. Butiken är liten men det finns whisky längs alla väggar från golv till tak och tom i taket. De är generösa med provsmakningar.

 

Dessutom skall du passa på och gå in i restaurangen på andra sidan gatan och kolla in Loch Fyne spegeln. Be sedan Richard berätta om när han köpte den.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...