Jump to content
whiskyforum

Låg fuktighet i humidor


mrtobben
 Share

Recommended Posts

Hej och tack för en fantastiskt bra sida!

Försökte kolla om det redan fanns nån liknande tråd men hittade inte riktigt nåt som passa så jag skapade en ny.
Jag är lycklig ägare av några kubanska cigarrer jag köpte när jag var där för ca. 3 mån sedan.
Jag har följt humidorguiden på www.humidorguide.se steg för steg för att skapa mig två egna humidorer för mina cigarrer. Problemet är bara att hur jag än gör så får jag inte upp humidorna i mer än 40%-60% luftfuktighet.
Har ni möjligtvis tips på vad jag kan pröva för att få upp humidoren i 70%-75% relativ luftfuktighet?
  • Lådorna är infuktade med destvatten på väggar, golv och tak, samt med glas med varmt vatten i ett dygn.
  • Fuktarna är fyllda med startlösningen (hälften propyleneglykol/vatten) en gång och därefter regelbundet med destvatten 1-2 ggr/mån.
  • Hygrometrarna är kalibrerade med salttestet både före och efter jag mätt upp den låga fuktigheten.
  • Humidorerna står i rumstemperatur ca. 20C.
Humidor 1
Låda: Cigarrlåda i cederträ
Antal cigarrer: ca. 25 st (välfylld)
Fuktare: Svampbaserad (fylld enligt konstens alla regler med 50% polypropyleneglykol och 50% destvatten)
Hygrometer: Analog Adorini (kalibrerad i glasburk med salt)
Relativ fuktighet: 50-55%
Humidor 2
Låda: Lipton telåda i trä
Antal cigarrer: ca. 40 st (80% fylld)
Fuktare: Svampbaserad (fylld enligt konstens alla regler med 50% polypropyleneglykol och 50 destvatten)
Hygrometer: Analog Adorini (kalibrerad i glasburk med salt)
Relativ fuktighet: 40-45%

 

Link to comment
Share on other sites

Låter som om lådorna du använder är otäta och "läcker" fukt.

Du kan prova att ha mindre propylenglykol och mer vatten i din fuktare, kan ev hjälpa lite.

Dyrare lösning är väl att köpa en rejäl humidor.

Går att använda en plastidor också, dvs en större plastlåda som du har cigarrerna i. Låt helst cigarrerna ligga i sin orginallåda.

Använder du en plastlåda så håll koll på fuktigheten så att den inte blir för hög för då kan dina cigarrer mögla.

Edited by ElTio

Niclas Fransson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...