Jump to content
whiskyforum

Smakar all bourbon skit ?


Recommended Posts

Hej,

 

Nu är jag på lite djupt vatten....

 

För några veckor sedan grillade jag och en polare och han hade en liten överraskning med sig som en liten parentes - Jim Beam Apple :) Kul grej, fick smaklökarna att explodera som när man biter i ett sådant där stort grönt äpple. Gott som efterrätt ;)

Jag tänkte att Bourbon kanske gick att dricka ändå (47 år gammal men det har faktiskt aldrig blivit av att smaka). Var in till systemet idag och tänkte köpa en flaska Jim Beam Bourbon. Så klart var den slut och efter att ha läst på etiketten, surfat på mobilen så borde John Lee Straight bourbon whiskey smaka ungefär likadant.

Ska det smaka som det gör ? Kolade fat ? Jag känner ingenting och ska jag vara ärlig så smakar det skit. Måste man hälla den över is så den blir kall och inte smakar något ?

Kanske mig det är fel på men jag tycker det smakar som en avslagen blandning av trocadero och portello.

 

Kanske bara att lägga ner Bourbon ? Synpunkter ?

 

Peter :)

Peter Lindblom

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Nu är jag på lite djupt vatten....

 

För några veckor sedan grillade jag och en polare och han hade en liten överraskning med sig som en liten parentes - Jim Beam Apple :) Kul grej, fick smaklökarna att explodera som när man biter i ett sådant där stort grönt äpple. Gott som efterrätt ;)

Jag tänkte att Bourbon kanske gick att dricka ändå (47 år gammal men det har faktiskt aldrig blivit av att smaka). Var in till systemet idag och tänkte köpa en flaska Jim Beam Bourbon. Så klart var den slut och efter att ha läst på etiketten, surfat på mobilen så borde John Lee Straight bourbon whiskey smaka ungefär likadant.

Ska det smaka som det gör ? Kolade fat ? Jag känner ingenting och ska jag vara ärlig så smakar det skit. Måste man hälla den över is så den blir kall och inte smakar något ?

Kanske mig det är fel på men jag tycker det smakar som en avslagen blandning av trocadero och portello.

 

Kanske bara att lägga ner Bourbon ? Synpunkter ?

 

Peter :)

Det finns god bourbon, och det finns god rye, men man får leta ett tag. Oftast ska man kolla på åldern. Bourbon måste ligga minst två år på nya fat, men om man t.e.x. letar upp en bourbon som denna Länk eller en rye som denna Länk vilken för övrigt är en personlig favorit så har man något utöver det vanliga. Smak kan man ju aldrig diskutera, så det är ju allti upp till den som smakar om det är gott eller inte. Jack Daniels Gentleman Jack tycker jag oxå är helt OK, men den går väl som sour mash?

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen, ska testa vid tillfälle men fortsätter nog att ligga lågt med Bourbon annat än om man blir bjuden. Vid 600:- kör jag hellre säkra kort som min favorit Glenmorangie The Quinta Ruban.

 

Mr John Lee står nu bland dressingarna i kylskåpet, tur det bara var en halvflaska :mellow:

 

Peter :)

Peter Lindblom

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju alltid möjlighet att prova på någon välsorterad pub. T.ex Bishops Arms, eller om man är i Stockholm Saddle and Sarbre, Akkurat och liknande ställen. Mässorna kommer ju igång igen till hösten och där kan man säkert också hitta guldkorn.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Personligen är jag väldigt förtjust i bourbon men vad som är bra är ju olika från person till person.

Mitt tips i SB beställningssortiment är Four Roses Single Barrel för 425 kr.

Har man en bourbon som inte faller en i smaken som den är går det ju att blanda den med lite cola och is.

Edited by ElTio

Niclas Fransson

Link to comment
Share on other sites

När det gäller bourbon så är det viktigt att komma ihåg att det är en annan dryck, även om den också kallas whisk(e)y.

 

Råvaran är främst majs (minst 51%) så det går inte att jämföra med 100 % malt whisky av korn som givetvis kommer att smaka på ett annat sätt. Smaken är olika och det finns definitivt riktigt goda bourbons, men för mig så avgör tillfället när en bourbon passar bättre än en malt whisky.

Stefan Lööf

Link to comment
Share on other sites

Jag har gett John Lee en till chans på Amerikanskt manér, diskade ur en dammig tumbler, och i med en massa is. Här känner han sig mycket mer hemma.
Jag håller med, en annan dryck för ett annat tillfälle med helt andra krav, skippade sniffandet då jag fick ner nästan hela ansiktet i glaset.

Kan nog tänka mig att testa någon till bourbon, den här verkar inte ens finnas i USA (endast export ?), hittade lite poster på US forum där dom undrade vad det var för något eftersom ingen kände till destilleriet.

 

Ska testa Jim Beam, äppelvarianten var i alla fall god (efter några pilsner och Lasanta).

 

Peter :)

Peter Lindblom

Link to comment
Share on other sites

Jim Bean apple är inte en Bourbon!

Det e snarare en whiskey likör.

 

Bardinet,
33290 Blanquefort,
France

 

Detta e den enda solida infromation som går att hitta...... (för mig alltså..)

Troligen bulk importerad och buteljerad i Frankrike, eller buteljerad i US för Bardinet.

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Det är lätt hänt att man ogillar det man provar första gången, hade själv väldigt svårt för bourbon tills " ardbank " enträget bjudit på den ena efter den andra, man lär sig helt enkelt att uppskatta god bourbon med tiden, så ge inte upp, snart sitter du där med en bourbon du gillar.

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Personligen är den godaste bourbon jag druckit Knob Creek Single Barrel 120 proof.

Robin Andersson

 

Westerås Whisky Wenner

Nordic Whisky Society Club

Whiskyklubben Slainte

Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man har ju inte provat så många Bourbon.

 

Dessa e de bästa jag provat:

Buffalo Trace George T. Stagg OB Barrel Proof - Limited Edition 138.1 Proof - 750 ml 69,1% 91p
Stitzel-Weller Pappy van Winkle OB 23y Family Reserve 45,2% 91p+

 

Fast man tycker väll inte att dessa kan klassas som prisvärda idag, om man funtar på att införskaffa en flaska.....

 

Om du e i Stockholm nån gång så passa på att titta in på Saddle & Sabre för att prova lite.

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...