Jump to content
whiskyforum
Vinpimplaren

Sälja Whisky på dryckesauktion i Sverige

Recommended Posts

Hallå gott folk!

Ny här på forumet och spenderar vanligtvis min tid på ett annat dryckesforum nämligen Finewines.se och det var för övrigt där jag fick tips om att vända mig hit när jag hade frågor om whisky.

Saken är den att jag reser mycket i jobbet och innan jag trillade ner i vinträsket köpte jag på mig en hel massa whisky på mina resor med tanken att jag en vacker dag skulle börja "lära" mig att uppskatta denna ädla dryck.

Dock kom vinintresset emellan och efter ett par resor till Champagne slutade det med att jag snöade in på på det istället.

Whiskyflaskorna har således blivit liggandes i källaren och nu när vinsamlingen stadigt växer behöver jag platsen samtidigt som jag inser att jag nog aldrig kommer bli någon whiskynörd.

Jag vet ju att mycket vin säljs via Stadsauktioner i Sverige och att priserna är generellt höga mot marknadsvärde så jag är hyfsat bekant med hur det funkar men har dock ingen som helst koll på om det säljs whisky på samma vis och hur intresset är för detta?

Tar de in en hyfsat "vanlig" samling Whisky för auktion eller måste det vara något exceptionellt?

Precis som när det gäller viner så är ju privatförsäljning förbjudet så jag ser inte att man har så mycket annat val än att utnyttja stadsauktionerna?

Jag inser ju att många av flaskorna jag har fortfarande går at få tag på via SB även om hela min samling är literflaskor och inte sjuttisar.

Sedan är det ju ett par som är lite mer ovanliga att få tag men jag vill helst auktionera flaskorna för ett pris i en batch och inte hålla på och bryta ut enstaka flaskor.

Provinensen torde åtminstone vara hyfsad eftersom flaskorna lagrats i tempererad vinkällare även om pappkartongerna tagit lite stryk av fukten.

Tacksam på synpunkter från er lärda på forumet hur man gör bäst således!

Samlingen består av:

Aberfly 12 Yrs

Ancnoc 12 Yrs

Antiquary 12 Yrs

Ardbeg 10 Yrs

Ardmore Traditional Cask 46%

Auchentoshan

Balblair 1990

Balvenie founders reserve 10 Yrs

Bowmore Surf

Bruichladdich 10 Yrs

Bunnahabhain 12 Yrs

Caol Ila 12 Yrs

Clynelish 14 Yrs

Cragganmore 12 Yrs

Dalmore Cigar Malt

Dalwhinnie 15 Yrs

Dimple 15 Yrs

Glen Garioch

Glenfiddich 15 Yrs

Glengoyne 10 Yrs

Glenkinchie 10 Yrs

Glenlivet French Oak Reserve 15 Yrs

Glenmorangie 10 Yrs

Grantully

Hakushu 10 Yrs

Highland Park 18 Yrs

Highland Park 21 Yrs

Islay Mist 8 Yrs

Jura Superstition

Knockando Vintage 1990

Lagavulin 16 Yrs

Lagavulin Vintage 1989

Laphroaig 10 Yrs

Laphroaig Quater cask 48%

Ledaig 10 Yrs

Macallan Elegancia 12 Yrs

Mackmyra Batch 2008-03

Mackmyra Special 2003

Oban

Redbreast 12 Yrs

Scapa 14 yrs

Smokehead Extra Rare

Speyburn 10 Yrs

Strathisla 12 Yrs

Talisker 10 Yrs

Tomintoul 10 Yrs

Tormore 12 Yrs

Yamazaki 12 Yrs

Edited by Vinpimplaren
  • Like 2

Hej,

jag vet andra som har använt sig av auktionshus när de sålt av saker, men då har det handlat om mer "speciella" saker, som det inte finns mycket av i listan. Just standardbuteljeringar stiger inte i värde om det inte handlar om saker du har köpt för ordentligt länge sedan (säg 1980-talet och bakåt). En del saker har stigit i värde (Yamazaki 12 YO till exempel, Lagavulin 1989 antar jag är en Distillers edition och den har stigit en skvätt), men annars tror jag inte du får ut jättemycket för dina flaskor: folk kommer liksom inte riktigt buda på en Talisker 10, misstänker jag starkt.

En fråga i sammanhanget är att du skriver att flaskorna "har således blivit liggandes i källaren". Om du förvarat dem liggande och inte stående är risken *mycket* stor att whiskyn är sabbad, är jag rädd: whisky måste förvaras stående, annars blir den förstörd.

Jag är inne här på whiskyforum rätt sällan tyvärr, men du kan prova att PMa mig på Facebook (David Tjeder) om du har mer frågor.

• Like 2

David Tjeder

Tjenare!

-Tack för ditt svar, flaskorna har inte "bokstavligen" legat ner utan mer korrekt blivit stående nere i vinkällaren de sista åren.

Tyvärr är inga utgåvor så långt tillbaka som 80-talet utan de flesta är väl köpta för cirka 10år sedan.

Har nu varit i kontakt med stadsauktionen och de verkade intresserade även om jag måste fota av alla etiketter så de får mer noggrann info om varje flaska.

Jag får väl hoppas på att det finns någon därute som vill skaffa sig en samling på ett enkelt vis utan att leta runt allt för mycket och på den svenska marknaden måste ju literflaskor vara bättre än sjuttisar tänker jag?

Nästa auktion är tydligen först i början på mars så jag har ju lite tid på mig, har även pratat med en whiskyklubb som eventuellt var intresserad av att befria mig från flaskorna om priset var rimligt :)

Tyvärr är det ganska on om vinnördar som vill byta vin mot whisky annars hade jag ju bytt mot några flaskor rolig champagne eller så på mitt "hemmaforum" finewines.

-Pengar är ju som alltid överskattat bland dryckesnördar, flest flaskor när man dör vinner! :)

• Like 1

Om du gör dig av med flaskorna på grund av utrymmes skäl förstår jag dig.

Precis som David skrev är det inget stort värde i dessa, och det kan vara svårt att få tillbaka inköpspriset på auktionen efter avgifter

Undantaget några få flaskor.

Jag skulle behålla flaskorna, alternativt ta med en flaska då och då som gåva på middagar istället för en blomma eller flaska vin.

Intresse för att köpa flaskor finns nog mer av sentimentala skäl på auktion, utom för Lagavulin 1989 (Double matured?) som nu är värd 2000-2500.

Balblair 1990,

Hakushu 10 Yrs
Highland Park 18 Yrs
Highland Park 21 Yrs

Knockando Vintage 1990

Yamazaki 12 Yrs

Scapa 14 yrs

Dessa 7 flaskor kan också ha börjat stiga i värde något. Whisky där det står mycket info, som exempelvis årtal går upp i pris efter ett antal år, Japansk whisky är hypad whisky just nu. Highland park beroende vilken etikett det är på flaskan är på väg upp (är flaskorna runda istället för de nyare ovala är det ett bra tecken). Scapa 14 kan gå upp i värde. Deras standard var 12yo, men ökades ett tag till 14yo, för att sedan ökas till 16yo. 14 åringen fanns bara ett kort tag.

Lycka till med dina planer

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Om du gör dig av med flaskorna på grund av utrymmes skäl förstår jag dig.

Precis som David skrev är det inget stort värde i dessa, och det kan vara svårt att få tillbaka inköpspriset på auktionen efter avgifter

Undantaget några få flaskor.

Jag skulle behålla flaskorna, alternativt ta med en flaska då och då som gåva på middagar istället för en blomma eller flaska vin.

Intresse för att köpa flaskor finns nog mer av sentimentala skäl på auktion, utom för Lagavulin 1989 (Double matured?) som nu är värd 2000-2500.

Balblair 1990,

Hakushu 10 Yrs

Highland Park 18 Yrs

Highland Park 21 Yrs

Knockando Vintage 1990

Yamazaki 12 Yrs

Scapa 14 yrs

Dessa 7 flaskor kan också ha börjat stiga i värde något. Whisky där det står mycket info, som exempelvis årtal går upp i pris efter ett antal år, Japansk whisky är hypad whisky just nu. Highland park beroende vilken etikett det är på flaskan är på väg upp (är flaskorna runda istället för de nyare ovala är det ett bra tecken). Scapa 14 kan gå upp i värde. Deras standard var 12yo, men ökades ett tag till 14yo, för att sedan ökas till 16yo. 14 åringen fanns bara ett kort tag.

Lycka till med dina planer

Hej och tack för ett mycket intressant och utförligt svar!

-Hade det inte varit för viss platsbrist hade jag nog behållit flaskorna att bjuda på vid herrmiddagar och dylikt.

En del flarror har ju redan gått iväg för att betala diverse snickare och annat så det är ju en hyfsat bra valuta :)

Har nästan lika mycket Cognac också som står och samlar damm men det uppskattar jag mer så där går jag och smyger i mig en slurk då och då :)

Kul att få veta lite mer om de mer speciella flaskorna, HP 18 och 21 är runda flaskor så en äldre utgåva då antar jag.

flera flaskor verkar även vara "Exclusive for travel retail", vet inte om det är speciella utgåvor som släpps enbart till whiskybutikerna på flygplatser?

Hur som helst, hoppas på att de mer exklusiva flaskorna fungerar som dragplåster till de mindre exklusiva när man säljer på auktion men jag ska hålla forumet uppdaterat med hur det hela slutar och om jag får det sålt på stadsauktionen.