Jump to content
whiskyforum

Isle of Lime


coldplayer
 Share

Recommended Posts

Hej!!

 

Undrar om någon har hunnit prova Isle of Lime?? Hur är den isf?? Köpte den precis till mig och en kompis.

Hon på SB sa att den var helt ok men att hon inte hade köpt en ny flaska.. Vill ju inte ge

bort en whisky som är sådär. Fattar att jag inte ska ha för höga förväntningar med tanke

på att den bara är 3 år.

Christian Eksten, Vellinge

 

Söker whisky från 1974

Link to comment
Share on other sites

Hej!


Jag var med och tog fram Isle of Lime, "Roma" i slutet av Februari i år eftersom jag jobbar åt Gotland Whisky.


"Roma" är Gotland Whiskys tredje buteljering (efter Shareholders 2016 och Shareholders 2017, "Svaide") och är den första som har en alkoholhalt på 50%.

Valet av 50% är för att förstärka smakerna samt att ge drycken ett litet mera bett.

Detta märks tydligt i avslutet som stannar kvar i munnen längre än de två första buteljeringarna.

En annan skillnad är att lagring på Spanska sherryfat har använts i blandningen för Roma.

Sherryfaten ger en fruktigare smak samt balanserar smaken från de övriga faten som till största del är färsk ek eller före detta bourbonfat.

I blandningen ingår även 2 st bourbonfat som tidigare används av Laphroaig, därav en liten rök touch i smaken.


"Roma" är en ung whisky, 3 år och utvecklas när den får 15 till 30 minuters luftning i glaset innan den dricks.

Prova gärna att lägga till ett par droppar vatten.

Vi hoppas du gillar den!


Mvh

Christer Roslund
  • Like 1

Christer Roslund

Whiskyentusiast!

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar.. Jodå jag gillade den allt.. Liksom min kompis.. Den var riktigt bra :)

Mycket bättre än alla Hven whisky jag provat och bättre än nästan all Mackmyra.

Smart val att låta den vara 50%. Blir lätt tråkigt när det skall nedvattnas..

 

Med vänlig hälsning

 

Chrille

  • Like 2

Christian Eksten, Vellinge

 

Söker whisky från 1974

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...