Jump to content
whiskyforum

Speysidebesök


Recommended Posts

Jag har fått förmånen att arrangera en resa till speyside i Oktober.

Nu undrar jag om var som är bäst att bo och vilka destillerier som har lagerhusprovningar/upptappningar?

Vart flyger ni som brukar åka dit, Edinburgh, Aberdeen eller Inverness?

 

Jag känner att behovet att gå igenom hela destilleriprocessen på varje ställe inte finns, men däremot lagerhusen och kanske få med sej nånting lite extra hem.

Eftersom jag aldrig varit där så kom gärna med tips.

  • Like 1

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått förmånen att arrangera en resa till speyside i Oktober.

Nu undrar jag om var som är bäst att bo och vilka destillerier som har lagerhusprovningar/upptappningar?

Vart flyger ni som brukar åka dit, Edinburgh, Aberdeen eller Inverness?

 

Jag känner att behovet att gå igenom hela destilleriprocessen på varje ställe inte finns, men däremot lagerhusen och kanske få med sej nånting lite extra hem.

Eftersom jag aldrig varit där så kom gärna med tips.

Flyg till Edingburgh och bo i Dufftown, där finns gott om destillerier.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Dufftown:

Där är en del distillerys där

Glenfiddich med trevligt visitorcenter
Balvenie med en fantastisk tour måste dock bokas långt innan
Kininvie inga normala tours men ingår i samma komplex som ovanstående
Glendullan inga besökare
Dufftown Inga besökare
Mortlach inga besökare
Pittyvaich nerlagt rivet
Convalmore nerlagt används som warehouse av Glenfiddich
Parkmore nerlagt används som warehouse av Macallan
Whiskyshop Dufftown är dramtastic

 

Och man kan gå över kullen till Aberlour med dess distillery bokas i förväg också
En annan trevlig promenad är till Craigellachie med dess distllery dock ej öppet för allmänheten.
Craigellachie hotel och Highlander inn och Fiddichside inn är utskänkningsställen som är måsten
Man fortsätter sen promenaden till Macallan tror man fortfarande måste boka i förväg

  • Like 1

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har blivit ändrade planer på vårat resmål. (finns tydligen fler intressen än whisky)

Det blev resa till Inverness, och jag har kikat på dom några öppna destillerier och hittat Benromach, Glen Moray och BenRiach.

Nån som har några tips om det området, Destillerier, whiskybarer, shops och dylikt.

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Med ca 1 timmes bilresa har du runt 60 destillerier, det är egentligen bara att välja och vraka, det står ganska väl beskrivet på forumet vilka som rekommenderas, det absolut närmsta är Glen Ord och ( Roal Brackla, maila och försök få till ett besök, lyckas du så är det ett lite ovanligare besök då de inte tar emot många gäster )

 

Är ni väl i krokarna runt Elgin så är ett besök i Gordon&McPhails butik ett måste, är ni i närheten av whiskyshop Dufftown så måste ni in där och the whisky shop har en butik i Inverness.

 

https://www.maltmadness.com/whisky/map/Scotland/

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nyss hemkommen från resan så kan jag bara konstatera att det inte är sista gången jag åker till Speyside.

Vi bodde i Inverness där det blev besök på Whiskyshop och den nyöppnade whiskybaren The Malt room.

I malt room möts man av kunnig, trevlig personal och helt ok utbud av whisky.

 

Reste sen med både buss och tåg för att komma till Elgin (Glen Moray), Forres ( Benromach), och taxi vidare till BenRiach.

Behållningen var att få buteljera själv på Glen Moray och att få gå runt med nycklar och låsa upp på BenRiach.

Den senare bjöd även på skjuts till Elgin av Lagerpersonalen:-) och provning av 6-7 olika drams in the office.

 

Benromach däremot var ganska slätstruket så det är inget jag rekommenderar.

Självklart vart det ett besök på Gordon& Mcphail där det visserligen fanns rätt mycket men inte något som lockade extra.

Exclusive tastings på Glen Moray kan jag klart rekommendera, tack Ioanna.

 

Klart nöjd med resan och nu planerar jag för nästa.

  • Like 2

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nyss hemkommen från ännu en Speyside tripp.

Denna gång blev det Aberdeen och vidare till Old meldrum och besök på Glen garioch, som var riktigt trevligt med egen upptappning ur ett vinhogshead från 1999.(den sista flaskan ur det fatet). Riktigt god är den.

Vi var ganska ensamma där vilket gjorde att personalen hade lite mer tid och vi fick väldigt mycket uppmärksamhet, innebar en hel del extra drams.

 

Tog sen taxi till Huntly, där Duncan Tyler har en butik. Blev en Balvenie 12y Single barrel och sen vidare till Dufftown.

Kollade in lite i whiskybutiken där och den är också väldigt bra. Känns väldigt genuint när man frågar efter något lite speciellt och dom går och hämtar en ny flaska och öppnar så du kan prova ^_^ . ( samma känsla som alltid i Cadenheads butiker). Blev en Benriach 21 OB som är helt orökt.

 

Dan efter hade vi bokat tasting på Aberlour, som blev en väldigt intressant beroende på att det blev en blindprovning !

Damen som höll i den berättade bla att en av dom som vi provade var endast buteljerad för deras återförsäljare i Indien..

21y och jag och brorsan höll den som bäst även innan hon berättade det, den blev inte sämre av det..

Han fyllde år den dan och då fick han en signerad sampleflaska av den som present, riktigt kul.

 

Sista dagen tog vi oss till Edinburgh och väl där går det inte att missa Cadenheads butik, den är bara bäst :clap:

Där blev det en Strathmill 24y SB 1993 och en Mortlach 29y sherrycask som är helt fantastisk.

 

Sen fick det räcka, men jag saknar redan miljön och min favorit Haggis.

 

Tack Lazze för tipset med boendet, Dave och Michaela var helt underbara.

  • Like 4

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...