Jump to content
whiskyforum

Vad har hänt?


Recommended Posts

Vad har hänt med forumet? När jag kom med 2010 var Whiskyforum ett aktivt och levande forum, med massor av diskussioner där inläggen "haglade" varje dag. Det var spännande att gå in och läsa, delta i diskussionerna och se vad som fanns på marknadsplatsen.

De senare åren är det i princip "Senaste köpen", "Just nu drickes" och "De svenska whiskydestillerierna" som är de ämnen som kommer upp gång på gång. "De svenska whiskydestillerierna" är mycket intressant läsning, men vad jag dricker eller vad jag köpt, finner jag personligen är fullständigt ointressant.

 

Så min fråga är, var håller alla whiskyintresserade människor hus? Är alla på Facebook? Måste jag krypa till korset och skaffa mig ett facebookkonto, (som jag lovat mig själv att aldrig göra)?

Finns det någon annan sida?

 

Varför har i så fall detta forum tappat så många användare, vad kan göras för att få det intressant igen? Är det bara jag som reagerar så här, eller är det fler?

 

Är medveten om att jag ställt många frågor, men inte levererat några svar, men som sagt; Jag har ingen aning - därför frågorna!

  • Like 1

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har nog många hamnat på fejjan, för det är där det mesta samplas. Sedan känner väl jag att whiskyintresset peakade för några år sedan. Dels pga att det skett en mognad bland oss nördar men även pga att whiskypriserna har skenat i väg. Finfin whisky är horribelt dyr, ok whisky är också för dyr för vad man får. Men detta var den korta förklaringen. Det finns mer att nämna och utveckla.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma med MacLeod! Kommer aldrig att öppna ett facebook konto, så det är väl bara att kavla upp ärmarna och börja posta inlägg med tankar funderingar och reflektioner. Och hoppas att forumet lever upp igen, personligen läser jag gärna om fantastiska provningar som gjorts. Och reflektioner över flaskor man numera bara kan drömma om att prova, som hälls i struparna!

Edited by Lunkan

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

Håller med i tidigare inlägg. FB har förmodligen tagit över en stor del.

Har aldrig intresserat mig för FB.

 

För mig har de höga priserna dämpat mitt intresse kraftigt. Det är mycket svårare att hitta prisvärd och bra (90p och över) eller tom mkt bra whisky.

 

Sen är det svårt att inte tänka sig tillbaka när man utan att blinka hade råd att köpa whisky destillerad på 50-, 60-, 70-talen och annan whisky med hög kvalitet.

Det är ju inte vansinnigt många år sen.

 

Själv har jag mer och mer koncentrerat mig på bourbon och rye. Priserna börjar stiga även här naturligtvis.

 

Ska tilläggas att jag själv inte är speciellt aktiv här på forumet och alltså till viss del är del i "problemet".

Niclas Fransson

Link to comment
Share on other sites

Tack för era synpunkter! Jag kan förstå att intresset kanske peakat bland annat på grund av de ohemula priserna som kommit på de lite äldre årgångarna. Men samtidigt frågar jag mig då: varför är SB bättre än forumet? Varför samplas det mycket mer där än här (enligt Benny)? Är det för att folk "lever sitt liv" i Facebook och att det är där man är uppkopplad 24/7?

Jag menar, om intresset har passerat toppen och är på väg att plana ut/gå ner, varför SB istället för WF? Eller är även FB whisky på väg ner?

 

Många frågor, själv har jag tyvärr inget svar.

  • Like 1

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Link to comment
Share on other sites

Grunden för mitt whiskyintresse är att kunna köpa en mycket god flaska whisky (90p+) för ett pris som jag tänka mig att betala. Som flera tidigare har varit inne på så har priserna på gammal whisky skenat medan kvalitet på nybuteljerad whisky har sjunkit eller i vart fall blivit mindre intressant för mig. Det är svårt att bibehålla ett intresse genom att sänka ribban. När förutsättningarna förändras på detta sätt minskar även intresset för whisky i stort.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Håller med om det mesta förutom att jag inte har nån erfarenhet av fb. Känner inget behov av att ha nåt konto där.

Jag tycker som er andra att det är tråkigt att priserna har skenat på gammal whisky, 50-80 tal.

Man måste dock ha i beaktande att det blir också längre och längre sen det var 50-80tal :-)

 

Visst har kvaliteten sviktat väldigt med bla sämre fat, delvis för att efterfrågan har gjort att tillgången .

inte räckte till.

Sen såg skottarna en chans att tjäna pengar på att slå isär bourbonfaten för att spara fraktkostnad (vilket i mitt tycke var vansinne)

Marknadsföringen har gjort att vissa `större`märken har en otrolig efterfrågan som

gjort att dom kan släppa vad som helst och alla betalar fantasibelopp utan att blinka. (ardbeg, macallan, tex)

 

Det har iofs också gjort att dom destillerierna som hamnar under radarn måste konkurrera med kvalitet eftersom dom inte har samma pr-pengar

Jag har börjat leta mer lite mindre kända men betydligt bättre producerade och framför allt kvalitetslagrade, och dom finns..

Sen kanske det inte går att få samma smak som dom gamla, men definitivt så är råspriten bättre nu så det hänger på faten och lagerhusen.

 

Jag tappar inte hoppet på att det kommer at finnas bra whisky framöver. (även om det kommer att gå ner en och annan äldre också)

  • Like 1

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är bra att frågan lyfts för denna portal har varit och är en bank av kunskaper.

Jag har varit med sedan 2v efter starten av whiskyforum och läst massor och även på senare år skrivit någon rad här och där samt även erbjudit andra smakprover, köpt smakprover av likasinnade. Utan dessa sampel möjligheter hade jag inte haft samma intresse som jag nu har.

 

Förnyade mitt VIP medlemskap nyligen så jag fortsätter hänga här i den lite mer lugna och avslappnade miljön. Jag har också ett FB-konto, och sedan några år är jag med i mer whiskyrelaterade grupper där med. På FB tycker jag det är lite mer fokus på business medan det här i alla fall varit mer fokus på relevanta frågor och kommentarer av kunskapstörstande fantaster.

 

Som andra skriver så har pris utvecklingen senaste åren gjort saker och ting svårare vilket drar ner moroten att hitta den ultimata whiskyn och samtidigt ha råd med den.

 

Prisutvecklingen har nog tyvärr skapat ett minskat "nörd intresse" för det är färre som har råd, lite det som kanske syns här då färre är aktiva med intressanta frågor och de frågor som kommer in besvaras sällan för de som normalt reptilsnabbt hade svarat kunnigt är inte inloggade så ofta.

 

Hoppas vi gemensamt kan hålla detta fortsatt intressant med frågor, svar, kommentarer, analyser, tips, erbjudanden etc.

 

Bra whisky kommer det säkert att finnas framöver, det kommer att finnas äldre whisky också, en och annan kommer säkert att samplas också.

 

Ha en fin vecka

  • Like 4

---

Mvh

Jörgen Fondelius

FALUN

 

Whiskyklubb: SMAD

---

Link to comment
Share on other sites

Whiskyforum har lite svårt att konkurrera med alla möjliga och omöjliga, trevliga och otrevliga grupper på Facebook.
Dessutom är det ju bara svenskar (+enstaka Skandinaver) här på forumet, inget fel i det. På Facebook umgås i alla fall jag med hela Världen.
Jag läser en stor del på forumet, men skriver sällan numera, som sagt Facebook är mitt stora sociala medium
Hoppas forumet lever kvar

  • Like 2

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Alla diskussioner håller ständigt på på facebook i grupper som;

-Här är mitt whiskyskåp (stor grupp, men varierande kvalitet. Ca 15.000 medlemmar)

-Svensk Whiskyhistoria (Ultranördig och intressant grupp. ca 200 medlemmar)

-Whiskynörderi på hög nivå (Även denna är en nördig grupp med djup kunskap. knappt 2.500 medlemmar)

-Whiskysamlarna (halvaktiv grupp med ca 300 medlemmar)

-WKBS (köp och säljgrupp. Knappt 7.000 medlemmar)

-malt, smoke 'n yummie food (Mat, cigarrer och malt. En trevlig grupp om allt möjligt. Drygt 3.000 medlemmar)

 

Sedan finns en uppsjö av andra Svenska och utländska grupper

 

Bara för att ta en Engelsk grupp så är denna bra.

-Malt Maniacs & Friends (ca 16.000 medlemmar)

Edited by Hakan G

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Tack för era synpunkter! Jag kan förstå att intresset kanske peakat bland annat på grund av de ohemula priserna som kommit på de lite äldre årgångarna. Men samtidigt frågar jag mig då: varför är SB bättre än forumet? Varför samplas det mycket mer där än här (enligt Benny)? Är det för att folk "lever sitt liv" i Facebook och att det är där man är uppkopplad 24/7?

Jag menar, om intresset har passerat toppen och är på väg att plana ut/gå ner, varför SB istället för WF? Eller är även FB whisky på väg ner?

 

Många frågor, själv har jag tyvärr inget svar.

 

Lite förvirrad blir jag, men jag antar ( rätta mig om jag har fel ) med SB menar du FB, facebook.

Jag talar för mig personligen, jag har inte anslutit mig till FB, mitt intresse har väl framförallt peakat pga. de sanslöst höga priserna samt att det blev väldigt mycket av " business " med samples och nysläpp, när nya flaskor kommer ut så samplas de inte upp med 10-20% påslag på cl priset så ofta längre, det är inte ovanligt att flaskorna erbjuds till dubbla priset timman efter släppet, det kom till väldigt mycket " affärsmän " till whiskyscenen, det primära var inte whiskyintresset utan intresset av att tjäna pengar.

 

Men peakat betyder inte att man slutat, jag provar och dricker fortfarande rätt mycket whisky, hälsan har väl satt några käppar i hjulen men att sippa på god whisky kommer jag nog alltid göra.

 

Att FB är en fantastisk plattform för whiskyintresserade det sticker jag inte under stol med, om jag förstått det rätt så är det enormt.

Att man är aktiv på FB behöver inte betyda att man överger WF, riktiga whiskynerdar orkar nog hänga på många forum och plattformar.

 

Whiskyforum fyller fortsatt en viktig funktion med samples till vettiga priser, whiskykunskap, trevliga inlägg och diskussioner och en databank på ovärderlig whiskykunskap, lär man sig att söka i forumet på rätt sätt så kan man få svar på det mesta om whisky.

 

Att personers whiskyintresse peakar och att det blir generationsväxlingar på forumet är naturligt.

 

Vi får väl alla ta oss i kragen och plita ned lite mer på forumet, det kan vara vad som helst, det finns inget som är fel eller oviktigt, det viktiga är att det skrivs och att forumet hålls levande.

  • Like 8

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

 

Lite förvirrad blir jag, men jag antar ( rätta mig om jag har fel ) med SB menar du FB, facebook.

Jag talar för mig personligen, jag har inte anslutit mig till FB, mitt intresse har väl framförallt peakat pga. de sanslöst höga priserna samt att det blev väldigt mycket av " business " med samples och nysläpp, när nya flaskor kommer ut så samplas de inte upp med 10-20% påslag på cl priset så ofta längre, det är inte ovanligt att flaskorna erbjuds till dubbla priset timman efter släppet, det kom till väldigt mycket " affärsmän " till whiskyscenen, det primära var inte whiskyintresset utan intresset av att tjäna pengar.

 

Men peakat betyder inte att man slutat, jag provar och dricker fortfarande rätt mycket whisky, hälsan har väl satt några käppar i hjulen men att sippa på god whisky kommer jag nog alltid göra.

 

Att FB är en fantastisk plattform för whiskyintresserade det sticker jag inte under stol med, om jag förstått det rätt så är det enormt.

Att man är aktiv på FB behöver inte betyda att man överger WF, riktiga whiskynerdar orkar nog hänga på många forum och plattformar.

 

Whiskyforum fyller fortsatt en viktig funktion med samples till vettiga priser, whiskykunskap, trevliga inlägg och diskussioner och en databank på ovärderlig whiskykunskap, lär man sig att söka i forumet på rätt sätt så kan man få svar på det mesta om whisky.

 

Att personers whiskyintresse peakar och att det blir generationsväxlingar på forumet är naturligt.

 

Vi får väl alla ta oss i kragen och plita ned lite mer på forumet, det kan vara vad som helst, det finns inget som är fel eller oviktigt, det viktiga är att det skrivs och att forumet hålls levande.

 

Hej Kjell,

Du har så rätt, så rätt, jag råkade skriva SB i stället för FB, men jag hade precis fått ett mail från SB att jag hade 4 flaskor att hämta, därav förväxlingen på S och F B)

 

Ps. Vet du var man köper 3 cl sampleflaskor till vettigt pris, har hittat ett ställe, men där kostar de 8 kr/st

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Link to comment
Share on other sites

 

Hej Kjell,

Du har så rätt, så rätt, jag råkade skriva SB i stället för FB, men jag hade precis fått ett mail från SB att jag hade 4 flaskor att hämta, därav förväxlingen på S och F B)

 

Ps. Vet du var man köper 3 cl sampleflaskor till vettigt pris, har hittat ett ställe, men där kostar de 8 kr/st

 

Jag har köpt från de här på slutet

https://www.ampulla.co.uk/default.asp?

https://www.glasoflaskor.se/

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Måste slå ett slag för VIP medlemskap, Jenz håller igång det här med arbetstid, licenser, hyror och avgifter, det kostar att driva och i nuläget betalar han från egen ficka för att hålla forumet igång, gå med som VIP medlem och hjälp till att stötta forumets fortsatta överlevnad.

  • Like 5

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har köpt från de här på slutet

https://www.ampulla.co.uk/default.asp?

https://www.glasoflaskor.se/

 

Tack Kjell !

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Link to comment
Share on other sites

Som flera andra skrivit så har mitt intresse har också dalat på grund av att all 90p+whisky har blivit för dyr för min budget. Men det är synd om forumet dör ut(speciellt eftersom jag inte har FB) så jag skall också försöka skriva mer. Hade en hygglig Broraprovning igår som Ni kan se under just nu drickes.

  • Like 3

Johan Larsson

Landskrona

Link to comment
Share on other sites

Ännu en som inte har FB och drabbas av den minskade aktiviteten. Har inte varit speciellt aktiv, använder forumet för samples och för att beklaga mig när jag missat sånt jag jagat när det har varit weblansering.

 

I övrigt har mitt eget intresse kommit att handla om fatägande. Administrerar ett antal fat och är delägare i en herrans massa fler. Svenska destillerier dominerar, men finns även skotska och ett engelskt.

 

Ska ta mig i kragen och även jag bidra till ett mer levande forum.

  • Like 1

Samuel Bohlin

Link to comment
Share on other sites

Även jag får bli lite bättre att skriva här.

Som det är nu skriver jag mest i min tråd "De svenska whiskydestillerierna".

Jag vill att detta ska vara ett aktivt forum

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Måste slå ett slag för VIP medlemskap, Jenz håller igång det här med arbetstid, licenser, hyror och avgifter, det kostar att driva och i nuläget betalar han från egen ficka för att hålla forumet igång, gå med som VIP medlem och hjälp till att stötta forumets fortsatta överlevnad.

Håller med dig till 110%. Ställ upp för Jenz strålande arbete.

P-M Odsäter

Min Whisky Sida

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Något jag noterat ofta är att det bara är ett fåtal medlemmar online medan det kan vara 50-60 gäster online på sidan. I detta nu är vi 2 medlemmar online och 60 gäster som inte är registrerade på denna sida.

 

Det är i och för sig ok, men jag tror det är långt i från alla gäster som förstår vad de missar genom att inte registrera sig, tex att marknadssidorna (byten, söka flaskor och samples m.m.) bara finns för registrerade medlemmar.

 

Det är ju gratis att vara vanlig medlem dessutom, så kan man ju välja senare om man vill betala för VIP-medlemsskap.

 

Om fler reggade sig här så tror jag att vi skulle få mera positiv dynamik - och fler vänner! :)

  • Like 2

Stefan Lööf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...