Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Benriach1

Balblair

Recommended Posts

Har planer på att besöka Balblair snart och undrar om nån varit där och har några synpunkter på vad som man kan se och smaka?

Mvh

Kent

Kent Johansson

Kolla först om det är öppet för besök. När jag var där för 2 år sen var det helstängt när jag kom dit, det stod ingenting om detta på deras hemsida. det löste sig, knackade på en fönsteruta och  en kontorist visade mig runt och jag fick smaka en 6-7 sorter, dock kunde man inte fylla egen flaska eller handla nåt, kassa apparaten var helstängd🤣

Slainte mhath

Lasse Holm

Vi var där för tre, fyra år sedan, kommer inte ihåg exakt när (har varit på 80+ destillerier), men eftersom vi sett en mängd destillerier på turer, så gick vi aldrig turen utan stannade i besökscentret. Var endast inne och fotade pannorna, tog fem minuter. I butiken/besökscentret fanns det ett stort antal whiskies att prova och ett stort antal att köpa. Kvinnan, som var i 30-35-årsåldern var både påläst, duktig och mycket trevlig. Vi kom nog dit bakvägen, för vi körde en lång slingrig väg, men jag tror att det finns en mer "officiell" väg dit.

Balblair fanns tidigare, genom Berntson Brands på systembolaget, men de håller på att leta efter ny distributör, så passa på när du ändå är där.

Jag vet inte om detta är till någon hjälp? Men hoppas du tycker det är värt "besväret" att åka dit.

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Ser att Lazze svarat nyss, jag skrev för flera timmar sedan, men glömde trycka på skicka-knappen 😊

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Tack för svaren.

Jag har kollat att det är öppet och träffade Lesley Eadie i deras monter på Cinderellamässan, hon skulle ordna nåt extra sa hon.

Tänkte mer på att det finns nåt som man inte ska missa att se eller smaka/köpa..

Kent Johansson

Har nu kommit hem från Inverness och det är inte lätt att flyga mellan länder i dessa tider..

Besöket vid Balblair blev helt riktigt bra. Började med att när min fru och jag kom dit så mötte John McDonald (Masterdestiller) upp och visade in oss i ett samlingsrum där det finns en del gamla flaskor, bilder, personalens äldre spritsmugglarbehållare och böcker.

Fick en genomgång av hela destilleriet och lagerhusen av den genomtrevlige John som avslutades med att en av personalen gick med oss till besökscentret där jag fick tappa upp en flaska 14Y FFB 53,4%

Eftersom jag körde bil och min fru inte dricker Whisky så fick vi med oss 11 olika samples på det som fanns att tillgå..12, 14, 15, 18 och 25 åringar och en festivalbuteljering 😊

14Y 53,4% och Festiv b 22Y 56,7% ihop med deras 25Y 46% var riktigt bra. ( att allt som kostade var buteljen som jag tappade upp gjorde ju inget )

Kan rekommendera ett besök.

Jag körde den skyltade vägen dit men det var 1,5 mil riktigt krokigt så , Lennart ,jag tror inte att det finns någon bättre...

• Like 1
  • Thanks 2

Kent Johansson