Jump to content
whiskyforum

Att räkna Provade Whisky


Emma
 Share

Recommended Posts

När jag hamnade i whiskybranchen så förstod jag snabbt att många räknade sina provade whisky. Jag har provat en hel del whisky skriver anteckningar, men aldrig räknat eller förstått varför man gör det. Jag har några funderingar kring det.

Räknar du? Vilka räknas? Varför räknar du? Hur länge har du hållit på? Lite kommentarer runt detta skulle vara kul att läsa.

 

Stor Kram till er alla Forumvänner

Emma Andersson

Chefredaktör Allt om Whisky & Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

När jag hamnade i whiskybranchen så förstod jag snabbt att många räknade sina provade whisky. Jag har provat en hel del whisky skriver anteckningar, men aldrig räknat eller förstått varför man gör det. Jag har några funderingar kring det.

Räknar du? Vilka räknas? Varför räknar du? Hur länge har du hållit på? Lite kommentarer runt detta skulle vara kul att läsa.

 

Stor Kram till er alla Forumvänner

 

räknar: nja indirekt

vilka räknas: alla single malt

varför? inte riktigt koll på det, börja med att jag skrev upp vilka jag hade provat och eftersom jag skriver in de jag provat i en databas så räknar den det till mig. Sen sätter jag poäng på de flesta jag dricker och då är det ju trevligt att ha der nerskrivet annars jag har glömt det en vecka senare.. japp har ganska kort minne ;)

 

hur länge: sen i våras nångång ca ungefär.

Magnus Rönnerup, Malmö
www.livingdeadbrewery.se

Link to comment
Share on other sites

När jag hamnade i whiskybranchen så förstod jag snabbt att många räknade sina provade whisky. Jag har provat en hel del whisky skriver anteckningar, men aldrig räknat eller förstått varför man gör det. Jag har några funderingar kring det.

Räknar du? Vilka räknas? Varför räknar du? Hur länge har du hållit på? Lite kommentarer runt detta skulle vara kul att läsa.

 

Stor Kram till er alla Forumvänner

 

Personligen har inte heller jag räknat, men jag börjar bli färgad av hur många gör här på forumet.

Min egna princip nu är att sorter jag poängbedomt i forumets recensionsbank är de sorter jag kan räkna.

Jag för inga egna anteckningar. (Eller rättare sagt, jag slänger mina anteckningar när jag fört in recention/poängen i banken). ;)

Jag har lagt in där sedan 2004.

Edited by Håkan G

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

För att det är kul!

Jag är samlare av naturen och att samla på whisky är inte lockande, men att samla på provade sorter och upplevelser är desto roligare. Våren 2004 började jag skriva ner de sorter jag provat och satt poäng på i ett Excel ark. Där har nu samlats nästan 880 sorter. All whisky räknas, blend, vatted, single malt, bourbon etc. På senare tid har jag börjat skriva ner några små ord om varje whisky jag provar. Inga långa smaknoter utan korta intryck av framförallt doften. Tycker fortfarande att det är ruskigt svårt ibland att finna ord för doft och smak nämligen.

Nu har det blivit lite av en grej att ha smakat något från varje skotskt destilleri (bara 1 kvar och den får jag smaka i december, Ben Wyvis) och nästa mål är att ha provat minst 5 olika tappningar från respektive destilleri. Tror att det är samlaren i mig som gör sig gällande igen.

 

Mina poäng är satta för min egen del och om någon annan har nån nytta eller glädje av dem spelar egentligen ingen roll, men de finns publicerade på min hemsida för den nyfikne. Håller på att uppdaterar de sista 170 sorterna i recensionsbanken också.

 

Och ja, jag ändrar ibland mitt betyg om jag provar om en whisky.

Edited by Bunkermania

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Det har för min del att göra med en kombination av ovanstående inlägg. Jag är också en samlare som Bunker och det är ju kul att ha provat whisky från så många destillerier som möjligt. I övrigt gör sig mitt dåliga minne påmint då och då och för min egen del är jag intresserad av vilka expressions jag har provat och också vilket betyg jag gav dem vid det tillfället. Jag kan mycket väl också ändra mitt betyg då mina smaklökar utvecklas med tiden (hoppas jag) och jag kan upptäcka mycker mer i min whisky nu än vid mina första trevande försök på whiskyfältet. Jag har också en lista på datorn (och på nätet) vilken ju räknar ut antalet till mig automatiskt och jag sparar även de flesta smaknoteringar, utom de på kladdiga servietter.... :D

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

Jag räknar inte. Jag skriver tasting notes på de jag testar på en provning och håller någorlunda koll på vad jag druckit men strävar inte efter ett visst antal eller så. Tycker antal är tämligen ointressant (Föredrar kvalitét före kvantitet... :D ) och lite "ornitologi-varning", dvs i sin iver att hela tiden hitta nya arter glömmer man bort att njuta av den vackra naturen också...

 

Däremot räknar jag som synes besökta destillerier i stället...

Edited by Kapten Stofil

AWC, 10 15 21 22 23 28 different distilleries and counting...

Link to comment
Share on other sites

Kvantitet behöver inte utesluta kvalitet. Visst på mässor där man kanske provar sig igenom 30-50 sorter på en dag så kan man inte ge alla en rättvis bedömning, så de betyget sätter jag ibland om när jag provar dem igen. Jag går på mycket provningar och håller en hel del provningar själv och då provar man sig igenom mycket sorter på ett kvalitativt sätt. Att jag sen också byter samples med en hel del personer på forumet gör ju att jag väldigt ofta häller upp en ny sort när jag sitter hemma och njuter i soffan. Väldigt ofta är det också en riktigt bra sort jag bytt mig till eller köpt ett sample av.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Kvantitet behöver inte utesluta kvalitet. Visst på mässor där man kanske provar sig igenom 30-50 sorter på en dag så kan man inte ge alla en rättvis bedömning, så de betyget sätter jag ibland om när jag provar dem igen. Jag går på mycket provningar och håller en hel del provningar själv och då provar man sig igenom mycket sorter på ett kvalitativt sätt. Att jag sen också byter samples med en hel del personer på forumet gör ju att jag väldigt ofta häller upp en ny sort när jag sitter hemma och njuter i soffan. Väldigt ofta är det också en riktigt bra sort jag bytt mig till eller köpt ett sample av.

Håller med dig till fullo Bunkermania. Det ligger dock något i det Kapten Stofil säger att man ibland i sin iver att prova nytt kan glömma av att njuta lugnt och stilla med en god "gammal" dram.

Andreas Gustafsson, Mark Single Malt Society (Kinna), (1258 avprovade).

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig till fullo Bunkermania. Det ligger dock något i det Kapten Stofil säger att man ibland i sin iver att prova nytt kan glömma av att njuta lugnt och stilla med en god "gammal" dram.

Jo det är riktigt. Man ska aldrig försumma de gamla godingarna bara för att leta upp nya sorter.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Jo det är riktigt. Man ska aldrig försumma de gamla godingarna bara för att leta upp nya sorter.

 

Bland det mest irriterande jag vet är när en "whisky-ornitolog" dricker en dram blint och personen i fråga ger glada tillrop om hur god den är, för att sedan se besviken ut när man talar om vad det är... "den har jag redan provat".... får jag dricka en god dram blir jag lika glad varenda gång!

 

Sedan är det naturligtvis alltid spännande att få prova saker man inte provat innan, men man får aldrig låta denna strävan ta över njutningen av en dram!

Ingela Gustafsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

När jag hamnade i whiskybranchen så förstod jag snabbt att många räknade sina provade whisky. Jag har provat en hel del whisky skriver anteckningar, men aldrig räknat eller förstått varför man gör det. Jag har några funderingar kring det.

Räknar du? Vilka räknas? Varför räknar du? Hur länge har du hållit på? Lite kommentarer runt detta skulle vara kul att läsa.

 

Jag räknar, ja.

 

Tja, skulle jag inte börjat räkna från början, så vore det en himlans synd och skam om jag skulle komma på senare att jag ville veta det. Sen är det ju ett bra sätt att förklara för någon just hur tokig man är... säger man "åh, det har nog blivit några hundra sorter över åren" så tar den man pratat med det väldigt enkelt som en storfiskarvals. Säger man "jag provade min 274:e sort i tisdags" så ger det ett helt annat intryck. Inte bara att det verkligen är mycket, utan att man de facto har kontroll över det.

 

Korkade upp min första egna flaska 2002-08-30, men smakade min första whisky tio dagar tidigare.

 

Om man skall generella och våga riskera att trampa på tår, så tror jag att "extremintressen" är typiskt manligt... de flesta jag känner har något eller några sådana... och som delmängd till detta hör samlande av olika saker... och som delmängd till samlande hör pedantisk ordning.

 

OBS... menar alltså att det är VANLIGARE hos män, inte att det inte finns kvinnor med extremintressen och pedantisk samlarmani, för det vet jag att det gör.

 

Tror lite det har med den numera rätt så väl inkörda uppfattningen att kvinnor kan göra fler saker samtidigt än män... vänder man på det så bör det betyda att en man oftast fokuserar sig hårdare på det man sysslar med... och det gäller då även en hobby.

 

Personligen när jag väl bestämde mig för att intressera mig för maltwhisky så hårdsurfade jag och läste allt vad jag kunde dagligen i månadevis... finns säker många med intresse som inte drar in så mycket fakta på en livstid... men sådan är jag... gjorde likadant när jag skaffade en systemkamera ang. fotografering. men det kan ta slut lika plötsligt som det började också.

 

Kan dock erkänna att jag tycker det är minst lika intressant att läsa om, diskuttera och shoppa whisky som att dricka varan.

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Om man skall generella och våga riskera att trampa på tår, så tror jag att "extremintressen" är typiskt manligt... de flesta jag känner har något eller några sådana... och som delmängd till detta hör samlande av olika saker... och som delmängd till samlande hör pedantisk ordning.

 

OBS... menar alltså att det är VANLIGARE hos män, inte att det inte finns kvinnor med extremintressen och pedantisk samlarmani, för det vet jag att det gör.

 

Tror lite det har med den numera rätt så väl inkörda uppfattningen att kvinnor kan göra fler saker samtidigt än män... vänder man på det så bör det betyda att en man oftast fokuserar sig hårdare på det man sysslar med... och det gäller då även en hobby.

 

Personligen när jag väl bestämde mig för att intressera mig för maltwhisky så hårdsurfade jag och läste allt vad jag kunde dagligen i månadevis... finns säker många med intresse som inte drar in så mycket fakta på en livstid... men sådan är jag... gjorde likadant när jag skaffade en systemkamera ang. fotografering. men det kan ta slut lika plötsligt som det började också.

 

Kan dock erkänna att jag tycker det är minst lika intressant att läsa om, diskuttera och shoppa whisky som att dricka varan.

Tror du träffade huvudet på spiken där. Jag är precis likadan.

Ger jag mig in i något så gör jag inte det halvhjärtat utan med full fokus.

 

Och precis som du säger kan det även "gå över" och man tappar det mesta av "hardcore" fokuset och hoppar man på nästa grej med fullt fokus :P

Men hoppas dock inte det är så i fallet whisky. Möjligtvis att räknandet och sökandet kan avta men att man fortsätter njuta whisky :P

Edited by drygmasken

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Tja, skulle jag inte börjat räkna från början, så vore det en himlans synd och skam om jag skulle komma på senare att jag ville veta det. Sen är det ju ett bra sätt att förklara för någon just hur tokig man är... säger man "åh, det har nog blivit några hundra sorter över åren" så tar den man pratat med det väldigt enkelt som en storfiskarvals. Säger man "jag provade min 274:e sort i tisdags" så ger det ett helt annat intryck. Inte bara att det verkligen är mycket, utan att man de facto har kontroll över det.

 

Å andra sidan skulle jag nog inte ens svara på den frågan på det sättet utan förklara för personen i fråga (som troligen ej är whiskyintresserad...) att det intressanta är vad man druckit snarare än hur mycket. Påminner om mina icke-fiskande kollegor som tror att en fiskeresa blir mer lyckad ju större och fler fiskarna är och inte riktigt förstår att en resa även utan fisk kan vara bland de bästa man varit på...

 

Nåväl, var och en må bli salig på sin fason (men gränsen går vid att få hålla på IFK Göteborg..!). :D

AWC, 10 15 21 22 23 28 different distilleries and counting...

Link to comment
Share on other sites

Påminner om mina icke-fiskande kollegor som tror att en fiskeresa blir mer lyckad ju större och fler fiskarna är och inte riktigt förstår att en resa även utan fisk kan vara bland de bästa man varit på...

 

Med tanke på att samtliga fiskar jag någonsin dragit upp varit ganska exakt 10cm... så är det solklart antalet som avgör hur pass lyckat det varit. :lol:

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

För att det är kul!

Jag är samlare av naturen och att samla på whisky är inte lockande, men att samla på provade sorter och upplevelser är desto roligare. All whisky räknas, blend, vatted, single malt, bourbon etc. Nu har det blivit lite av en grej att ha smakat något från varje skotskt destilleri och nästa mål är att ha provat minst 5 olika tappningar från respektive destilleri. Tror att det är samlaren i mig som gör sig gällande igen.

 

Och ja, jag ändrar ibland mitt betyg om jag provar om en whisky.

 

Jag har klippt ut precis det som vi är helt lika på jag och du Bunker!! Och det är inte så lite heller. Jag skriver tastingnotes på det jag känner och upplever, för att jag vill ha koll på vad jag smakat och upplevt, när det blir riktigt gott kommer Fogass lätt upp i varv och då blir det ibland hela berättelser. Det har väl att göra med passion tror jag, jag har svårt att inte överskrida 120% när det gäller. Jag är stor fantast av recensionsbanken, för när man ibland ska köpa whisky man inte provat och många på detta whiskytokiga forum tyckt till om en whisky och den får höga betyg av de flesta, så känns köpet säkrare. Jag gillar att ha kontroll på det jag pysslar med, och jag älskar att prova nytt, men jag tycker det är lika intressant att prova om och om igen...så jag gillar att prova gamla godingar också Ingela ;) Hoppas på någon när jag kommer till Växjö! Men det är klart att när jag är på mässor o.dyl, då försöker jag att hitta nya favoriter. Jag vill precis som Bunker komma igenom alla skotska destillerier, jag har dock fler kvar. Och 5 av varje är också ett försök jag tänker göra...hmmm det blir svårt med vissa...men skam den som ger sig ;)

 

Mina 3 mest provade skottar:

Ardbeg 31 st

Macallan 27 st

Bowmore 26 st

 

 

Dessa saknar jag om någon vet var man kan få tag i ett sample hör av dig ;) Dufftown lär inte vara så svår dock!!!

 

Dufftown

Glen Flagler

Kilchoman

Killyloch

Kinclaith

Kininvie

 

Med vänliga hälsningar supernörden "Fogass"

Tomas Ingemarsson

 

Mark Single Malt Society (Kinna) (Avprovade sorter: 1750) SMWS, Ardbeg Committee Member, Friends Of Laphroaig, Aberlour Companion, The Balvenie Members Club & Scapa Crew Member.

 

Ahhh...There´s still Whisky in the jar!!

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker hålla koll på de singelmalt som jag testat, de för jag i en lista och räknar, men jag för inte bok på tasting notes och betyg.

 

På provningar så analyserar och dokumenterar jag gärna och sätter poäng, men jag spar inte protokollen. När jag hänger in ett betyg och bedömning i recensionsbanken är det oftast direkt i samband med att jag sitter framför datorn och testar eller direkt efter en provning, medan bläcket fortfarande är vått

 

Däremot jagar jag inte nya sorter om det inte är så att utbudet är någon sort jag inte testat men som jag är nyfiken på. Då kan jag lika gärna gå på något som jag verkligen gillar och då bara njuta av en god dram. B)

/Robert

Almunge - Uppsala

 

Besök gärna min Blogg

Link to comment
Share on other sites

de gånger jag för anteckningar är när jag går på provningar / håller i provningar. annars kan jag bli lika fascinerad över nya whiskies som att se hur olika jag kan tycka om "gamla" - dvs såna jag redan provat. det verkar ju finnas rätt många "mjuka" faktorer som spelar in - vad jag ätit innan, druckit innan, vilket väder det är ute, om Bajen vann, om det blåser västanvind mm mm.

Skämt åsido är det exakt lika kul att dricka samma dram flera gånger helt enkelt.

för att leda tillbaka till topic - nej, jag räknar inte...

David Mortimer-Hawkins

The Stockholm Malt & Metal Society

Link to comment
Share on other sites

Dessa saknar jag om någon vet var man kan få tag i ett sample hör av dig ;) Dufftown lär inte vara så svår dock!!!

 

Dufftown

Glen Flagler

Kilchoman

Killyloch

Kinclaith

Kininvie

Du är inte ensam...

Det finns inte en enda människa i hela universum som har provat whisky från Kilchoman....ännu!

 

Jag för inga anteckningar av det jag dricker. Däremot satsar jag ordentligt på det inbyggda smakminnet. Tyvärr så fastnar inte allt, så jag måste fylla på, och fylla på, och fylla på.... :P

Roger Melander

Box Destilleri AB

Maltix AB

Växjö Maltwhiskysällskap

1/1 Bruichladdich, 11/20 Lochindaal, 1/20 Glengoyne, 1/30 Bladnoch and Box casks owner.

Link to comment
Share on other sites

Du är inte ensam...

Det finns inte en enda människa i hela universum som har provat whisky från Kilchoman....ännu!

 

Jag för inga anteckningar av det jag dricker. Däremot satsar jag ordentligt på det inbyggda smakminnet. Tyvärr så fastnar inte allt, så jag måste fylla på, och fylla på, och fylla på.... :P

 

Jo, jag är nog som du Roger.

Har provat en himla mass whisky, och har glömt bort de flesta (tror jag) men kommer ihåg de bästa.

Tycker det skulle kännas lite dumta att börja räkna nu. har ine en tanke att börja smaka en massa dussindestillerier bara för att ha gjort det. Smakar hellre ytterligare en ny Ardbeg eller Brora om jag kommer åt.

Ingvar Andersson, Lindome

Ordf. i U.B.E.L. Uisge Beatha of Ericsson Lindholmen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag är nog som du Roger.

Har provat en himla mass whisky, och har glömt bort de flesta (tror jag) men kommer ihåg de bästa.

Tycker det skulle kännas lite dumta att börja räkna nu. har ine en tanke att börja smaka en massa dussindestillerier bara för att ha gjort det. Smakar hellre ytterligare en ny Ardbeg eller Brora om jag kommer åt.

 

 

Även om jag just nu är full som en örn på gammal fin Banff och tung Ardbeg så håller jag med. Får jag vara med i ert lag grabbar? Äger ingen fågelskådarbok, gör inga anteckningar, älskar bara helt förbannat oförbehållslöst god whisky.

 

Skål på er

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Dessa saknar jag om någon vet var man kan få tag i ett sample hör av dig ;) Dufftown lär inte vara så svår dock!!!

 

Dufftown

Glen Flagler

Kilchoman

Killyloch

Kinclaith

Kininvie

 

Med vänliga hälsningar supernörden "Fogass"

Dufftown får du snart av mig, min vän.

 

Kilchoman har jag på listan över nystartade under 3 år så den platsar inte på listan otestat ännu, samma sak med Daftmill, Blackwood, Ladybank och Glengyle.

 

Glen Flagler och Killyloch har jag räknat som ett och samma destilleri (tror att det står så på Malt Mainiacs lista). Nån som kan bringa klarhet i om dessa är från samma destilleri eller inte?

 

Kininvie och Ben Wyvis är de två jag saknar. Det har ju faktiskt kommit ut en buteljering med single malt från Kininvie så den platsar ju numera på listan över destillerier att prova.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...