Jump to content
whiskyforum

Bästa whisky musiken!


mejparn
 Share

Recommended Posts

När jag var ute och sprang så funderade jag på vilken musik som passar bäst till whiskyn? :rolleyes:

Kul att veta lite vad ni lyssnar på det! Det är ju ganska personligt

Men jag lyssnar på nästan allt, men är inte så jätte förtjust i dagens musik! Nu när jag var ute och sprang så blev det Iron maiden och Black sabbat det är grymt att träna till! Ett av mina val skulle nog bli en Lagavulin på en bar i Paris på 1960 talet till Miles Davis! B)

  • Like 1

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

När jag var ute och sprang så funderade jag på vilken musik som passar bäst till whiskyn? :rolleyes:

Kul att veta lite vad ni lyssnar på det! Det är ju ganska personligt

Men jag lyssnar på nästan allt, men är inte så jätte förtjust i dagens musik! Nu när jag var ute och sprang så blev det Iron maiden och Black sabbat det är grymt att träna till! Ett av mina val skulle nog bli en Lagavulin på en bar i Paris på 1960 talet till Miles Davis! B)

 

Jag skulle nog dunka på med lite Black Sabbath.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Det är nog som med whiskyn att sinnesstämmningen avgör väldigt mycket. En avslappnande wirre gör sig bäst till avslappnande musik medan en wirre före/under festen gör sig bäst till pulshöjande musik. Vid ren utvärdering vill jag dock inte bli störd av musik alls.

 

Lyssnar på musik just nu gör jag gärna på:

J.J. Cale & Eric Clapton - The road to Escondido

Tim Finn - Imaginary Kingdom

Mark Knopler & Emmylou Harris - All The Roadrunning

Bob Dylan - Modern Times

 

Bl.a.

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Om jag är ensam i huset och ska njuta av en god Ardbeg eller annan god rökig whisky, så finns det inget annat än Johnny Cash i högtalarna...! :rolleyes:

 

Den mannen... Den rösten... Dom texterna...

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog inne på en helt annan bana.

The Pogues, Dubliners och annan irländsk folkmusik (gärna live) är nog bland det bästa som finns tillsammans med whisky. Särskilt om man är ett gäng som provar olika whiskysorter.

En annan musikstil som funkar bra är soul/blues. Då sitter man och myser framför brasan en sen vinterkväll.

 

Jag håller nog med rvh i mångt och mycket.

Edited by Håkan G
  • Like 1

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Om jag är ensam i huset och ska njuta av en god Ardbeg eller annan god rökig whisky, så finns det inget annat än Johnny Cash i högtalarna...! :rolleyes:

 

Den mannen... Den rösten... Dom texterna...

 

 

Cash är en hjälte....Willie Nelson också. Bra whisky blir dock ännu bättre med lite autentiskt stomp. Dubliners, Runrig. För egen och när jag är ensam i huset är det sällan Evert Taube inte får göra mig sällskap med en dram. Grymt bra storyteller och sailor.

 

Tycker egentligen att all musik funkar. Alla genrer så länge det är gjort med hjärta och kvalitet. Testa en Ardbeg till Bachs juloratorie, en Laffe till Count basie, eller en HP till Neil Young. Musiksmak är personligt, men så länge man tycker om det funkar det med all whisky.

 

Cheers

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog inne på en helt annan bana.

The Pogues, Dubliners och annan irländsk folkmusik (gärna live) är nog bland det bästa som finns tillsammans med whisky. Särskilt om man är ett gäng som provar olika whiskysorter.

En annan musikstil som funkar bra är soul/blues. Då sitter man och myser framför brasan en sen vinterkväll.

 

Jag håller nog med rvh i mångt och mycket.

Jo det är ju som du säger sinnes stämningen är ju viktig! Jag tycker åxå The Poges är bra whisky musik på en pub! :) Bara lite kul att få igång en liten tråd som det "händer" lite i! ;) Men det är ju det som är meningen att få igång diskutionen! :D

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Oj, hur svårt som helst. Ungefär som att säga vilken som är ens favorit whisky. Dagsformen är ju helt avgörande där tycker jag. Och listan med musik som jag tycker om att kombinera med en dram kommer inte plats här men här ett urval ur olika genres:

 

Pink Floyd, Pocrcupine Tree, Pineapple Thief, Uriah Heep (tidiga), King Crimson, Rush,

Dream Theater, Ayreon, Spocks Beard, Phideaux, Fu Manchu, Kyuss,

The Mars Volta, A Perfect circle, Tool, Monster Magnet, Slayer, Metallica,

Assemblage 23, VNV nation, Iris, Neuroticfish

John Frusciante, Fatboy, Johnny Cash, Neil Young, Sophie Zelmani,

 

Och den forsätter, men inte här...

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Funkar med det mesta, men om man verkligen vill koppla av ocg drömma sig bort är ju irländs/keltisk/säckpiper oslagbart.

 

Funkar annars även med tex Bob Marley, Korn, rock(i största allmänhet), Loke, Cornelis, blandade sing&song writers mm

Mathias Andersson

Founding Member of Upland Malt Mates

UplandMaltMates

Link to comment
Share on other sites

Utan tvekan:

 

1. Runrig (helst de med gaelisk sång) :wub:

 

Sen funkar Marillion, Clann an Drumma, Pogues, Dubliners, Clannad och Enya. Sedan finns det en uppsjö med andra härliga skotska och gaeliska band. (Jag vet, jag är en sjuk människa... ;))

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Black Sabbath funkar fint för mig med, har blivit en del av Ozzys nya cover-skiva (Under Cover) på senaste tiden....oj vad den funkar fint till rökig whisky :)

/Niklas Åberg

Co-owner of casks from Bruichladdich 2005, Arran 2001

Bladnoch 2007, 2008 och 2009, Glengoyne 2007, Glenglassaugh 2009,

Bunnahabhain 2005, Tomatin 2006, Blair Athol 1996

Link to comment
Share on other sites

Utan tvekan:

 

1. Runrig (helst de med gaelisk sång) :wub:

 

Sen funkar Marillion, Clann an Drumma, Pogues, Dubliners, Clannad och Enya. Sedan finns det en uppsjö med andra härliga skotska och gaeliska band. (Jag vet, jag är en sjuk människa... ;))

Då är du inte ensam att ha de åkomman.

Runrig + Single Malt = Sant :wub:

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Kör Runrig i bilen....... ;)

 

Edit: Fast där dricker jag ingen whisky, får vänta tills jag kommer hem.

Edited by BosseK

Bosse Kilåker, 123/123

Chan eil mi a' cruinneachadh uisque-beatha, tha mi ag òl cur socair

Delägare Kilchoman Cask 2006/45

Link to comment
Share on other sites

De gånger jag spelar musik så är det endast hårdrock som gäller. Inget annat duger åt mig vare sig det är till whiskyn eller till nåt annat.

Det var en kräsen jäkel! ;) Här är det mycket hårdrock med men jag är nog en riktig all ätare! Allt från Toto,Lundel,Miles Davis och Metallica :)

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Det var en kräsen jäkel! ;) Här är det mycket hårdrock med men jag är nog en riktig all ätare! Allt från Toto,Lundel,Miles Davis och Metallica :)

 

Jo jag vet jag har alltid varit kräsen. Med allt.

Per Eriksson Borlänge

Webmaster i smad (www.smad.se)

Link to comment
Share on other sites

Har nog inte tänkt på vad jag lyssnar på till gudadrycken så mycket. Beror nog mest på humör och stämning.

 

Eftersom jag har några gånger fler skivor än flaskor så kan det säkert bli en hel del udda kombinationer.

Hoppas helt dock över 80-tals synth och alltför "bråkig" musik tror jag. Dansband är portföbjudet oavsett dryck. Min stereo är skulle nog bli allergisk :P

 

Senast har jag lyssnat mig igenom ett antal skivor av Loreena McKennitt - funkade rätt bra.

 

Kommer att följa tråden med spänning.

 

Finns det någon favoritkombination av whisky med viss artist eller låt?

Arne Hellberg

Sekreterare AWS, medlem SMAD

Link to comment
Share on other sites

Det är nog som med whiskyn att sinnesstämmningen avgör väldigt mycket. En avslappnande wirre gör sig bäst till avslappnande musik medan en wirre före/under festen gör sig bäst till pulshöjande musik. Vid ren utvärdering vill jag dock inte bli störd av musik alls.

 

Lyssnar på musik just nu gör jag gärna på:

J.J. Cale & Eric Clapton - The road to Escondido

Tim Finn - Imaginary Kingdom

Mark Knopler & Emmylou Harris - All The Roadrunning

Bob Dylan - Modern Times

 

Bl.a.

 

Är inte bara whiskysmaken som är god ser jag!!

 

Om jag är ensam i huset och ska njuta av en god Ardbeg eller annan god rökig whisky, så finns det inget annat än Johnny Cash i högtalarna...!

 

Den mannen... Den rösten... Dom texterna...

 

CASH IS KING!!

 

Lagavulin på en bar i Paris på 1960 talet till Miles Davis! B)

 

Mejparn....nu blir jag nästan kär i dig...fast jag inte är lagd åt det hållet...

 

Cash är en hjälte....Willie Nelson också. Bra whisky blir dock ännu bättre med lite autentiskt stomp. Dubliners, Runrig. För egen och när jag är ensam i huset är det sällan Evert Taube inte får göra mig sällskap med en dram. Grymt bra storyteller och sailor.

 

Tycker egentligen att all musik funkar. Alla genrer så länge det är gjort med hjärta och kvalitet. Testa en Ardbeg till Bachs juloratorie, en Laffe till Count basie, eller en HP till Neil Young. Musiksmak är personligt, men så länge man tycker om det funkar det med all whisky.

 

Cheers

 

Jag är med dig MacNilsson ...även om Runrig inte skulle bry sig om produktionen så förbannat mycket...det är ju ungefär som att kylfiltrera whiskyn...du fattar nog...

 

 

Utan tvekan:

 

1. Runrig (helst de med gaelisk sång) :wub:

 

Sen funkar Marillion, Clann an Drumma, Pogues, Dubliners, Clannad och Enya. Sedan finns det en uppsjö med andra härliga skotska och gaeliska band. (Jag vet, jag är en sjuk människa... ;))

 

Du gillar brittannien va? :lol:

 

Det var en kräsen jäkel! ;) Här är det mycket hårdrock med men jag är nog en riktig all ätare! Allt från Toto,Lundel,Miles Davis och Metallica :)

 

Hmmm Toto?? Lundell...sveriges mest produktive på gott och ont...Metallica..=Respekt för vad de gjorde för metallen Miles Davis= Regerar fett!!

 

Är inte bara whiskysmaken som är god ser jag!!

CASH IS KING!!

Mejparn....nu blir jag nästan kär i dig...fast jag inte är lagd åt det hållet... :blush:

Jag är med dig MacNilsson ...även om Runrig inte skulle bry sig om produktionen så förbannat mycket...det är ju ungefär som att kylfiltrera whiskyn...du fattar nog ;)

Du gillar brittannien va? :lol:

Hmmm Toto?? :closedeyes: Lundell...sveriges mest produktive på gott och ont...Metallica..=Respekt för vad de gjorde för metallen Miles Davis= Regerar fett!!

 

Ja whiskyn är för mig bara en bisyssla!! ....hmmm

Edited by Fogass
  • Like 1

Tomas Ingemarsson

 

Mark Single Malt Society (Kinna) (Avprovade sorter: 1750) SMWS, Ardbeg Committee Member, Friends Of Laphroaig, Aberlour Companion, The Balvenie Members Club & Scapa Crew Member.

 

Ahhh...There´s still Whisky in the jar!!

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon favoritkombination av whisky med viss artist eller låt?

 

Runrig + Life is hard + Ardbeg TEN = Känslor, tårar, lycka och sorg. En fantastisk kombination.

 

Du gillar brittannien va? :lol:

 

Nja... :blush: Inte vad gäller allt. Och kanske inte hela ön. ;)

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Är inte bara whiskysmaken som är god ser jag!!

CASH IS KING!!

Mejparn....nu blir jag nästan kär i dig...fast jag inte är lagd åt det hållet...

Jag är med dig MacNilsson ...även om Runrig inte skulle bry sig om produktionen så förbannat mycket...det är ju ungefär som att kylfiltrera whiskyn...du fattar nog...

Du gillar brittannien va? :lol:

Hmmm Toto?? Lundell...sveriges mest produktive på gott och ont...Metallica..=Respekt för vad de gjorde för metallen Miles Davis= Regerar fett!!

Ja whiskyn är för mig bara en bisyssla!! ....hmmm

Måste bara säga att Toto är det bästa bandet jag har sett live (7 gånger) men som sakt smaken är ju som inte samma som tur är! :) Jag tror i alla fall att Martin håller med mig för det är han som har dratt ner mig i Toto träsket! ;)

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Vart så inspirerad av denna tråd at jag igår var in på ginza och beställde en Runrig och två Pogues skivor :D

Mathias Andersson

Founding Member of Upland Malt Mates

UplandMaltMates

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...